Hej med dig

Afsnit 29 her i #RespektForDinIndbakke handlede om det. Vi har skrevet og sagt en del om det på LinkedIn. Ja, vi har sågar brugt annoncekroner på at gøre opmærksom på problemet. Nu har det ovenikøbet fået et navn. Altså internt her i huset.

Kreativt er det nok ikke. Men Open Rate-gate er noget, du skal forholde dig tilog måske er ramt af eller bliver det.

Lad mig starte med at opridse det, vi ved, om Open Rate-gate:

  • Microsoft har (formentligt) pillet i sine spam-filtre hos Hotmail, Live og Outlook og gjort dem mere hidsige.
  • Det betyder, at dine mails (måske) i højere grad ryger i spam, selvom du ikke gør noget anderledes.
  • Open Rate-gate kommer af, at det afspejler sig i et fald i dine åbningsrater. Fra et par procenter til +20 procentpoint blandt dem, der er værst ramt hos os.
  • Vi ser samme udvikling på tværs af kunder, e-mailmarketing-systemer, afsenderadfærd mv.
  • Faldet i åbningsraterne er sandsynligvis begyndt omkring d. 8.-10. marts, men vi har set, at de konti, der ikke var påvirket i starten, senere har oplevet markant faldende åbningsrater.

Open Rate-gate rammer både automations, kampagnemails og transaktionelle mails. Det kan koste rigtig mange penge. Forestil dig lige, hvis det har var dine åbningsrater:

Alt starter med, at dine mails bliver åbnet. Det kan og vil unægteligt have en indflydelse på dit salg via e-mailmarketing

Vi har hjulpet en del kunder med at forebygge og afbøde konsekvenserne af Open Rate-gate med blandede resultater. De fleste ser heldigvis, at det er muligt at hente noget af det tabte tilbage, mens vi i andre tilfælde er ved at finde det tunge skyts frem for at se, hvad vi kan gøre. Det kunne være:

  1. Manuel og omfattende listeoprydning
    Simpelthen at fjerne alle unengaged kontakter, der er forsøgt genoplivet. Det gør ondt. Men for at redde kroppen kan det være nødvendigt at amputere et ben eller en arm.
  2. Leadgenerering mod eksisterende kontakter
    Det kan virke åndssvagt at bruge penge på at få eksisterende kontakter til at subscribe igen, men det kan være et fornyet samtykke, der fungerer som en hjertestarter.
  3. Suppression og plain text-spor
    Selvom mange ikke er glade for mails strippet for grafik og det visuelle, kan det være nødvendigt i en periode ikke at sende andet end plain text-mails til unengaged kontakter.

Vores konklusion er dog så småt, at det er en permanent størrelse, vi har med at gøre, og det er noget, vi må forholde os til – og dermed også tage de forholdsregler, der er mulige for at undgå, at det bliver værre.

Det er selvfølgelig fedt for dig eller dem, som ikke er blevet ramt, men for alle, der døjer med efterdønningerne: Har du gjort alt det, vi snakkede om i afsnit 29 og testet ovenstående, ja, så har du gjort det, du kunne.

Det var status fra frontlinjen.

Fortsat god kamp med at beskytte din åbningsrate. Sig til, hvis du har brug for forstærkninger i form af flere anbefalinger og/eller taktikker.

Udgivet
Bliv ringet op