Hej med dig

Mit navn er Tina, og jeg har i denne uge fået lov til at agere vikar og dermed fylde lidt i din indbakke på vegne af Texta. Jeg arbejder som Marketing Manager i Bramidan, hvor vi arbejder med ballepressere og komprimatorer. Og det er netop et vidnesbyrd fra en branche, der på mange måder er en smule konservativ, som jeg gerne vil dele med jer.

For er der én ting, jeg tit støder på, når jeg snakker med mine marketingkollegaer i andre B2B-virksomheder, er det, at man ret hurtigt, nærmest fra første arbejdsdag, bliver sat i gang med konkrete aktiviteter og indsatser uden en indflyvning i den overordnede forretningsstrategi og dermed også salgs- og marketingstrategi. Der skal jo leveres resultater. Jeg skal selvfølgelig også levere resultater og drifte, men fordi vi driver udviklingsprojekter i en formaliseret struktur og hele tiden bryder projekterne ned og får dem prioriteret, lykkes vi faktisk ret godt med også at køre udviklingsprojekter.

Eller endnu værre. Der er måske ikke engang en strategi for, hvad Marketing skal, som udspringer af den overordnede forretningsstrategi. Ud over at levere leads og løbe stærkt for (og ikke med) Salg. Det vil jeg gerne slå et slag for; at gøre tingene i den rigtige rækkefølge og insistere på at der også er tid og budget til at prioritere de brede penselstrøg, selvom hverdagen banker på. Hver dag.

Salg og Marketing er én enhed, og det er vigtigt at samarbejde. If you want to do fast, do it alone; if you want to go far, do it as a team. Og det betyder, at tingene skal hænge sammen og gøres i den rigtige rækkefølge.

Her tænker jeg helt konkret på at prioritere tid og investeringer i at få styr på data, tal og kundeindsigten, hvilket kræver, at vi graver et spadestik dybere for at få lagt grundstenen til et godt fundament, hvor vi kan bygge et hus nu og også en tilbygning senere, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg er privilegeret at arbejde i en virksomhed, hvor vi har meget fokus på både at kunne drifte og udvikle, så vi får opbygget et godt fundament inden for de enkelte marketingdiscipliner med fokus på workflows, som giver bedre forretning både i dag og i morgen. Og knap så mange tilbageløb. Forhåbentligt.

Måske kender du de udfordringer, jeg/vi også sidder med.

Bramidan er født ud af en maskinproducent, og det ligger dybt i vores DNA.

Passion, engagement, høj faglig viden, produktnørder, men også indefra og ud i kommunikationen.

Det er fedt, men giver også en tendens til at fokusere på detaljen og måske få skabt lidt mere kompleksitet end nødvendigt.

Man har nu valgt at geare op for Marketing og smide flere ressourcer i det lange, seje træk.

Hvis Marketing skal være en strategisk sparringspartner til Salg og forretningsudvikling, så der kan skabes reel værdi med mulighed for at skalere uden en stor afdeling, er det vigtigt, at der er en generel forståelse for at få bygget et godt fundament. Et fundament, der bygger på “Build, test, analyse og improve”, så vi ved, hvad der virker og ikke virker.

Det kommer i vores tilfælde helt konkret til udtryk i vores målsætning om “Building Better Bramidan” (BBB), som er driveren for alt det, vi gør i Bramidan på et strategisk og taktisk niveau. BBB gør det meget håndgribeligt og giver os mulighed for at bide tingene over i mindre projekter og opgaver på tværs af organisationen. Det giver os mulighed for at tilgå vores store og små projekter struktureret, hvor vi inddrager vores medarbejdere.

Når man drifter konstant og ikke har en god struktureret måde at tilgå forandringer på, er der en risiko for, at udvikling bliver nedprioriteret. Vores fokusområder og mening og retning giver et godt fundament for at skabe en god balance mellem drift og udvikling.

Men hvad har jeg og vi så gjort helt konkret?

I samarbejde med resten af Bramidan-teamet startede jeg med at skabe et overblik over de enkelte marketingdiscipliner – rigets tilstand, om man vil. Herunder hvilke greb der her og nu giver mest værdi, og hvordan vi udarbejder workflows og processer, som giver mening og fjerner kompleksiteten.

Af helt lavpraktiske aktiviteter, der udspringer af BBB, vil jeg især fremhæve:

  • et udpræget Organic Search (SEO)-spor og -arbejde med localization
  • samlet marketing-dashboard med oversigt over markeder og KPI’er
  • udarbejdelse af CVI og budskabsplatform
  • opbygning af One-Source-of-Truth-Platform, hvor vi løbende dokumenterer og beskriver
  • Bramidan Design Documentation, herunder workflows samt guides til de enkelte stakeholders
  • etablerede kampagnesites med nyt forretningskoncept.

For blot at nævne en håndfuld.

Det kræver tålmodighed, fokus og prioritering og desuden en accept af, at et godt fundament er det, som på den lange bane giver de bedste løsninger. Både i forhold til at udvikle og drifte.

Se derfor min mail som et klap på skulderen og en opfordring til at stå fast og holde ved, når det kommer til også at have det lange lys på. Det har jeg selv haft brug for at høre fra tid til anden.

Jeg håber, at du kan bruge min digitale opbakning.

Med venlig hilsen

Tina Them Betak 

Marketing Manager hos Bramidan

Udgivet
Bliv ringet op