Hej med dig

Gamification. Som B2B? Tænker du også straks lykkehjul, skrabespil og andet Hjallerup Marked-marketing, er du ikke alene. Jeg tror, det er den opfattelse, mange sidder med, når man har berøring med gamification som forbruger.

Men gamification (eller interaktivt indhold, hvis det skal lyde mindre af sjov og spas) har også sin berettigelse i B2B. For ved at præsentere og pakke dit indhold ind i en interaktiv ramme kan du høste de mange fordele ved gamification; højt engagement, datahøst og indsigt i kunderejsen.

Okay. Så langt, så godt. Hvis vi skal være lidt konkrete …

Hvordan kunne man så angribe gamification i B2B? Jeg har samlet nogle bud nedenfor:

  • Step-formularer
    Det er meget udbredt at bruge formularer i B2B, både til leadgenerering og Demand Generation. Måske kender du Typeform?
  • Beregnere
    Kommer investeringen i dit produkt til at kunne mærkes? Rigtig mange B2B-virksomheder arbejder med en eller anden form for business case-beregner, hvor brugeren kan indtaste sine forudsætninger/kontekst og få en idé om afkastet. Jeg har set eksempler fra mange brancher – fra SAAS til ventilationssystemer.
  • Tests/surveys
    Du kender måske det klassiske spørgeskema, hvor afsenderen gerne vil vide noget om dig. Måske deltager du i konkurrencen om at vinde et gavekort. Måske får du slet ingenting. Men du kan også bruge test-/survey-formatet til at give dine potentielle kunder indsigt, de kan bruge. Hvor dygtige er de ift. branchegennemsnittet? Hvor langt er de sammenlignet med konkollegaerne? Hvor positionerer svareren sig ift. andre? Nysgerrighed kan være et effektivt middel i gamification.
  • Analyse
    Du har måske selv brugt et gated eller ungated analyseværktøj før. Det kan være alt fra en analyse af dine nøgletal til et deep dive i dit website. Det kan man godt kalde en form for gamification i B2B. Et klassisk eksempel kunne være HubSpots Website Grader
  • Opgaveliste
    En liste med tasks og arbejdsopgaver, der skal løses, kan også gøres mere appetitvækkende og nemmere at komme igennem end punkter og flueben. Jeg synes, at Morningscore.io er et godt eksempel på, hvordan de har bygget en fortælling op om de opgaver, kunder (både betalende og gratister) skal løse som en mission.

Og jeg kunne blive ved.

Gamification er på ingen måde et lukket land for B2B’er. Det er klart, at det skal pakkes ind på en anden måde og serveres i en anden kontekst end de klassiske “Spin the Wheel”-kampagner, du kender og måske hader.

Udgivet
Bliv ringet op