Hej med dig

Det bliver ikke verdens allermest spændende emne i dag, kan vi nok godt afsløre. Mærkeligt nok. For det en disciplin og øvelse, som burde være guf for den gennemsnitlige marketer. Nemlig indholdsvariation. Eller arbejdet med at sikre, at du løbende veksler i mellem alverdens forskellige indholdsformater.

Hvorfor er det sådan? Tja. Hverdagen er fyldt med 118 opgaver, og så er det sgu nemt at køre med det samme, man altid har gjort. Det virker jo. Måske fedter du selv rundt i de samme travere eller endnu værre: du sætter ét bræt. Det behøver du heldigvis ikke gøre mere. Vi har lavet en tjekliste, du kan støtte dig opad.

På den måde mindsker du det, vi kalder indholds- og formatrisikoen (at du er afhængig af at opfinde den dybe tallerken hver eneste gang eller en afhængighed af ét format), men du får også et bedre grundlag for at vurdere, hvilken type indhold der rent faktisk flytter varer, når du tester noget mere.

Indholdsformater: En tjekliste

Som en gennemsnitlig webshop er det en rigtig god idé at arbejde med nedenstående formater, både som et test- og always on-spor:

#1 Blog: Du har formentlig (forhåbentligt?) en blog- eller inspirationsbank på dit website med en masse relevant indhold. Brug dem som det primære trækplaster og indhold i trafik-annoncer.

#2 UGC: User Generated Content kommer du ikke udenom. Det kan være alt fra reviews til brugeranmeldelser i billede- eller videoformat.

#3 IGC: Fætteren til UGC er Influencer Generated Content og noget, som kan give dit indholdsmix et kæmpe løft i samspil med alt andet, du ruller med.

#4 Live-indhold: Afholder I live-streams/live-shopping? Brug jeres live-indhold og/eller bidder af det i jeres betalte annoncering både før, under og efter.

#5 Event Ads: Fysiske events eller begivenheder er et godt ben at bygge på dit samlede indholdsmix, hvis du har muligheden for at gøre det. Det gør, at man kan møde dit brand i “virkeligheden”.

#6 Native: Et af de absolut vigtigste indholdsformater overhovedet i tider, hvor vores reklamefilter er blevet effektivt til at ignorere kommercielt indhold.

#7 Brand: Der skal være plads til at lege med og folde dit brand ud i alskens former; video, billeder, kataloger, lyd og …

#8 Gated: Ja. Også som webshop. Vi ser rigtig pæn performance på alt fra e-bøger til “webinarer”. Det er kun dit brand, der sætter grænserne.

#9 Refurbished: Alt det indhold, du laver, skal ikke kun bruges én gang og så farvel. Sørg for at genbruge og genforme det løbende, så det kan bruges igen i andre sammenhænge og kontekster.

#10 Seasonal/Campaigns: Er der udsving og temaer, som skifter i løbet af året, eller i takt med at I lancerer nye kampagner og budskaber? Det skal være tydeligt i jeres indhold og kommunikation.

 

Kan du sætte flueben ud for alle 10? Godt. Vi antager selvfølgelig, at du allerede har styr på Catalog Ads, DPA’er og alt det andet, som er helt, helt grundlæggende som en webshop i 2024. Ik’? Ik’? Ik’???

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op