Hej med dig

2023 var et år med masser at give sig til. Især ift. tracking, teknik og performance-evaluering på tværs af alle dine kanaler; Meta, Google, e-mailmarketing, Pinterest, TikTok og alle de andre.

Vi har en god og en dårlig nyhed.

Den dårlige nyhed? Det bliver efter alt at dømme mere af samme skuffe i 2024. Det kan du lige så godt forberede dig på.

Den gode nyhed? Der lader heldigvis til at være noget at gøre ved det. Lige nu og i den overskuelige fremtid.

Og det er netop det, vi dykker ned i som dagens tema. Vi har nemlig samlet nogle af de ting, som allerede ligger i kalenderen, men også de ting, vi hører på vandrørene, at du måske skal forholde dig til.

Prognosen for tracking- og teknik-landskabet de næste 12 måneder

#1 Nye sender requirements: D. 1. februar (ja, det er lige om lidt) kommer der en række nye krav fra Google og Yahoo ift. den måde, du sender mails på, hvis du er det, der defineres som en “bulk sender”. Dem kan du læse mere om her.

#2 Google Consent Mode V2: Fik du ikke allerede opsat Google Consent Mode V2 i slutningen af 2023, så er det en oplagt mulighed at få det på plads hurtigst muligt i det nye år. Du kan læse Cookie Informations glimrende artikel med alt, du skal vide om teknologien, ved at klikke her.

#3 Udfasning af tredjepartscookies: Nu sker det, venner. 2024 er året, hvor Google også endelig gør alvor af sine planer om at udfase tredjepartscookies. For nogle har det kæmpe betydning for. For andre, som har arbejdet med og forberedt sig ved i højere grad at indsamle og bruge førsteparts- og zero-party data, vil man ikke opleve de store ændringer. Vores kære konkollega, Halfdan Timm fra Obsidian, har på Bureaubiz skrevet en god klumme om emnet.

#4 Rygter om ændringer i spam-filtre: Lad os også lige bruge lidt tid på rygtebørsen. Vi hører nemlig på diverse Reddit-tråde, Microsoft-fora og andre afkroge af internettet, at der er forventninger om yderligere ændringer i spamfiltrene i 2024 for de mailklienter, som udbydes af Microsoft; Outlook, Hotmail og Live. Vi så fald på op til 10-20 procentpoint i åbningsraterne i foråret af 2023, da Microsoft gjorde sin filtre mere hidsige. Måske skal du forberede dig på det igen? Hold øje med, hvordan dine åbningsrater udvikler sig.

#5 Link Tracking Protection (iOS 17): iOS 17 har efterhånden et par måneder på bagen, men udrulningen og implementering er altid noget, som sker gradvist over tid. Og en af de helt store ting, du skal være opmærksom på, er Link Tracking Protection. Det gør det, der står på etiketten. Hvis du vil høre mere om, hvad du kan gøre for imødekomme den nye forhindring, var det blandt andet en af de ting, der var på tapetet i nytårskuren, vi talte om sidste uge.

Vi kunne også komme omkring emner som Googles Enhanced Conversions, Meta Conversions API og alt muligt andet lækker teknik. Men det har du jo styr på. Ik’? Ik’? Ellers må du lige sige til.

Jokeren? Metas betalte abonnement. Det bliver spændende at følge, hvor stor en udbredelse, det får, og om det kommer til at påvirke performance på Meta nævneværdigt. Lad os tage en mellemtid, når vi er lidt længere inde i det nye år.

Det var dagens store overskrifter. Som en bonus-anbefaling vil vi slå et slag for at få opsat server side-tracking, hvis du er en af de webshops, som endnu ikke har fået gjort det. Det er, hvis du spørger os, et need-to-have i 2024. Ligesom det var i 2023 i øvrigt.

Hvis du ikke har set det endnu, så scroll lidt længere ned. Vi trækker nemlig en vinder af en gratis årslicens til Reaktion.com i morgen. Måske bliver du den heldige?

Vi ses i din indbakke i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op