Hej igen

Det er ellers næsten lige så sikkert som amen i kirken. At Lead Ads og white paper/webinars/andre former for tungere gated content går hånd i hånd i B2B. Men sådan behøver det faktisk ikke at være.

Over de seneste seks måneder har vi brugt en mindre del af vores budget på LinkedIn og Facebook til Lead Ads med det formål at skaffe permissions til vores nyhedsbrev. Ja, altså, det, du sidder og læser lige nu. Måske er du endda kommet igennem en af de her annoncer?

Det har vi gjort uden nogen egentlig lokkemad. Udover nyhedsbrevet i sig selv. Ingen mellemstop eller -mænd, som lige lister nyhedsbrevet ind af bagdøren. Nej, Lead Ads, hvor permissions bliver givet i bytte for adgang til … Nyhedsbrevet.

Men hvorfor det? Det skal jeg fortælle dig:

  • Vi sparer investeringen i at skulle producere indholdslokkemad.
  • Vi forventer, at dem, som tilmelder sig for at få adgang til nyhedsbrevet, alt andet lige må være mere interesserede end dem, der tager det som et nødvendigt onde eller en bonus i forlængelse af det, de egentlig ville have.
  • Vi slipper forhåbentligt for en del afmeldinger efter første mail i vores velkomstsflow, hvor personer, der egentlig bare ville have det pokkers white paper, normalt sørger for at afmelde sig. Det er godt for vores deliverability.
  • Vi gør vores nyhedsbrev til et aktiv og gated content i sig selv. Det er ret smart rent taktisk, da vi på den måde får opbygget en opfattet værdi i selve nyhedsbrevskonceptet, så det ikke behøver støttehjul.
  • Vi kan køre always-on Lead Ads, da vi ikke på samme måder løber ind i, at indhold bliver forældet eller irrelevant, som white papers eller webinars kan risikere at gøre.

Det lyder jo alt sammen meget godt. Og det bliver endnu bedre, hvis du spørger mig, når man kigger på de resultater, vi har oplevet i vores betalte annoncering. Her ligger vi nemlig med en gennemsnitlig lead-pris på ca. 80 kr. på LinkedIn og 55 kr. på Facebook. Det er ret billigt i vores kontekst, skulle jeg hilse at sige. Især når man tager fordelene ovenfor med i ligningen.

Du kan selvfølgelig ikke bare kaste dig over Lead Ads direkte til dit nyhedsbrev uden videre.

For det første skal du have gjort dig nogle tanker om, hvad dit nyhedsbrev egentlig har at byde på. Hvis det eneste, du sender, er en forkølet salgsmails hver tredje uge, vil du hurtigt opleve, at casen nok ikke hænger sammen.

For det andet skal du bruge tid og penge på at bygge kommunikation op om dit nyhedsbrev. Hvad er det helt præcist, jeg som modtager får ud af at følge med, der har værdi i min hverdag eller mit arbejde? Når du ikke har et stykke konkret stykke indhold som lokkemad, skal du kunne dokumentere og showcase noget andet. Det kan være tidligere nyhedsbreve, konkurrenter, der følger dit nyhedsbrev, overskrifter på det, du har sendt ud, antallet af læsere eller …

Og for det tredje skal du have gjort op med dig selv, hvad du forventer af dit nyhedsbrev. For vores vedkommende er #RespektForDinIndbakke et rent branding-instrument og hjælp-til-selvhjælp. Vi håber selvfølgelig, at du, kære læser, vil tænke på os, hvis du engang skal bruge nogen, der kan det, vi kan, men det er naivt at tro, at noget så top eller pre-funnel som Lead Ads til et nyhedsbrev, giver leads fra den ene dag til den anden.

Har du tålmodighed og en oprigtig interesse i at dele og distribuere din viden, så har du hermed fået en taktik, der er billig, tillidsfuld og effektiv.

Udgivet
Bliv ringet op