Mail #150 (B2B): Audience Expansion (skal/skal ikke?)
Hej med dig
Vi fortsætter i samme tema fra sidste uge: Nemlig med fokus på LinkedIn. For 7 dage siden fik du en anbefaling til noget, du skal gøre (overveje at bruge Fibbler), og i denne uge handler vores anbefaling om noget, du skal lade være med at gøre: Nemlig at bruge Audience Expansion i dine LinkedIn-annoncer.
Det er der rigtig mange gode grunde til. Grunde, som du får præsenteret på et sølvfad lige om lidt. Men inden du gør det, så skynd dig ind og slå det fra allerede nu. Inden du har læst mailen her færdig. Jeps, så ringe Audience Expansion, hvis du spørger os.
Det er sat lidt på spidsen. Der er få tilfælde, hvor det giver mening. Men den meget klare hovedregel: Sluk, sluk og sluk.
Du skal sørge for, at din annonceopsætning ser sådan her ud (dernede, hvor der står “Aktivér udvidelse af målgruppen“):

Hvorfor er Audience Expansion noget hø?
Det lyder jo godt at udvide sin målgruppe, ik’? Det ville da være rart at komme ud til endnu flere relevante modtagere, som du bare ikke er klog eller grundig nok til at få med i din manuelle segmentering. Eller hvad?
Her er vores argumenter for, hvorfor du skal lægge den tanke væk og som det klare udgangspunkt altid slå Audience Expansion fra:
Mindre kontrol over målgruppen: Når Audience Expansion er slået til, mister du noget af kontrollen over, præcis hvem der ser dine annoncer, da LinkedIn automatisk udvider målgruppen til personer, som ikke er en del af din målgruppe.
Højere relevans: Den omvendte af pkt. 1. Ved at deaktivere Audience Expansion sikrer du, at dine annoncer bliver vist for de mennesker, der er mest relevante for din virksomhed eller kampagne, baseret på din oprindelige målgruppe.
Mere retvisende metrics: Når du begrænser din målgruppe, bliver det lettere at analysere, hvordan din annonceperformer blandt den målrettede gruppe. Med Audience Expansion kan dine metrics blive påvirket af irrelevante klik.
Bedre performance (forhåbentligt?): Målretning mod en mere præcis og relevant målgruppe skulle gerne give højere klikrater og mere kvalitetstrafik, da annoncerne er mere relevante for de personer, der ser dem. Det kan godt være, at din CPC og CPM stiger, men hellere det end billige eksponeringer ude hos mennesker, som aldrig nogensinde kommer til at købe noget af dig.
Bedre og flere kvalitetssignaler til algoritmen: Når du slår Audience Expansion fra, forvirrer du ikke LinkedIns algoritme ved at inkludere personer og deres adfærd (eller mangel på samme), som ellers kan få LinkedIn til at bruge dit annoncebudget forkert eller uhensigtmæssigt.
Med andre ord: Ved at slå Audience Expansion fortæller du LinkedIn, at den skal holde fast i fokusset på den målgruppe, du har defineret; det er netop styrken ved LinkedIns annoncemotor, at du kan definere så præcise målgrupper. Det ødelægger Audience Expansion.
Nu hvor du er i gang, så fravælg også LinkedIn Audience Network (LAN). Det er heller ikke pengene værd. Det kan være, vi kommer tilbage til det i en anden udgave på et senere tidspunkt.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
Team Texta