Mail #122 (B2C): Consent Mode … på forms?
Hej med dig
Måske kan du huske, at der var et stort ståhej i starten af sidste år, da du lige pludselig skulle implementere Consent Mode V2 ift. særligt Google Ads. Ringer det ikke en klokke? Har du ikke fået det gjort? Så se at lukke den her mail, og få styr på det. Det kan kun gå for langsomt. Afsti-afsted.
Til dig, som selvfølgelig har styr på det (eller dig, der er kommet tilbage til mailen her efter at have fixet det): Nu er det tid til at snakke Consent Mode igen. Du kan nemlig også implementere konceptet og infrastrukturen bag på dine slide-ins, pop-ups og forms.
Det sikrer, at du kan vise dem til markant flere mennesker. Alt andet lige skulle det gerne betyde flere sign-ups og permissions. Og det kan vi jo godt lide.
PS: Husk lige at tjekke månedens præmie ud nederst i mailen. Vi trækker vinderen på fredag. Det kunne jo være dig.
Consent Mode: Hvad, hvorfor og hvordan?
Superkort forklaret: Consent Mode handler om at tilpasse og justere dit tracking- og marketingsetup, så det overholder alle love og regler ift. cookies, persondata, samtykke mv.
Udfordringen med slide-ins/pop-ups er, at de normalt ligger i kategorien “statistik” og/eller “marketing”-cookies. Og det kræver derfor et samtykke til den kategori af cookies, før at din formular bliver vist. Det betyder, at alle, der siger nej tak til det ene eller andet eller helt afviser cookies, ikke kan se det budskab, du prøver at ramme dem med.
Det er egentlig, sådan det skal være, hvis du bruger cookies, som falder ind under “marketing” eller “statistik”. Så som udgangspunkt er der ikke noget galt i det. Men (og det er et ret vigtigt “men”) du kan faktisk tilpasse mængden og typen af cookies i dine slide-ins, så du kan få lov til at flytte dine formularer til selve funktionaliteten af dit website.
Og det betyder, at du kan vise dine slide-ins/pop-ups anonymt og uafhængigt af, hvad du har fået samtykke til. En af Danmarks dygtigste tracking-eksperter, Lars Friis, har skrevet mere om det i opslaget nedenfor:

Hvorfor skal du så bruge tid og/eller penge på at få det gjort? Jo. På vores kunder ser vi, at det løfter antallet af visninger med 20-40 % og næsten tilsvarende ift. antallet af permissions/leads. Det kan hurtigt blive ret mange penge værd, hvis du har en nogenlunde performance på dit onboarding-flow og dine øvrige automations.
Bruger du Sleeknote, har de lavet en rigtig fin guide: https://help.sleeknote.com/hc/en-us/articles/6991176574621-What-cookies-does-Sleeknote-place-in-my-browser.
Tænk, hvad du kunne gøre med 20-4o % flere permissions hver måned? Uden at det koster dig ekstra i betalt annoncering eller CRO. Det er da en no-brainer.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
Team Texta