Mail #25 (B2C): Her er 10 måder, du (måske) kan spare penge nu og her
Hej med dig
Det er jo nok ikke nogen hemmelighed, at mange webshops har det svært lige nu. Mange af de e-commerce-forretninger, jeg snakker med i de her måneder, er i en af tre grupper:
1. Det går okay. Ikke godt, ikke skidt.
2. Det står lidt stille.
3. Det hele er noget l*rt.
Og så er der selvfølgelig undtagelserne, der bare kan gå på vandet, og hvor alle de kriser som plager os lige nu, enten er vand på deres mølle eller bare en lille ridse i lakken.
Derfor kigger rigtig mange på deres budgetter lige nu for at finde og frigøre økonomi. Det er ikke nogen sjov øvelse, men den kan være og er nogle gange nødvendig.
Jeg har samlet 10 steder, du måske ikke er opmærksom på, hvor du kan være heldig at finde nogle kroner og øre i en tid, hvor selv små beløb skal vendes:
- Løb hele din techstack igennem og ræk ud til platformene. Vi oplever tit, at der er mulighed for at forhandle, hvis man er reel og eksempelvis er klar til at committe sig til en bindingsperiode mod rabat.
- Hvis du ikke allerede aktivt er i gang med sunsetting/listehygiejne i din e-mailmarketing, er det med at komme ud af starthullerne nu. Afhængigt af størrelsen på din konto kan der være et pænt beløb at hente her.
- Content refurbishment og repurposing skal stå rigtig højt på din to-do-liste nu her. Kig eksempelvis på et tool som repurpose.io.
- Arbejd mere og bredere med automations. Jeg kan fx anbefale at kaste sig over automatiserede kampagnemails. Se afsnit #20.
- Follow the money. I krisetider er der ikke altid plads til at spille på den helt store strategiske violin, så det kan være en god idé at arbejde mere taktisk og revenue-drevet på tværs af alle dine platforme og indsatser
- Kig på din fordeling mellem interne og eksterne løsninger. Nogle gange er der penge at hente ved at insource; andre gange er det den anden vej, der er mest effektiv.
- Prøv at tage fat i løsninger som fx freightsolution.io, RE-ZIP eller Advisoa for at se, om de kan skære noget fedt væk.
- Stil krav til din marketing, men gør det ift. POAS. Mange er heldigvis begyndt at blive helt eller delvist profitdrevne, men der er stadig en stor gruppe af webshops, som ikke tager det perspektiv med i deres annoncering.
- Find de steder, hvor du i dag taber omsætning på gulvet. Det kan være, at du ikke har opsat back in stock-funktionalitet eller konsekvent mister salg, fordi du er et par kroner dyrere end konkurrenten. Det er dumt og dyrt.
- Flyt mere af din marketing over på aktiviteter, der er bundet op på et output, og hvor du derfor kun har en omkostning, når du har en tilsvarende omsætning. Det kan være Live Sales, affiliate marketing el.lign.
Så er der givet en håndfuld råd afsted til de hårde sparetider.
Har du et tip, du vil dele med os andre? Lad mig endelig høre det. Jeg kvitterer med en rabatkode på 10 % på content marketing, e-mailmarketing eller …
God sparelyst.