Hej med dig

Jeg hedder Peter (bare rolig, jeg er ikke den Peter, du plejer at høre fra) og arbejder som E-commerce Director i virksomheden Creativ Company. Vi sælger hobby- og krea-artikler i 12 markeder til både private, virksomheder og offentlige institutioner som børnehaver og daginstitutioner.

Jeg har fået æren af at være din sommerferievikar i denne uge. Og vi skal snakke lidt om data. Et emne, der måske ikke er det mest spændende i varmen, men som nok ikke er mindre vigtigt, når du er tilbage fra ferie. På godt og ondt.

Jeg har valgt at være ret dramatisk i min overskrift (data or die), så lad mig starte med at forklare min pointe. De seneste par år har mange talt om og ment, at data er vores tidsalders guld. Og det er jeg enig i. På det seneste er der dog sket to udviklinger, som gør, at data i en meget nær fremtid måske stiger mere i værdi, så vi skal til at omtale det som et endnu dyrere ædelmetal for både høj og lav.

Lad os starte med den første. Compliance og Privacy.

Det er nok gået de færrestes næse forbi, at Analytics er blevet erklæret ulovligt. Det er Facebook Pixel også. Jeg tør slet ikke gætte på, hvad det næste bliver. Men én ting er sikkert, og det er, at dagene, hvor data var nemt og billigt at få fingrene i, og hvor det måske var mindre vigtigt, hvordan man gjorde det, ikke nødvendigvis er noget, vi skal regne med fortsætter i al evighed. Snarere tværtimod.

Den næste tendens, som formentlig kommer til at banke værdien af data i vejret, er kunstig intelligens. Det, der før bare fyldte en lille del af Digitale Marketing og af virksomheder generelt, er pludselig eksploderet mellem hænderne på os alle. Nu skal og bør alle afdelinger (herunder også Marketing) genovervejes i forhold til, om de har opgaver, som helt eller delvist vil kunne automatiseres/løses af AI. Det er spændende. Og lidt skræmmende. Men mest spændende, hvis du spørger mig.

Udvikling nummer to hænger uløseligt sammen med udvikling nummer et. For med de muligheder, kunstig intelligens åbner op for, er der skudt et kapløb i gang om, hvem der hurtigst og bedst kan implementere kunstig intelligens i alle dele af forretningen. Fra kundeservice og -support til marketing og kommunikation.

Det gælder både opgaver, der i dag varetages af mennesker. Men det gælder også opgaver, der ikke er økonomisk rentable med en menneskelig løn, men kan være levedygtige ved en pris på 50 eller 100 kr. i timen. En pris, der måske kan nås, hvis størstedelen af arbejdet løses via kunstig intelligens med menneskeligt eftersyn.

Præmissen for, at det kan lykkes, er dog i mange sammenhænge, at du har data til rådighed. Og masser af den. Ordre- og returstatistik, annoncedata, kontaktoplysninger, website-adfærd, og jeg kunne blive ved. Og her er det, at det bliver interessant, at vinden blæser i to retninger. For hvad sker der, hvis vi mister store datakilder? Eller hvis de bliver væsentligt begrænset eller dyrere?

Derfor min lidt kværulantiske overskrift og pointe, som jeg først kommer til nu. Nemlig at uret tikker. Lige nu kan og må du stadig gerne tracke, måle og indsamle rigtig mange tal og datatyper. Men det er måske ikke tilfældet om seks, 12 eller 24 måneder. Uanset om du hopper med på AI-bølgen eller ej, er der altså en risiko for, at du ikke kan de samme ting, som du kan nu. Og det er noget, du skal forholde dig til, uafhængigt af om du har tænkt dig at gøre det eller ej.

Min sommeranbefaling er derfor kraftigt at overveje din dataindsamlingsstrategi på den korte og mellemlange bane. Du bør prioritere mere tid og budget til …

  • Lead Ads via Meta, TikTok eller Google for at indsamle kontaktdata.
  • Løsninger som eksempelvis en Customer Data Platform (CDP).
  • Arbejdet med dine formularer og pop-ups på tværs af dit website.
  • Analyse- og tracking tools.
  • Indsamling af zero party-data på dine eksisterende kontakter.

Jeg kan kun tale for vores eget vedkommende og sige, at svaret her er et rungende ja. Både fordi vi kan se værdien ved at gøre det i vores forretning og på vegne af vores kunder, men også fordi vi måske mister muligheden på den lidt længere bane. Og better safe than sorry.

Jeg håber, du kunne bruge mine tanker, og at de ikke var alt for deprimerende. Nyd det gode vejr, og tak for denne gang.

Med venlig hilsen

Peter Rahbek
E-commerce Director hos Creativ Company

Udgivet
Bliv ringet op