Hej med dig

Jeg har tidligere snakket en lille smule om “influencer marketing” i B2B, og hvordan det er at ved at blive et fænomen i udlandet. Jeg bad samtidig om nogle forslag til mere passende begreber end “influencer”, som jeg ikke synes passer helt så godt i B2B-sammenhænge.

Det kom der blandt andre følgende idéer ud af:

·       Thought Leader-marketing

·       Opinion Leader-marketing

·       Trusted advisor-marketing.

Uanset hvad vi ender med at kalde det, tror jeg, at Sponsored Content (altså indhold, der skabes af andre end dit eget brand, og hvor du betaler for det) i B2B bliver en ting. Af flere årsager.

For det første virker det troværdigt, når andre end en selv siger, at man er god.

For det andet virker det til at være relativt billigt. Hvis en stor SAAS-virksomhed eksempelvis skal betale et bureau 30.000 kr. for at bygge indhold op om deres løsning, skal der ikke meget til, før det er en god investering.

Og for det tredje er det en omkostning, der er nemmere at styre i de her usikre tider.

Det er faktisk noget, vi oplever at blive spurgt om og tilbudt oftere end tidligere. Og det er ikke, fordi pengene hænger på træerne hos dem, der spørger, skulle jeg hilse at sige. Det er, fordi der er et stort skaleringspotentiale og en masse troværdighed at hente ved at “låne” andres brand og stemme.

Her er et helt lavpraktisk eksempel på, hvordan det kan se ud, når vi som bureau får mulighed for at få finansieret marketingudgifter, og hvad man bliver spurgt om:

Kravene er meget forskellige og afhængige af ”indkøberen” og beløbet, der betales. Typisk vil der være et krav om overdragelse af permissions fra gated events eller indsigt i deltagertal og analytics. Men ofte er det også nok, at man bare kan aflevere tal som reach, engagement mv.

Jeg tror, der ligger et kæmpe potentiale for rigtig mange B2B-virksomheder i at udforske Sponsored Content ude hos relevante stakeholders i deres niche.

Jeg ser et stort potentiale i følgende sammenhænge:

  • reviews/sammenligninger af løsninger inden for din niche
  • push af case studies/business cases
  • co-marketing om mere klassiske formater som white papers, LinkedIn Live mv.
  • indhold, der centrerer omkring trends og tendenser i markedet
  • som supporterende indsats til større kampagner eller strategiske budskaber.

Der er selvfølgelig nogle rent juridiske ting, man skal overholde, når man betaler for at få skabt indhold. Både ift. markedsføringsloven og ophavsretsloven.

Har du styr på det, er jeg slet ikke i tvivl om, at Sponsored Content kan være et genialt supplement til din egenproduktion af indhold.

Ryk mig i ærmet her på mailen, hvis du vil se eksempler på det gode sponsorerede indhold, så får jeg lavet en opfølgende mail.

Udgivet
Bliv ringet op