Hej med dig

Endnu en uge, hvor vi har samlet tropperne. Der er nemlig endnu engang ret store nyheder på tracking-fronten, som er vigtig viden, uanset hvem og hvad du sælger til. Apple er nemlig så småt begyndt at rulle iOS 26-opdateringen ud, og det er en oplagt lejlighed til at tage et kritisk blik på dit tracking-setup.

Der har, op til release, været store og små spekulationer om, hvad opdateringen ville betyde, og holdningerne var lidt i hver sin ende af skalaen. Fra “ikke det store” til “puha, det her bliver noget af en moppedreng”. Umiddelbart lader det til, at det var tættere på det første end det sidste. For nu. Heldigvis.

I denne mail får du en overflyvning af de vigtigste overskrifter og ting, du skal skrive dig bag øret eller få sendt i retningen af dit bureau/freelancer for at få fixet. Vi henviser (som næsten altid, når det handler om tracking) til den gode ven af huset, Lars Friis, som (blandt andet) har lavet en LinkedIn Live om iOS 26.

"Gode" nyheder og "dårlige" nyheder

Som nævnt har der været en del gætværk ift., hvad iOS 26 helt konkret ville betyde ift. tracking og performance marketing. Det helt store spørgsmålstegn var, om man ville implementere Link Tracking Protection. Med den nye opdatering ville man i Safari fjerne de normale tracking-parametre i URL’er, herunder GCLID og UTM-parametre.

Konsekvensen? Mistet adgang til værdifuld data på konverteringer og kampagneperformance fra Safari-brugere, som i mange cases er en ikke ubetydelige del af det samlede trafik- og enhedsmix.

Heldigvis blev det ikke helt så slemt i denne omgang. Apple har nemlig tilsyneladende valgt ikke at inkludere Link Tracking Protection i opdateringen i denne omgang.

Alarmen og panikken er dermed afblæst. Men det betyder ikke, at du skal lukke mailen her ned og hoppe videre i teksten.

Der er nemlig to vigtige ting, du skal være opmærksom på:

1) Man kan vælge lige pludselig at rulle Link Tracking Protection-teknologien ud alligevel. Enten out of nowhere eller i næste opdatering. Så måske skal du være på forkant denne gang?

2) Der er 3-5 %, som bruger “private browsere” i Safari, hvor Link Tracking Protection allerede er implementeret. De er allerede berørt af de udfordringer, der er med at spore og “se” konverteringsdata.

Vores anbefaling er derfor at implementere de nødvendige ændringer i dit tracking-setup, selvom du og alle andre slap med skrækken i den her omgang.

Er du gør-det-selv-typen, har Lars lavet en ganske udmærket guide, som du kan finde ved at klikke på billedet ovenfor. Vi vil også gerne hjælpe, hvis du ikke selv ønsker at pille i din tracking-infrastruktur. Det koster et par timer at justere, kvalitetssikre og teste, afhængigt af størrelsen og kompleksiteten på dit nuværende setup. Smid et svar på mailen her, hvis du har brug for hjælp.

 

For at citere Lars Friis i et af hans opslag: “Yes! iOS 26 blev en “fuser””. Ingen kørsel 1 i denne omgang. Men gør lige dig selv en tjeneste at få kigget på det allerede nu, så du undgår panikken til næste opdatering. Ik’?

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op