Hej med dig

Gated content – have you seen it? Have you heard about it? ☝️

Gated content har i mange året været the talk of the town i B2B. Men det har bestemt også sin berettigelse i e-commerce-regi.

Kort fortalt: Gated content er indhold, der er gemt bag lås og slå, hvor der skal betales for at få adgang til indholdet. Betalingen er som det meget klare udgangspunkt en permission.

Det er netop det, som gated content typisk bruges til – at skaffe permissions til brug i e-mailmarketing. Måske er du selv landet her på vores mailliste, efter at du har set et webinar, downloadet et white paper eller efterspurgt andet af vores gated content.

Vi ser lige nu, at rigtig mange af vores større e-commerce-kunder prioriterer produktionen af gated content højt. Dels for at bruge det til leadgenerering og dermed slippe for at give rabatkoder, men også for at adskille sig fra konkurrenterne ved at slå på indhold frem for ting, der er nemmere at reagere på – fx prisen.

Det kan dog være en stor investering at skulle skabe et stykke gated content helt fra bunden. Normalt afsætter vi et sted mellem 20 og 50 timer til sådan et projekt, afhængigt af omfang, behov for grafik, ad sets, interviews mv.

Der findes dog nogle snedige genveje til at få stablet noget gated content på benene hurtigt. Selvom du måske ender med et produkt, der kun er 80 % så godt som indhold, der er lavet specifikt til formålet, kan det alligevel være en god måde at få mere ud af mindre.

Dem får du her:

  1. Du har måske allerede nogle blogindlæg, som du har brugt krudt på, og som faktisk er ret gode. Pak dem ind i en PDF, og skub dem ud som gated content på Social. Det er den hurtigste vej til at få noget ud over rampen. Ja, det kan måske se lidt sjovt ud, når man finder indlæggene ungated på dit site efterfølgende, men vi har aldrig hørt noget for det.
  2. Vi bliver ved de blogindlæg, som du allerede har skrevet. Måske er der flere indlæg, som er en del af en serie eller har en tæt indholdsmæssig relation til hinanden. Tag de dele, som du kan bruge fra de forskellige blogindlæg, og refurbish dem til et “færdigt værk”, som så kan skubbes ud i et gated format.
  3. Arbejder du inden for fashion, jewellery eller lign., har du måske fået nogle look-books eller magasiner fra din leverandør? Eller sågar selv fået produceret noget? Skub dem ud som gated content. Med lidt knofedt kan du lave noget ret sprødt gated content.
  4. Hvordan er dit forhold til dine leverandører? Vi oplever faktisk ofte, at gode leverandører gerne vil bidrage med enten indhold eller kroner og ører til produktionen af indhold – fx gated content.
  5. Du har helt sikkert nogle samarbejdspartnere eller virksomheder i dit netværk, der har en lignende eller overlappende målgruppe, men uden at I er konkurrenter. Hvorfor ikke gå sammen om at skabe indhold, som I begge kan bruge? Og herefter splejse udgifterne, mens I kan høste af hinandens frugter?
  6. Hvis du har et influencersamarbejde i bogen eller på agendaen, kan du overveje at inkludere indholdsproduktion som en del af aftalen. Her er det kun kreativiteten, der sætter grænser – alt lige fra “Her er X’s favoritter lige nu” til “Sådan styler Y sit nytårsoutfit”.
  7. Var der ikke jackpot hos hverken dine leverandører, samarbejdspartnere eller influencere? Så kan du altid prøve hos dine kunder. User Generated Content (UGC), på dansk “brugergenereret indhold”, er en effektiv måde at fylde din indholdsmaskine med troværdigt og ukommercielt brændsel.
  8. Du kan altid falde tilbage på en klassiker, hvis ovenstående ikke lykkes – nemlig en konkurrence som gated content. Det er en nem og hurtig måde at opsætte lokkemad, som de fleste gerne vil betale for i form af deres permissions. Husk at have en eller anden form for relation mellem gave og budskab.
  9. Har du viden, der er god at få fingrene i, når man har købt dit eller en konkurrents produkt? Prøv at køre dit help-indhold/support content som gated content – det kan være alt fra vejledninger, DIY og andre former for guides.
  10. Du har også mulighed for at bruge dine produkter og kampagner som en form for gated content. Det kan fx være til hype-building omkring en ny produktlancering eller en “back in stock”-kampagne, hvor man kan give sin permission for at få besked som den første.

You see? Der er rigtig mange muligheder for at tænke gates ind i dit indhold, så du kan give dine Lead Ads eller din øvrige leadgenerering noget andet at arbejde med end rabatkoder og tunge e-bøger.

God arbejdslyst 👷🏼‍♂️👷🏼‍♀️

Udgivet
Bliv ringet op