Hej med dig

Som trofast følger af #RespektForDinIndbakke har du selvfølgelig helt tjek på Organic Search/SEO. Og du ligger derfor i toppen på rigtig mange af de vigtigste søgeord i din niche, ik’? Så er dagens afsnit lige noget for dig.

(Kæmper du nede i bunden af side 10, kan du gemme mailen her og finde den frem igen, når du nærmer dig toppen.)

Når du først har erobret en topplacering, er det nemlig ikke ensbetydende med, at du kan læne dig tilbage og slappe af. Du er ikke færdig endnu. Det er faktisk her, det bliver sjovt og en god forretning. Så spænd hjelmen …

… i dag skal vi nemlig kigge lidt på små ting, der gør en stor forskel på det, du får ud af Google:

Implementér årstal i dine title tags

Det kan virke simpelt. Og det er det da også. I rigtig mange tilfælde skal der faktisk ikke mere til at rykke din Click Through Rate (CTR) ret markant end at indsætte et årstal i dit title tag. Det er en markør for relevans og aktualitet, at dit indhold er lavet i eller tager afsæt i noget, der vedrører 2023. Så snart kalenderen skifter til et nyt år, vil indholdet (i nogles øjne) allerede være mindre interessant.

Det kan du bruge, hvis du husker at opdatere dine title tags til det år eller det kvartal/måned/sæson, hvor din viden eller dine produkter måske er ekstra relevante eller efterspurgte.

Få nu opsat struktureret data

Jeg har skrevet om det tidligere, men det får lidt spalteplads igen. For det er vitterligt en af de største no-brainers, jeg kender til og ærgrer mig over, at så mange ikke bruger. Kig tilbage i afsnit #15, og træk i arbejdstøjet. Det kan kun gå for langsomt.

Leg med symboler, tal og tegn

Vores hjerner og øjne drages af natur mod symboler, tal og tegn. Det er med til at skabe blikfang og interesse – især hvis det sker i en medrivende forlængelse af det tekstuelle budskab. Brug tal, parenteser, spørgsmålstegn og andet habengut som modspil og supplement til det, du siger med tekst i dine title tags og meta descriptions.

Brug al den plads, du har

Når du har formået at erobre en plads i rampelyset, handler det om at fylde så meget, som du overhovedet kan. Det gør du blandt andet ved hjælp af struktureret data, men også ved at være opmærksom på og sørge for at optage al den taletid, Google giver dig i søgeresultaterne og dine title tags samt meta descriptions.

Det er dumt at fylde for lidt og overlade pladsen til dine konkurrenter.

Vi har lavet en Metatjekker, du kan bruge til at sikre, at du hverken fylder for lidt eller for meget. Den gør det forholdsvis nemt at overholde Googles retningslinjer og se, hvordan du ser ud, når folk leder efter det, du laver.

Nævn det søgeord, du arbejder med

Det gør du forhåbentligt allerede, så måske er det en selvfølge for de fleste, der læser med her. Jeg kan så sige, at det ikke altid er tilfældet hos både store og små af vores kunder.

Det er ikke kun en god idé at nævne det søgeord, du arbejder med af hensyn til at erobre den placering, du gerne vil have. Det er også vigtigt, for at dine potentielle kunder kan afkode, om deres søgeresultat egentlig er relevant for det, de spørger om og leder efter.

Vi forsøger altid at nævne det så tidligt i title tags og meta descriptions som muligt, så det er nemt at afkode, om vi som afsender er relevante for den pågældende søgning. Det handler om ikke at gøre os for komplekse og mystiske i en tidlig relation eller det første møde i søgeresultaterne.

Det var mine fem anbefalinger til noget, du bør kunne nå på fem (effektive, bevares) minutter. Og det bør i den grad kunne betale sig.

Når vi har implementeret alle eller nogle af ovenstående elementer for os selv eller kunder, er det typisk muligt at hæve CTR med op til 15 %.

Gennemsnitligt på tværs af brancher og cases er det mere normale tal 5-7%, men det kan også være mange penge set i lyset af omkostningen.

Hav det godt, til vi læses ved igen.

Udgivet
Bliv ringet op