Hej med dig

Så er der serveret straffespark på et sølvfad. Vi skal nemlig kigge lidt nærmere på nogle helt, helt oplagte ting, du kan skrue og dreje på, hvis din webshop ser ud, som webshops er flest. Og hvis den ikke gør … ja, så har du jo faktisk i virkeligheden fortjent en slapper og et skulderklap. Så det får du nu.

*skulderklap*. Godt gået. Du er sej. Helt uironisk.

Til alle os dødelige marketingfolk i gennemsnitlige webshops: Skal vi ikke tage et kig på dagens konverteringstips, så du kan få flere kunder i butikken og færre windowshoppers? Vi har taget lidt blandet godt i vores klassiske 10’er-lister, som du sikkert er lige så glad for, som vi er. Et dejligt, rundt tal.

Har du snøret støvlerne?

Er du klar til at få hugget nogle CRO-straffespark i kassen? Så er det bare at gå i gang og kaste sig over dem i prioriteret rækkefølge:

#1 “Brugerprofil”: Er der nok af dine kunder, som rent faktisk bruger profil-funktionen til, at den skal fylde i top-menuen, eller skal den bare væk i stedet for at larme og støje? Er der overhovedet nogen, der bruger den?

#2 Power Pages: Dine Power Pages er de sider, som virkelig rykker noget i kunderejsen; “Tilbud”, “Arrivals”, “Outlet” osv. Sørg for, at de er nemme at finde og falde over, fx med andre farver eller “notifikationsoverlays”.

#3 Søgefunktion: Vi oplever, at en person, der besøger din webshop, i gennemsnit er 5-8 gange mere tilbøjelig til at konvertere end en besøgende uden. Giv den kærlighed og opdel resultaterne, og lav en Zero Results Page.

#4 Checkout: Kan du smide produktfeeds eller andet content ind i din checkout, så du kan sælge mere eller sørge for at motivere vedkommende til at svinge kreditkortet? Do it. Brug som minimum markedsføringslovens § 10, stk. 2.

#5 Sticky Content: Overvej meget nøje, hvilke af dine elementer der skal være sticky og reservér det til det, der virkelig flytter noget; din primære CTA, USP-bannere og andet. De skal være dér, men heller ikke støje for meget.

#6 Quick Commerce: Sidder du i en webshop, hvor man partout skal forbi en kurv først for at komme til checkout? Tænk Quick Commerce på tværs af webshoppen; fra kurv til kategorisiden. Hvor få klik kan vi kræve?

#7 Alternativer: Er dine potentielle kunder ikke helt klar til at købe endnu? Så handler det om at have gode alternativer. Overvej alt fra “Få beskeder, når der kun er få stk. tilbage” til gated content i form af inspiration eller guides.

#8 Preorder: Kommer du løbende med nye kollektioner og produkter? Hvorfor ikke skilte med dem i god tid, så dine kunder kan nå at forelske sig i en eller flere af de kommende enheder? Og måske endda lægge en ordre på forkant?

#9 Generic Category Pages: Vi snakkede lidt om dem i mail #37. De fortjener at få lidt spalteplads igen. Overvej hvilke af kategorisiderne, der giver mening i din kontekst, og byg automation (e-mail, SMS, push) op om dine feeds.

#10 Highligt losses og gains: Et af de ældste tricks i bogen; at gøre det tydeligt, hvad man har “fået”, og hvad man “mister” ved ikke at gøre noget. Men også en ting, rigtig mange ikke gør. Eller gør dårligt.

 

Så er der lidt mere til bunken. Velbekomme og værsgo. Vi ved godt, at der ikke er noget, som er “bare lige” i marketing. Ovenstående kræver selvfølgelig tid, snilde og en udvikler. Men sammenlignet med alt muligt andet …

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op