Hej med dig

Vi har talt om det et par gange allerede her på kanalen. Og den lurer ude i horisonten: Black Friday. Cyber Monday. Jul. Januarudsalget. Lige om lidt går mange webshops i war-mode. Tilbuddene flyver rundt, og de høje rabatsatser bliver fundet frem for gemmerne i en kamp om kunderne.

Lige nu er der stadig, for det meste, stilhed før stormen. Men det er også nu, at du skal indsamle permissions/leads, som du kan arbejde med, når det går løs. Det skulle du faktisk have gjort for et par uger siden, men hey, bedre sent end aldrig. I denne udgave dobbeltklikker vi på Lead Ads ifm. Black Friday.

Du får 10 anbefalinger og ting, du skal skrive gøre, når du, straks efter at have læst mailen her, går ind og igangsætter dine lead-kampagner. Eller justerer dem, der allerede kører. For det gør de jo. Ik’? Så kan du forhåbentligt hente lige så gode priser på Black Friday-leads som nedenfor:

Lead Ads: 10 tips og to-do's ifm. Black Friday

Lead Ads er nok det vigtigste annonceformat i optakten til Black Friday. Det er billigt. Det er nemt at styre. Og så kan det bruges på tværs af din funnel. I dette tilfælde snakker vi dog den tidlige del af kunderejsen; der er trods alt stadig næsten to måneder til, at showet går løs.

Men hvad skal du så have styr på, når du igangsætter dine Lead Ads? Er det ikke bare samme øvelse som sidste og hvert år? Nej. Det er det ikke. Der er nemlig kommet nye muligheder, som vi synes, du kraftigt skal overveje til dine Lead Ads ifm. Black Friday. Lad os kigge lidt på vores liste:

#1: Tænk Lead Ads, som du ville tænke alle andre annonceformater. Vi ser ofte, at Lead Ads bliver det der lidt akavede annonceformat med l*rte content, og at der ikke bliver testet meget, før det bare bliver slukket. Giv formatet samme omhyggelighed og investering, som du ville gøre med retargeting eller dine DPA’er; friskt/varieret content, forskellige målretninger og budskaber.

#2: Hav mange ting kørende på samme tid. Det er dumt at satse hele butikken ved kun at køre “Skriv dig op til vores Black Friday-tilbud“. Igen: Tænk Lead Ads, som du ville tænke alle andre formater. Det skal være budskaber og “content that finds you“. Prøv Early Access, Gift with Purchase, adgang til Limited Products, Exclusive Offers eller andet. Gerne minimum 5 incitamenter/offers.

#3: Sæt seriøse budgetter af. 100 kr. om dagen slår som en skrædder i helvedet, selvom du laver en CPL på 5 kr. Det er 20 leads om dagen. Så kan du næsten lige så godt lade være. Vi har en tommelfingerregel, der hedder 10-20 % af dit samlede Paid Social-budget.

#4: Når du kører dine Lead Ads, så husk at få opsat Conditional Logic. Vi har tidligere skrevet om funktionen i afsnit #112; det er genialt ift. at optimere mod kvalitetsleads frem for (udelukkende) så lav en CPL som mulig. Det skal du simpelthen have sat op i år. For din egen skyld.

#5: En ny funktion, som er værd at teste af, er SMS-verifikation. Det er noget, vi tænkte, der ville være mest relevant ift. B2B-virksomheder, men vi bruger det også i højere grad på webshop-cases for at sikre kvalitet i de permissions, vi indsamler, og for at kunne bruge de indsamlede leads til SMS-marketing. Vi har skrevet om det i afsnit #123 af B2B-udgaven af #RespektForDinIndbakke.

#6: Har du en tCPL? Ligesom du har en tROAS/tPOAS? Nej? Så sørg for at finde frem til den. En lead-pris på 8 kr. kan være helt genialt og noget, hvor du skal råbe “Take my money!” af Meta. Men det kan også være elendigt, hvis ingen ender med at købe noget. Måden, vi regner det på, er baseret på CLV efter 1, 3 og 5 måneder koblet op mod en “direkte CPA”.

#7: Lad være med at indsamle leads nu for først at bruge dem til Black Friday. Ja, det er der, du virkelig skal bruge dem, men det handler også om at holde kog i gryden, indtil at det går løs. Sørg for, at de hører fra dig minimum en gang om ugen, frem til at du trykker på den store knap.

#8: Google Ads? Til Lead Ads? Ja. Det kan du også overveje som webshop. De har ikke på samme måde et Lead Ads-format, som er noget værd for dig, men vi har set pæne resultater ved at købe trafik ind på søgeord, som er meget tidligt i kunderejsen, føre dem ind på noget vidensindhold og forsøge at få dem til at tilmelde sig nyhedsbrevet her. Det er billigt og virker rigtig godt.

#9: En anden kanal, du skal have i spil, er Pinterest. Afsæt 5-10.000 kr. og se, hvad det kan. Du når nogle helt andre mennesker derinde, men vi har kun positivt at sige om platformen i et Lead Ads-regi, så længe vi snakker små budgetter, og du allerede har plukket det lavthængende frugter på Meta.

#10: Skru langsomt op i dit Lead Ads-budget fra nu og her til november. Og skru så ned fra d. 1. november til midt november, hvor det begynder at blive rigtig dyrt. Husk læringsfaserne og inkubationstiden, når du skruer/drejer på noget økonomi, som du kender det fra dine konverteringskampagner.

 

Var der en ting eller to, du skal ind og dobbelttjekke? Fedt. Så skal vi ikke forstyrre mere.

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op