Mail #130 (B2B): Tracking uden for EU?
Hej med dig
Ugens udgave af #RespektForDinIndbakke bliver en lidt kedelig og ikke særlig relevant for dig, hvis du ikke sælger dine ydelser/produkter uden for EU’s grænser. I så fald: Det er okay, at du lukker mailen ned nu og hopper videre i teksten. No hard feelings.
Medmindre at du selvfølgelig på et tidspunkt skal indtage nye markeder og gerne vil være på forkant? I så fald: Welcome back. Vi skal nemlig snakke om tracking uden for EU i dag. Her gælder der nemlig (som udgangspunkt) ikke de samme regler som dem, du er vant til herhjemme og i vores nabolande.
Ingen GDPR, DSA og DMA. Men hvad betyder det så helt konkret for dig som brand og annoncør? Ja. Det kigger vi lidt nærmere på nu.
PS: Tjek præmien for april måned sidst i mailen. Måske er det dig, der vinder???
Hvad kan og må du i det store udland?
Lad os starte med at slå en kedelig ting på plads: Vi er ikke advokater/jurister. Vores mail skal ikke ses som juridisk rådgivning. Spørg altid en advokat/jurist, inden du gør noget, hvor du er på usikker grund.
Godt. Så er det på plads. Lad os starte med at spørge os selv på dine vegne: Hvorfor skal du bruge tid på at overveje justeringer i dit tracking-setup uden for EU’s grænser? Jo, kort fortalt fordi at du kan og må meget mere her, end du må i Europa. Der er ikke de samme krav og begrænsninger, som du er vant til.
Rigtig mange lande har ikke nogen persondatabeskyttelseslovgivning, og dem, der har, er ofte ikke lige så omfattende som det, du kender fra GDPR. Det betyder helt lavpraktisk, at du har bedre forudsætninger for at sende data på kryds og tværs til Meta, Google, LinkedIn eller noget af de andre platforme, du bruger i din betalte annoncering.
Det mest nærliggende eksempel for mange virksomheder er USA. Her er der, stort set (, frit slag i bolledejen til at placere cookies uden et samtykke hertil, og du kan tracke adfærd og events som i “de gode, gamle dage”.
Konkrete eksempler, spørger du? Alright.
Den gode Lars Friis har tidligere delt et oplagt eksempel:

Jeps. Som Lars også skriver i sit opslag, så kan du altså helt fjerne dit cookie-banner i mange andre markeder. Det giver mindre friktion, men også markant bedre muligheder for at tracke på kryds og tværs. Og det giver (alt andet lige) bedre performance.
Flere konkrete eksempler, spørger du? OK.
- Kører du account og visitor-tracking (fx via Leadinfo eller lign.), behøver du heller ikke consent for tracke.
- Du kan uden problemer tracke på opens, forwards og lign. ift. e-mailmarketing., selvom du ikke har fået consent.
- Slip bekymringerne om tracking fra din B2B-webshop uden samtykke.
Du skal selvfølgelig tage stilling til, hvad der passer til dig og jeres brand. Og så skal du være opmærksom på, at der er undtagelser og lande, hvor du alligevel skal være lidt forsigtig. Eksempelvis Californien i USA eller Brasilien.
Så fik du lidt at tænke over. Og tracke. Måske. Det bestemmer du selvfølgelig selv.
Med marts i bakspejlet har du også mulighed for at vinde en ny præmie her på #RespektForDinIndbakke. Og denne måned er det brød fra vores eget bageri. Du kan nemlig vinde et klippekort på 20 timer til konsulentarbejde fra dit yndlingsbureau.
Måske vil du have sat server side-tracking op på Meta, LinkedIn og Google? Vil du have en makeover af dine landing pages? Måske 10-20 bud på annoncekreativer Det bestemmer du. Hvis du vinder. Held og lykke.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
Team Texta