Mail #42 (B2C): Få opsat en Pre Order-funktion på din webshop.
Hej med dig
Ja, overskriften siger egentlig det hele. Så det bliver en kort mail i dag. Du skal nemlig i gang med at få opsat en Pre Order-funktion på din webshop. Og det kan kun gå for langsomt …
Det skal selvfølgelig give mening i din kontekst, og det skal kun være noget, du gør, hvis du rent faktisk har tænkt dig at bruge det i dit salg og marketing. Men lad mig lige ridse op, hvorfor Pre Order-funktionalitet er en rigtig god idé:
- Forudbestillinger kan være en god måde at skabe hype omkring et produkt eller en varekategori.
- Du kan få en indikation om interessen ift. forventet salg.
- Samme forventning og indikation kan være en hjælp ift. indkøb mht. antal, farver mv.
- Arbejder du med forudbestillinger mere strategisk, kan det også give et fingerpeg ift. trends og tendenser generelt.
- Hvis du gør det rigtigt, kan en forudbestilling også bruges til at skaffe permissions til e-mailmarketing.
Derudover har du mulighed for at bygge al mulig marketing op om de produkter, du tilbyder at forudbestille – fx et Coming Products-flow, som du kan læse mere om i afsnit #37.
Det her er en af de ting, jeg håber, at flere webshops begynder at arbejde med. Og jeg ved, at det for nogle bliver en af de helt store vækstdrivers i de kommende måneder/år.
Du kan eksempelvis tage et kig på Camille Brinch og deres launch af deres smykkekollektion lavet i samarbejde med Emilie Malou, der brugte hype-faktoren helt genialt. Her gav man udvalgte mail-kontakter mulighed for at bestille de nye produkter en time før alle andre.
Resultatet var, at alt var udsolgt efter 27 minutter. Det viser også, at pre-orders er meget mere end at bestille en vare nu og få den 14 dage senere.
Jeg vil ikke sige mere i mailen her. Andet end: Skynd dig at komme i gang. Det kan godt betale sig. Du kan sende et “Tak, Peter” senere.