Mail #64 (B2C): Her er mine budget-anbefalinger til 2024 (del 2)
Hej med dig
Har du glædet dig? Ventet på at få endnu flere budget-indspark? Kan du overhovedet huske sidste uges mail?
Du er lovlig undskyldt. Jeg ved, at de fleste webshops har drøntravlt lige nu. Hvis du også sidder i Black Friday-mode, så gem mailen her og kom tilbage til den om en uge eller to. Held og lykke.
Til dig, der har masser af tid eller fremtidsudgaven af dig selv (jeg håber, det gik godt?!): Du har allerede fået de steder, hvor jeg ville bruge flere penge i 2024. Her er mine forslag til steder, jeg ville spare eller skære ind til benet i det nye år.
Let’s do it:
#1 Google Ads (til middle og bottom funnel): Hvis du kan huske del 1 af mine budget-anbefalinger, så var Google Ads faktisk blandt mine anbefalinger til steder, jeg ville bruge flere penge. Så hvordan hænger det lige sammen? Det er egentlig ret simpelt. Lige nu ser vi rigtig mange kunder flytte budget fra Search til Social OG fra middle og bottom funnel til top funnel i Search.
Hvorfor? Fordi trafikken bliver for dyr i den nederste del af kunderejsen. Det er altså et forsøg på at eje kunden tidligere i sin rejse og arbejde med remarketing frem for at byde højest det sekund, kunden leder efter dit produkt.
#2 Content: What? Færre penge på content? Den er kontroversiel. Inden du ringer til EB eller BT, så hæng lige på et øjeblik. Jeg advokerer for, at du skal bruge færre penge på SEO-tekster, ad copy, produkttekster og andre former for light-content, som du så kan reinvestere i andre indholdsformater eller kanaler. Du har nok hørt om ChatGPT.
#3 Influencer marketing: Måske endnu en kontroversiel anbefaling. Men jeg tror, at mange kommer til at flytte budget væk fra de store influencers og enten over til creators, som jeg anbefalede i del 1, eller over mod mikroinfluencere. Det er i hvert fald en bevægelse, jeg ser mange steder.
#4 Affiliate marketing: Det smerter mig, at den her er på listen over steder, hvor jeg ville spare penge. Men jeg har bare set tilpas mange cases nu, hvor jeg er ved at blive overbevist om, at affiliate marketing i hvert fald for webshops, som også arbejder tungt med branding og investerer store summer i sin egen marketing, måske ikke altid er så god en case.
Jeg har været med på sidelinjen ved en håndfuld webshops, som i en periode har prøvet at skrue helt ned for affiliate marketing for i en lignende periode at skrue op til det dobbelte af normal-budgettet – uden at det påvirker toplinjen, men hvor flere salg attribueres til kanalen. Her ender man altså med at betale for salg, man havde fået alligevel – såkaldt ikke-inkrementalt salg. Råb højt, hvis jeg skal dykke ned i nogle af de cases?
#5 Systemer: Den her er nem og noget, du bør have på din agenda hvert eneste år. I år stiger et tool som Zapier i pris for mange – måske også dig? Tjek mit opslag på LinkedIn ud her om samme emne. Det er måske de nemmeste penge at spare.
#6 SEO: Ja, jeg ville som E-commerce Manager eller marketingansvarlig i en webshop bruge markant færre penge på SEO de kommende år. Det gælder både linkbuilding, optimering af teknik, content og meta data.
Det er både et resultat af AI, som bør kunne hente nogle besparelser i dit SEO-budget, men også en simpel erkendelse af, at man, i min optik, får mere for pengene andre steder.
#7 Oversættelse: Vi bliver i kategorien over budgetposter, du bør kunne finde lidt luft i, medmindre at du skal være 117 % sikker på det, du siger og skriver på dine udenlandske markeder. AI er efterhånden “good enough” til oversættelser i en gennemsnitlig webshop til, at man fint kan bruge det til at lave rå-oversættelserne og så betale sig til korrektur og review.
#8 Kundeservice: Jeps. AI. Igen. Men er der ét sted, hvor AI kommer til at spare rigtig mange webshops rigtig mange penge og tid, så er det i kundeservice. Allerede nu findes der rigtig mange løsninger, som kan håndtere alt fra reklamation til spørgsmål til konkrete produkter. Det er ofte en markant billigere og mindst lige så god løsning som at have en bemandet live-chat.
#9 Grafik/kreativer: Endnu en af dem, som måske er lidt kontroversielle, men som med lidt forklaring forhåbentligt giver mening. Jeg tror, at AI i 2024 bliver i stand til at overtage en del af arbejdet med at lave ad creatives og andre ikke-forretningskritiske grafiske elementer til annoncering, kampagnemails eller lign. De penge, du frigiver, kan du så bruge på at lave endnu bedre visuelt indhold til dine vigtige kampagner.
#10 Nye, store investeringer/satsninger: Den sidste anbefaling drejer sig ikke om én specifik ting eller tema. Det kan være, at du går og pønser på at kaste dig over TikTok, bygge et kæmpe kundeklub-koncept eller at køre tv-kampagner. Jeg hører samstemmende fra dygtige webshops, at 2024 bliver et driftsår, hvor der ikke skal satses alt for meget eller foretages alt for store investeringer. Det må blive i 2025.