Mail #147 (B2C): Bruger du Meta Ads Reporting?
Hej med dig
Jeg er stået op, før fanden fik sko på i dag for at give dig indhold, der (forhåbentlig) er værd at læse her til morgen, hvor det er blevet min tur til at gæste vores nyhedsbrev.
Jeg ved, at de fleste i e-commerce elsker performance. Derfor har jeg valgt et emne, hvor jeg igen og igen ser, at de brands, jeg auditerer for vores potentielle samarbejdspartnere her hos Texta, begår den største fejl og spilder flest annoncekroner.
Det sker enten på grund af manglende erfaring eller et bureau, som snakker jer blinde i pæne trebogstavsforkortelser og sjove forklaringer på, hvorfor I ikke kan se de forventelige resultater på jeres Meta Ads.
Her kan du bruge Meta Ads Reporting
Jeg har valgt at gribe fat i Meta Ads, da det for de fleste er den kanal, hvor de største budgetter bliver kørt igennem på daglig basis, men samtidig også fordi det er den kanal, som giver de fleste webshops det største potentiale for at vækste.
Ikke bare på toppen og bunden, men samtidig når vi snakker et blødere målepunkt som branding, som kun er blevet en vigtigere faktor for at adskille sig på andet end pris.
Jeg vil ikke grave mig ned i de tungere discipliner såsom tracking, kontoopbygning og funnel-eksekvering, da jeg er bange for, at jeres mail-klienter vil brokke sig over længden,
Grundet at A+ formatet, hvor man giver Meta mere kontrol over din målretning, er blevet mere og mere populært, så er det bare blevet endnu vigtigere at monitorere og sikre at pengene også bliver brugt korrekt. Derfor vil jeg dykke ned i mine bedste tips til at lave et sundhedstjek af din Meta-performance.
Inden jeg lige går videre, så vil jeg lige nævne, at når du hører, at Meta’s egne anbefalinger er at køre et tungt A+-setup, så skal du lige huske, at det kunne være i Meta’s egen interesse at komme ud med denne anbefaling, da det hjælper dem med at træne deres algoritme.
Jeg ser bare flere og flere eksempler på, at et tungt A+-setup på Meta ofte er skyld i, at man spilder mange annoncekroner. Det kan Meta’s Ads Reporting heldigvis hjælpe dig med at blive klogere på.
Meta’s Ads Reporting giver dig rigtigt mange spændende muligheder for at kigge på din performance fra et holistisk perspektiv, uden at du skal helt ind i kontoen og grave de tunge Excel-ark frem.
Men for at gøre det spiseligt så har jeg valgt at tage min top 3 over mest givende Ads Report på Meta med i dag, som du ikke skal bruge mere end en time på at gennemgå for din annoncekonto.
1 | Kontoperformance
Når jeg auditerer kontoperformance, så bruger jeg typisk et Trend Line Chart, da det giver dig et overblik over den historiske udvikling på din konto. Her er det nemt at finde udviklingen på dine vigtigste KPI’er, såsom ROAS, POAS, CPA, CTR eller lign. og samtidig finde sammenhænge mellem de enkelte metrics.
Det kunne eksempelvis være:
- Om et fald i ROAS/POAS skyldes, at man har skruet gevaldigt op for spend, uden måske at sikre at man fylder sin funnel op med prospects.
- Om implementeringen af en ny content-strategi har haft en positiv effekt på CTR, CPM og CPC.
- Om CPA går op, ned eller bliver fastholdt i takt med, at vi ændrer vores spend, og hvad der vil være det rigtige at gøre på den baggrund.
Det kan være en god ide at sortere på relevante kampagner, hvis du ellers har godt styr på navngivningen af dine kampagner.
2 | Audience Segments
Når du har dykket ned i den overordnet kontoperformance og udviklingen heraf, så kan det være en rigtigt god ide at kigge nærmere på dine Audience Segments.
Audience Segments er Meta måde at give dig et indblik, hvordan dit annonceforbrug bliver fordelt mellem:
- New Audience
- Engaged Audience
- Existing Customers
Jeg ser desværre rigtigt mange, som ikke har fået opsat dette endnu, og hvis du har et bureau på til at styre dine Meta Ads, så vil jeg sige, at hvis dette ikke er opsat, så er det en klar indikation af at der godt kan være støv i flere hjørner på din konto, da dette er et ret vigtigt element.
Har du brug for en guide, så kan den finde lige her.
Generelt bruger jeg Audience Segments til at kigge ind i, hvordan Meta fordeler dine budgetter og hvordan de enkelte segmenter performer. Dette kunne være:
- Din høje ROAS på kontoniveau kommer fra Retention-kampagner (Existing Customer), hvilket kan være et “red flag”, da det betyder, at din strategi for at anskaffe nye kunder er dyr, hvilket i det lange løb skal holde din forretning i gang. Og så kan tilbagevendende kunder typisk “købes” billigere på andre kanaler, såsom e-mailmarketing.
- Det kan også være en god ide at opsætte et filter på dine kampagnespor (evergreen, branding, kampagner, offer-building) for at få en indikation af, hvordan de forskellige spor performer på de definere KPI’er/metrics (ROAS/POAS, CPC, CTR, CPM). Her ser jeg typisk, når man kører et A+ tungt setup, at New Audience-segmentet får alt for meget budget, hvilket udover ofte at levere en lav ROAS, kan det være dræbende for dit brand, hvis første gang folk møder dit brand, er med til tilbud, før de klar til det. Ligeledes kan det også give dig en indikation af om der er noget galt med din opsætning, hvis du arbejder med Custom Audiences; eksempelvis hvis der bliver brugt budget i Engaged Audience eller Existing Customer i dit prospecting-spor eller omvendt.
3 | Demografisk analyse
Det kan også være en rigtig brugbar øvelse, at grave lidt ned i, hvordan de forskellige demografiske forhold, såsom køn, alder og lokation performer; igen især hvis du kører et meget tungt A+-setup. Her ser jeg typisk nogle underlige valg taget af Meta’s algoritme ift. fordele annonceforbruget.
Jeg lavede for nyligt et audit på en annoncekonto, hvor jeg fangede, at Meta brugte 140.000 kr. om måneden på 55-64 årige med en ROAS 1,8 og 144.911 kr. på 25-34 årige med en ROAS 4,38. Det undrer mig meget, at man ikke havde valgt at presse kontoen til at bruge et større budget 25-34 årige, som også er kernemålgruppen.

Hvis du tør besøge din Ads reporting i dag uden at få kaffen galt i halsen fra morgenstunden, så kan du finde den ved at klikke her.
Har du spørgsmål til ovenstående eller brug for hjælp til at opsætte nogle af ovenstående rapporter, så er du mere end velkommen til at skrive til mig på Linkedin. Du kan connecte med mig her.
Jeg har også åbnet fem spots i min kalender, så hvis du har lyst til, at jeg giver dig et sundhedstjek af din nuværende opbygning og performance på Meta helt uden beregning med mine mest brugte Ads Reporting-opsætninger, så skynd dig at skriv til mig på Linkedin.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
(vikarerne for) Team Texta