Mail #5 (B2C) | Listehygiejne 101
Hej med dig
Du har (forhåbentligt) styr på leadgenerering. Men hvad med listehygiejnen? Det lyder måske ikke så sindsoprivende, men det er faktisk en ekstrem vigtig opgave, når vi snakker e-mailmarketing.
Mange webshops er (heldigvis) kommet godt i gang med leadgenerering på Facebook, Pinterest, TikTok og lignende platforme og selvfølgelig onsite. Lige så mange glemmer dog desværre den gamle læresætning: “Godt begyndt er halvt fuldendt“.
Der vil altid være nogle på din liste, som hverken køber, klikker eller åbner dine mails. En klog mand sagde engang, at kun to ting er sikre i livet: Skat og døden. Et bud på nummer tre kunne være uengagerede permissions 😉
Det er dit job at række hånden op for at høre, om de stadig vil høre fra dig. Det gør du (blandt andet) ved hjælp af det, som man kalder et sunset flow.
Sunset flowet har til formål at rydde op i de inaktive permissions på tværs af dine lister. Og det er egentligt op til dig at definere, hvornår man falder ned i den kategori.
Normalt vil man kigge på, om modtageren har åbnet sine mails i løbet af en periode på 90-180 dage, klikket på links/knapper i nogle af de mails, som du har sendt, eller om der har været website-aktivitet. Det er kun din typiske kunderejse og modet til at vinke farvel, som sætter grænserne.
Helt konkret løser sunset flowet to opgaver.
De kontakter, der opfylder betingelserne og bliver eksponeret for flowet, men som ikke reagerer, bliver markeret og kan fjernes fra dine lister.
De kontakter, der opfylder betingelserne, bliver eksponeret for flowet og rent faktisk reagerer på din kommunikation, ryger tilbage i varmen og kan fortsætte relationen.
Lad os for god ordens skyld lige stille skarpt på, hvorfor det er så vigtigt at gøre rent:
- Du sparer penge, da de fleste EMS’er helt eller delvist er baserede på, hvor mange kontakter du har.
- Du giver dig selv bedre forudsætninger for en høj deliverability. Hvis du har mange inaktive kontakter, der ikke åbner dine mails, kan det betyde, at du oftere havner i spam.
- Du får et mindre mudret billede i din performanceevaluering, når du får fjernet personer, der aldrig åbner, klikker eller køber.
- Du får mulighed for at varme en iskold, nærmest død relation op igen og hermed lægge fundamentet til en måske endnu bedre relation.
- Du kan måske sågar sælge mere. I sjældne tilfælde har vi faktisk set, at et sunset flow kan skabe salg:
Inden du smutter, har jeg lige et godt tip til dit sunset flow. Overvej at køre splittest mellem hhv. almindelige mails i din klassiske template (HTML) og plain text-flowelementer. Vi ser ret vilde forskelle i åbningsraten:
Held og lykke med at få ryddet lidt op 🧹