Mail #70 (B2C): Står der Pinterest på din 2024-plan?
Hej med dig
Så er vi endelig tilbage med det format af #RespektForDinIndbakke, du kender. Og så alligevel ikke helt. Som vi fortalte om i sidste uge, så er der nogle ting, der er anderledes og nye. Blandt andet indpakningen, afsenderen af mailen her og ikke mindst det at vi gerne vil give endnu mere værdi til dig som modtager.
Hvad synes du?
Nå. Lad os komme tilbage i arbejdstøjet. Dagens emne er Paid Social. Helt præcist Pinterest. En platform, der desværre spiller en meget lille rolle for de fleste webshops. Det vil vi gerne forsøge at lave lidt om på. Og derfor får du 10 anbefalinger ift. at komme ordentligt i gang med kanalen.
Men inden vi kigger på dem, får du lige de vigtigste argumenter for, hvorfor du skal bruge tid og ikke mindst penge på betalt annoncering på Pinterest:
- Det er ofte ekstremt billigt – både top og bottom funnel.
- Det kræver ikke meget at konvertere dit setup fra andre kanaler til Pinterest.
- Du kan med et relativt lille månedligt budget få styr på de vigtigste formater, målgrupper og indsatser.
10-trins-raket: Fra start til succes på Pinterest
#1 Leadgenerering: I Danmark er der mange annonceformater, som almindelige annoncører desværre ikke har adgang til endnu, herunder eksempelvis Lead Ads. Men du kan stadig bruge Pinterest til at drive trafik til dit website med det formål at konvertere dem til dit nyhedsbrev via din landingpage eller slide-ins på dit website. Og fordi at CPM og CPC (i gennemsnit) er så konkurrencedygtig, er det et oplagt format at teste af.
#2 Trafikannoncering: Vi bliver lidt i samme boldgade. Pinterest er nemlig en genial platform til at købe top funnel-trafik til inspirations- eller guide-indhold, fx blogposts, vidensartikler eller andet indhold målrettet den tidlige kunderejse.
#3 Brand-annoncering: Pinterest er en vigtig del af dit betalte brand-arbejde. Mange af annonceformaterne egner sig rigtig godt til pre- og top funnel-annoncering, hvor det mere handler om at dukke op i dine potentielle kunders feed og bevidsthed end at pushe produkter her og nu.
#4 Custom Audiences: Ligesom du kender det fra Meta, er det muligt at uploade målgruppelister på Pinterest og ramme personer, der minder om kontakter, hvor du er ret sikker på interessen i dine produkter og dit brand. Det er en del af arbejdet med at være til stede på tværs af platforme med dine vigtigste budskaber.
#5 Engagement: Pinterest er en lidt anderledes platform, da det på en og samme tid er en søgemaskine og et socialt, visuelt medie. Det er derfor vigtigt, at du også spiller med på platformens præmisser og bruger de formater, hvor fokus er at skabe engagement i feedet og på platformen, herunder videoannoncer, idépins mv.
#6 Social Search: Pinterest er et sted, mange kommer for aktivt at søge inspiration og viden. Det betyder også, at du i dit forarbejde skal tage dig tid til at kortlægge relevante søgninger, men også negative søgeord, der ikke er relevante for dine keyword targeting-annoncer. Der findes en masse tredjepartstools, som kan hjælpe dig med det, fx keywordtool.io.
#7 Remarketing: Du kender remarketing-formatet, så her vil vi ikke sige ret meget. Det er dog virkelig en af de lavthængende frugter at få på plads. Vi har ikke set en case, hvor det ikke har kunnet betale sig at have kørende.
#8 Trends: Pinterest er, ligesom TikTok, oplagt at bruge til annoncering, hvis du har mulighed for at tale ind i og producere content hurtigt til trends. Pinterest har endda været så flinke at lave en oversigt over trending keywords og emner, som du kan bruge til at planlægge dine indsatser og fokusområder.
#9 Shopping: Ja, du kan selvfølgelig også bruge Pinterest til de mere klassiske salgs- og købsbudskaber. Det bliver nok aldrig den kanal, som kommer til at generere mest omsætning eller flest konverteringer, men igen: Vi ser det som en fin platform sammenholdt med det budget, der skal til for at lave pæne tal.
#10 Reach: Sidst, men bestemt ikke mindst er Pinterest også oplagt, hvis du arbejder med mere bløde konverteringsmål, herunder reach/eksponeringer. Du kan komme rigtig billigt ud med dit indhold og top funnel-budskaber, uden at du behøver at allokere mere end et par procent af dit Paid Social-budget.
Det var vores 10 anbefalinger til at komme i gang med Pinterest her i det nye år. Inden du kaster dig over indsatserne ovenfor, så husk at få styr på de grundlæggende forudsætninger; Pinterest Tag, produktfeeds mv.
Vi håber, du kunne bruge vores anbefalinger. Og hey, tjek lige vores allerførste give-away ud nedenfor. Du skal ikke gøre noget for at være med i lodtrækningen. Altså udover at lade være med at unsubscribe. Vi trækker vinderen d. 31. januar og rækker ud til dig, hvis du er den heldige.
Ses i næste uge.