Mail #32 (B2C): Har du hørt om Recurring Events?
Hej med dig
Velkommen tilbage fra en (forhåbentlig) dejlig, lang påskeferie. Lad os hoppe direkte i arbejdstøjet.
Når du kigger ud over et helt år og alle 365 dage, er der en række tilbagevendende begivenheder og events, der fylder i kundernes bevidsthed og hverdag. De kan gøre din marketing og kommunikation mere aktuel og relevant, fordi de taler ind i konteksten, som din modtager befinder sig i.
Og der er mange gode eksempler.
Det kan være helt almindelige dødelige lejligheder, som f.eks. udbetaling af overskydende skat, børnepenge, løn mv., men også helligdage, ferier og andre tidspunkter, hvor store kundegrupper har et fælles referencepunkt.
Det kalder vi med lidt smart bureau- og marketingsprog for “Recurring Events”.
Mange gør tager du allerede action på det i dag. Det kan være, du sender en kampagnemail ud før – eller lige efter der er udbetalt løn, eller at du kører annoncer med et påsketema? Bare for at tage et eksempel.
Og det er bedre end at gøre ingenting. Men hvis det er det eneste, du gør, ja, så går du glip af noget ved ikke at arbejde mere med de tilbagevendende begivenheder, som er relevante for din forretning.
Jeg har taget en håndfuld eksempler med på, hvordan du kan bruge og skalere en række indsatser på tværs af platforme og kanaler.
Så her kan du se, hvorfor og hvordan du skal prioritere arbejdet med Recurring Events:
Automatiserede kampagnemails
Du kan opsætte automatiserede kampagnemails, der sørger for, at du får sendt noget ud, hver gang du rammer en specifik dato eller tidspunkt på måneden.
På den måde slipper du for at skulle huske eller at planlægge et hav af kampagner langt ud i fremtiden, men du får også fordelene af at kunne opbygge mere dynamisk og personaliseret indhold.
Vi plejer at anbefale vores kunder, at man automatiserer kampagnemails, hvis den begivenhed, de arbejder med afsæt i, sker mere end én gang hver anden måned.
Potential Buyers-målgrupper
Igennem dit e-mailmarketingsystem eller din Customer Data Platform kan du opsætte segmenter med personer, hvor det er sandsynligt, at de vil købe, men hvor der i løbet af den periode, du arbejder ud fra, har været for meget friktion eller for høje barrierer til, at de gennemførte sit køb.
Det kan være besøgende på dit website, der har tilføjet produkter til kurven flere gange inden for 14 dage, eller personer, der har besøgt din webshop flere gange over en kortere periode. Opsæt Potential Buyers-målgrupper og brug dem som Custom Audiences i din betalte annoncering op til relevante Recurring Events, som relaterer sig til mere økonomiske kontekster.
Seasonal Buyers-målgrupper
Anbefalingen her ligger lidt i forlængelse af den forrige, men handler om personer og kundegrupper, der historisk har købt i forbindelse med en eller flere Reccuring Events. Du kan bruge dine købs- og transaktionsdata til at opsætte målgrupper for Seasonal Buyers.
Her er sandsynligheden for, at de har lyst til at komme tilbage i butikken alt andet lige højere end gennemsnittet.
Buy Now, Pay Later
Rigtig mange webshops har omfavnet muligheden for at købe produkter på afbetaling eller at betale, når børnepengene udbetales. Og det kan være en rigtig god forretning. Det er bare ofte her, at mange stopper, men hvis idéen fungerer i det små, så er det værd at udforske, om den kan trækkes ud over andre målgrupper eller Recurring Events, f.eks. ved udbetaling af løn eller feriepenge.
Du kan altid starte ud med at teste, om der er en efterspørgsel efter de ting, du overvejer, via segmenterede kampagnemails eller betalt annoncering.
Produktfeeds
Produktfeeds er desværre noget, mange sætter op én gang og aldrig kigger på igen. Recurring Events er ekstremt oplagte at implementere og bruge i dine produktfeeds.
Som et klassisk eksempel kan du have dedikerede produktfeeds med dyrere produkter eller produkter med en højere margin i perioder, hvor folk har flere penge mellem hænderne. Det kan også være sæsonbaserede feeds med produkter, som relaterer sig til den kontekst, dine kunder befinder sig i.
Mange bruger dynamiske produktfeeds, der eksempelvis tager højde for de bedst-sælgende produkter. Problemet er her, at der ofte kan være en “forsinkelse” på den data, dine feeds bruger til at udvælge produkter. De bedst-sælgende produkter set over 14 dage, er ikke nødvendigvis dem, du vil vise, når dine kunder pludselig har en høj midlertidig købekraft.
Det var blot nogle af de eksempler, hvor du kan bruge Recurring Events til andet end konkurrencer og give-aways. Der er en perlerække af begivenheder i vejrudsigten for april og maj, så der er al mulig grund til at få det implementeret hurtigt.
God fornøjelse.