Hej med dig

Det er ikke så nemt, som det har været.

Det er nok en meget passende overskrift på den oplevelse og virkelighed, som mange webshops sidder med og er i lige nu. Årsagerne kender du. De kreative bud på nye taktikker og tiltag er mange. Jeg har særligt lagt mærke til én, som også er dagens emne.

Nemlig at flere webshops (-ejere og marketingfolk) er begyndt at bruge LinkedIn. Både betalt og organisk.

Jeps, du læste rigtigt. LinkedIn i B2C, som jo ellers er forbundet med dyre klikpriser, er en mindre veludviklet annonceplatform end Facebook og har knap så mange muligheder for at gøre klassisk annoncering som fx DPA’er.

Alligevel er jeg i de seneste uger og måneder begyndt at lægge mærke til, at flere webshops i hvert fald prøver badevandstemperaturen på LinkedIn, herunder blandt andet med:

  • øget frekvens på organiske opslag fra founders/medarbejdere
  • øget frekvens på og investering i en opdateret virksomhedsside
  • indsamling af permissions via Lead Ads og Document Ads
  • klassiske trafik-annoncer til landingssider
  • markedsføring af B2B- eller abonnementskoncepter.

Og det er ikke kun dyrere forbrugerprodukter som boliglån eller ladestandere, men alt fra sko og skræddersyede jakkesæt til babytøj og vin.

Fællesnævneren er, baseret på min egen oplevelse, at man enten arbejder med LinkedIn for at nå andre købere end dem på Meta, eller at man bruger platformen som en brik ud af mange til mere branding-relateret marketing.

Og det er også de to områder, hvor jeg tror, at LinkedIn i webshop-regi kan være en fin forretning. Det kommer nok aldrig til at fylde lige så meget eller være lige så performance-drevet som Meta eller TikTok. Men som en del af dit samlede marketingmix? Klart.

I mange år har vi, der arbejder med B2B-marketing, fnist og sukket over, når B2B-virksomheder har udtalt: “Vi skal ikke bruge penge eller tid på Meta. Her er vores kunder ikke”. Jo, de er. Og jo, du skal selvfølgelig teste, om pengene ikke er godt givet ud ved også at være til stede på Facebook og Instagram.

Måske er det den samme tendens, som vi ser nu i e-commerce?

Hvis du har brug for gode eksempler på e-commerce-brands, der er begyndt at bruge LinkedIn mere end tidligere, kan du tage et kig på Den Sidste Flaske (Julie og Tobias Hinchely) og Teeshoppen.

Hvad er dit bud? Kommer LinkedIn til at blive en ting som webshop? Eller skal jeg længere ud på landet med den?

Udgivet
Bliv ringet op