Hej med dig

Det er et af de spørgsmål, vi får ret tit:

Hvor mange mails kan vi sende, før det er for meget, og folk bliver trætte af det?“.

Og det er jo egentlig et meget relevant spørgsmål. For hvornår sender du for meget? Hvornår knækker kurven ift. afkast kontra irritation og unsubscribes? Det øjeblik, hvor du skal overveje at lette foden fra speederen en lille smule?

I stedet for det klassiske konsulentsvar (altså: det kommer an på …) satte vi også i efteråret for at teste det af på lidt forskellige nicher og kontistørrelser. Og de tal vil vi gerne dele med dig nu.

Vi kommer ikke udenom, at svaret afhænger rigtig meget af a) hvor meget du sender i dag, b) hvad der er stillet i udsigt ifm. sign-up/hvad er forventeligt, og c) hvad der er normen i branchen.

Når det er sagt, er der alligevel nogle pejlemærker. Måske kan du bruge dem i jagten på at finde dit eget niveau, hvor performance er balanceret med brand.

Her er vores konklusioner

Vores undersøgelser dækker over 10 brands med samlede udsendelser på ca. 30 millioner mails i en periode på fire måneder. Forskellige brancher og markeder indgår i undersøgelsen, men med en lille overvægt af fashion/beauty.

Vi har splittet tallene op i tre kategorier, da udgangspunktet er meget bestemmende for resultaterne.

Hvis du sender 1-2 mails om ugen i dag:

Unsubscribe rate i starten af øvelsen: 0,13 %

Unsubscribe rate ved 100 % højere frekvens: 0,28 %

Unsubscribe rate ved 200 % højere frekvens: 0,31 %

Unsubscribe rate ved 300 % højere frekvens: 0,49 %

Hvis du sender 3-4 mails om ugen i dag:

Unsubscribe rate i starten af øvelsen: 0,14 %

Unsubscribe rate ved 100 % højere frekvens: 0,22 %

Unsubscribe rate ved 200 % højere frekvens: 0,31 %

Unsubscribe rate ved 300 % højere frekvens: 0,6 %

Hvis du sender +5 mails om ugen i dag:

Unsubscribe rate i starten af øvelsen: 0,2 %

Unsubscribe rate ved 100 % højere frekvens: 0,31 %

Unsubscribe rate ved 200 % højere frekvens: 0,44 %

Unsubscribe rate ved 300 % højere frekvens: 0,61 %

Du får lige nogle noter til eksperimentet:

Vi anser en sund unsubscribe rate som værende på mellem 0,25 og 0,45 %. En alt for lav, naturlig afgang blandt dine leads er ikke et godt tegn. Kommer den over 0,45 %, er det et tegn om, at du skal skrue tempoet ned.

Frekvensen er i alle cases hævet gradvist over 3-6 uger.

Generelt ser vi, at det er omkring de 300 %, at kurven knækker. Vi kan dog se, at efterhånden som dem, der er trætte af den høje frekvens, unsubscriber eller tilpasser sin subscription, stabiliserer unsubscribe rate sig også – selv ved en frekvens på 15-20 mails om ugen.

Hvad kan du så bruge det til?

Vores konklusion er ret klar. Du kan sende ret meget, før dine kontakter for alvor synes, du er irriterende. Hvis det er relevant indhold, vel at mærke. Og selv hvis du sender forholdsvis meget i dag, skal der en del til, før vi ser, at du rammer et øvre loft.

Især hvis du tilbyder, at man kan vælge at holde en pause eller at bede om færre mails. Forhåbentligt kan du bruge det til at finde din egen frekvens.

Vi ses i din indbakke i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op