Hej med dig

Du kender forhåbentlig hovedreglen i dansk lovgivning, når det kommer til e-mailmarketing: At det kræver samtykke, før du må sende mails. Og sådan er det også som det meget klare udgangspunkt. Men faktisk ikke altid og ift. alle typer af mails/nyhedsbreve.

Vi har af flere omgange skrevet om undtagelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 2 om mails til tidligere kunder. Men det er ikke den, vi vil bruge spalteplads på i dag. Det er snarere alle de mails, der ikke er omfattet af stk. 1, altså det generelle spamforbud i dansk lovgivning.

Bestemmelsen lyder: “En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring (…)”.

Læg mærke til det, vi har markeret med fed. For det er nemlig de vigtigste ord. Der er kun et spamforbud i dansk markedsføringslovgivningen, hvis dine mails kan anses som “direkte markedsføring”. Og det er der en masse ting, du måske gerne vil arbejde med, der ikke gør. Så lad os kigge nærmere på det.

Budskabstyper, som ikke kræver samtykke

Fælles for alle nedenstående budskabstyper er, at de ikke må indeholde markedsføring, branding eller noget, der kan opfattes sådan, da de ellers vil falde ind under spamforbuddet i stk. 1. Men skærer du dem rigtigt, kan du sende mails med følgende indhold uden et forudgående samtykke:

Transaktionelle mails: Vi starter med den nemme og åbenlyse. Det er selvfølgelig helt okay at sende mails med info om en ordre, levering eller lign. Men der ligger også en del albuerum inden under den mulighed ift. at levere en bedre service og oplevelse for kunden.

Brugerbedømmelser: Heldigvis. Du må gerne bede tidligere kunder om at rate deres oplevelse og dit produkt. Her er det dog vigtigt, at du balancerer dit budskab, så din forespørgsel ikke ender med at blive branding.

Spørgeskema/tilfredshedsundersøgelser: Noget, mange ikke ved. Men du må gerne sende spørgeskemaundersøgelser og lign. uden samtykke, så længe markedsfører dig selv som afsender. Forbrugerombudsmanden er ret striks ift, hvor meget der skal til, før det bliver ulovligt, så læs meget gerne op på de afgørelser, du kan finde på deres hjemmeside, inden du trykker “send”.

Servicemeddelelser: Du har i visse tilfælde mulighed for også at sende mails uden samtykke for at hjælpe dine tidligere kunder eller modtagere. I Forbrugerombudsmandens sag 18/19109 betød det blandt andet, at man kunne fortælle om sin SMS-tjeneste uden et forudgående samtykke.

Produktinformation: Kan dine kunder få endnu mere ud af sine produkter? Så kan du muligvis hjælpe dem med at hjælpe sig selv uden at have fået lov. Et godt eksempel på det er Forbrugerombudsmandens sag 21/01897.

Der er altså en del muligheder for at sende flere mails uden at have flere permissions. Men brug det nu med omhu. Det er meget nemt at få fingrene i klemme. Og brug det kun, hvis det er i overenstemmelse med dit brand.

Det var denne uges mail; den første i april. Og med en ny måned har vi selvfølgelig også fundet en ny præmie. Den kan du se nedenfor. Held og lykke.

Vi ses i din indbakke i næste uge.

Udgivet
Bliv ringet op