Hej med dig

Nu er der ikke lang tid til, at mange af os så småt begynder at gå på ferie. Vi ved ikke med dig, men vi glæder os. Ret meget. Allerede om 14 dage lukker vi computeren ned her på #RespektForDinIndbakke og overlader ansvaret for at fylde lidt i din indbakke til nogle dygtige vikarer. Mere om det i næste uge.

Først skal vi dog lige igennem den sidste “almindelige” udsendelse på den her side af sommerferien. I sidste uge fik du nogle anbefalinger til bøger og faglitteratur, du kan tage med dig på ferie. I denne uge vil vi gerne dele nogle gode nyheder om stort og småt inden for marketingbranchen.

Der er nemlig nok at være træt af og frustreret over lige nu.

Leder du efter et nyt job? Så er der masser af eksempler på LinkedIn med virksomheder, som ikke er særlig dygtige til at svare tilbage eller tage menneskerne på den anden side af en jobsamtale seriøst.

Arbejder du i en virksomhed, som er ramt af den usikkerhed, der er her, der og alle vegne i verden lige nu?

Eller måske kæmper du med nogle af de 117 andre ting, der kan ramme store og små marketingafdelinger? Så kan vi forhåbentligt muntre dig op med 10 gode nyheder og overskrifter, som måske kan give lidt mere tro på fremtiden og sende dig godt afsted på en lang, velfortjent ferie.

Ledighed, optimisme og Temu

Vi har gravet forholdsvis dybt i nyhedsstrømmen for at finde lidt af hvert frem til dig i dag. Men ved du hvad? Det var faktisk nemmere at finde nogle positive overskrifter, end vi havde forventet. Eller frygtet. Man kunne godt ønske sig, at der var lidt mere fest og farver i branchen for tiden, men omvendt er tingene heller ikke gået helt i stå. Heldigvis. Nå. Skal vi kigge på det?

#1 Markedsføring: “Ledigheden i salg- og marketing på laveste niveau i tre år, viser nye tal”

Link: https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/nye-tal-ledigheden-paa-laveste-niveau-i-tre-aar/.

Den behøver vi vel ikke at folde yderligere ud? Det kan kun være en god ting, at ledigheden går den rette vej. Keep it up, folks.

#2 Bureaubiz: “93 bureauledere viser afmålt optimisme i en usikker tid”

Link: https://bureaubiz.dk/93-bureauledere-viser-afmaalt-optimisme-i-en-usikker-tid/.

Nu skal man jo ikke altid stole på bureauer (host-host), men rundespørger ude på konsulentsiden plejer at være en indikator på den generelle aktivitet derude.

#3 Dansk Erhverv: “Nye tal om Temu vækker glæde og en løftet pegefinger: Det må ikke blive en sovepude!”

Link: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2025/marts/nye-tal-om-temu-vakker-glader-og-en-loftet-pegefinger-det-ma-ikke-blive-en-sovepude2/.

Nu er der jo ikke nogen af os, der læser med her, der handler på Temu, vel? Heldigvis begynder hr. og fru Bilka også at få øjnene op for, at alt måske ikke er fryd og gammen på den kinesiske platform.

#4 Dansk Industri: “Det blev lidt billigere at købe ind i 2024”

Link: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-handel/nyhedsarkiv/nyheder/2025/4/det-blev-lidt-billigere-at-kobe-ind-i-2024/.

Kan det mærkes på din pengepung derhjemme? Måske ikke. Men at indkøbspriserne bliver mere normal, og prisstigninger er mere afdæmpede, er bestemt ikke en dårlig ting. Det må gerne fortsætte.

#5 DR: “Ny beregning afsløret: Kæmpe stigning i det økonomiske råderum”

Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/wammen-goer-det-igen-mange-flere-penge-i-statskassen.

Vi vil gerne have den sofa, Wammen bliver ved med at finde milliarder af kroner i. Det går tilsyneladende helt ok i dansk økonomi. Og det er en god ting, som forhåbentligt drypper lidt ned på degnen. Altså vores branche.

#6 Markedsføring: “Flammen-CEO: Marketing spiller afgørende rolle for vores succes”

Link: https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/flammen-ceo-marketing-spiller-afgoerende-rolle-for-vores-succes/.

Ladies and gentlemen, we’ve found him. Hvor er det dejligt at høre en direktør anerkende den indsats og effekt, Marketing har. Især når man læser undersøgelser som den, du finder i artiklen her, om den gennemsnitlige ledelses manglende indsigt i marketing.

#7 Bureaubiz: “CMO’er forventer laveste vækst siden 2018 – ekskl. corona-årene”

Link: https://bureaubiz.dk/cmoer-forventer-laveste-vaekst-siden-2018-ekskl-corona-aarene/.

Artiklen er jo egentlig halv-negativ. Men hallo: Vækst. Trods alt. Og det ligner også, at CMO’erne de sidste par år har være lidt pessimistiske. Så man kan håbe, at det ikke bliver helt så sløjt. Men igen: Vækst. Det er da værd at tage med.

#8 Dansk Erhverv: “Nye tal fra netbutikkerne: Salget vokser, og optimismen stiger”

Link: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2025/juni/nye-tal-fra-netbutikkerne-salget-vokser-og-optimismen-stiger/.

Mange webshops ser bedre tal og grønne tal. Det er godt. Og forventningerne til fremtiden er også mere positive end tidligere. Lad os håbe, det fortsætter.

#9 Dansk Erhverv: “EU-Kommissionen nedlægger OTB-platformen: Husk at fjerne dit link”

Link: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2025/maj/eu-kommissionen-nedlagger-otb-platformen-husk-at-fjerne-dit-link/.

En lidt anderledes nyhed, men et godt symptom på, at man fra EU omsider begynder at tage afbureaukratiseringsagendaen alvorligt og kigger på, hvordan man kan gøre det nemmere at drive virksomhed. OTB-platformen har været noget af en fiasko og har for mange givet mere administrativt arbejde, end den effekt det (formentligt) har haft for forbrugerne. Forhåbentligt er det kun første skridt i en større indsats om at få luget ud.

#10 Peter Kragh Lauritsen: LinkedIn-afstemninger

Vi runder af med nogle af vores egne uvidenskabelige undersøgelser fra LinkedIn. Vores CEO, Peter, spurgte i slutningen af Q1, hvordan det gik i to afstemninger for hhv. webshops og B2B-virksomheder. Og her var der relativt fine tal og tendenser at spore.

 

Har vi overset en god nyhed i strømmen af de dårlige og halvlunkne? Så vil vi meget gerne se den. Vi samler på solstrålehistorier. Vi håber, at vores liste gav dig lidt godt humør at gå på ferie med.

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op