Jeg havde egentlig tænkt mig at sende flere CRO-tips ud i denne uge i anledning af konferencen Conversion Boost, der løb af stablen i tirsdags. Men forsiden er ryddet, og der er breaking news.

Vi oplever nemlig lige nu, at åbningsraterne på tværs af vores kunder falder ret markant – i nogle tilfælde op til 20 %. Og det er samme tendens, vi ser på tværs af brancher, kontostørrelser og e-mailmarketingsystemer, uden at vi har ændret hvad og hvor meget vi sender.

Det skyldes formentlig ændringer i spamfiltrene hos Hotmail, Live og Outlook, hvis man kigger på debatter på Reddit. Og det er da også de modtagersegmenter, der er ramt:

Det er en ret vild tendens på relativt kort tid. Og det kan få store konsekvenser for dit brand – og din pengepung.

Kan du gøre noget ved det?

Jeg har både en god og en dårlig nyhed.

Den dårlige nyhed er, at det ikke er til at sige, om det er noget permanent, og at du ikke kan gøre noget for helt at forhindre faldet. Tiden vil vise, om det er noget, der ligger hos dit e-mailmarketingsystem eller Microsoft, der udbyder de omtalte mailklienter. Måske et helt tredje sted.

Den gode nyhed er, at du ikke er helt handlingslammet, og faktisk kan du gøre noget for at forebygge og mindske det fald, vi ser lige nu, herunder:

  • Opsæt engaged-segmenter, der bruger Hotmail, Outlook eller Live, som kan bruges til genopvarmning via segmenterede kampagnemails i en periode.
  • Test plain text-mails til unengaged-segmenter for at se, om det er nok til at trænge igennem spamfilteret og genvinde noget af det tabte.
  • Kør remarketing på Meta til dine unengaged-lister, og gør dem opmærksom på problemet med et budskab om at tjekke spam og liste dig som en troværdig afsender.

Og det her er kun en håndfuld eksempler på det, du kan gøre for at komme i det gode selskab igen og undgå spamfiltrene.

Vi har, selvom det hele stadig er relativt nyt, allerede hjulpet et par kunder tilbage på næsten samme niveau som før med en målrettet og hurtig indsats.

Time is of the essence. Det er vigtigere, at du gør noget, og at du gør det hurtigt, end at du bruger 100 år på at bygge et tankskib.

Hvis du eller dit bureau ikke er opmærksom på det, har du i hvert fald fået et vink med en vognstang om at kigge på det nu. Det kan i den grad godt betale sig.

Har du brug for hjælp til at tage et kig på patienten eller at få flere mulige bud på en kur, må du endelig række ud. Vi hjælper gerne.

God arbejdslyst.

Udgivet
Bliv ringet op