Hey!

Så blev det min tur til at være vikar. Tænk sig, at jeg får lov til at opleve dette med min 9.klasse-eksamen 😁🍻.

Jeg hedder Benjamin og driver til dagligt Teeshoppen, hvor mit ansvar er at sikre, at vi når vores mål og ikke står stille i vores marketing. Det indebærer blandt andet at sende sindssygt mange kampagnemails. E-mailmarketing er nemlig en af vores absolut vigtigste kanaler, og det er også det, som jeg vil fortælle lidt om i dag.

Lad os starte med lidt tal. Vi har et mål om at sende 1-2 mails … om dagen. 

Nej, ikke om ugen. Men hver eneste dag. Og det er på tværs af de otte markeder, vi er. Det betyder også, at vi hver måned sender over seks millioner mails alene i Danmark.

De 1-2 mails om dagen inkluderer både kampagnemails og flow-mails. Men det er kun et gennemsnit. Til nogle segmenter af vores samlede liste sender vi bevidst mere. I nogle tilfælde er vi faktisk oppe på at sende 3-5 mails på 24 timer, hvis vi kan se, at der er en købsinteresse, hvor vi skal være hurtigt ude og en tand frækkere end konkurrenterne.

Det vil mange helt sikkert synes, er for meget. Og det synes også nogle af vores kunder, hvilket er helt cool. Men jeg har et princip om, at jeg hellere vil sende en mail for meget og få salget, end jeg vil gå glip af en ordre, fordi jeg er bange for en afmelding. Det er på nuværende tidspunkt det rigtige for os, men hvem ved – måske er tiden en anden om tre måneder, og derfor holder vi også nøje øje og analyserer på afmeldelsefrekvensen. Vi har fokus på tallene. Virker det, bliver vi ved, og virker det ikke, stopper vi og finder på noget andet.

Jeg ved godt, at det ikke behøver at være lige så ekstremt som det niveau, vi har lagt for dagen. Du skal selvfølgelig gøre det, der giver mening for dig og dine modtagere. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at mange afholder sig fra virkelig at give den gas, fordi de er bange for sure kunder, afmeldinger og spam-klager.

Tag det fra en, der har gjort det: Ja, du vil helt sikkert få nogle, som synes, at du sender for meget. Det gør og gjorde vi også, da vi skruede op for vores frekvens. Men det var ikke så slemt, som man måske skulle tro, og det var mest i starten, da vi gik fra at sende en eller to gange om ugen og stille og roligt mod vores nuværende niveau.

Nu hvor dem, der ikke gider at høre fra os, er smuttet, og hvor de andre/nye er vant til frekvensen, er det meget sjældent, at vi hører noget for det. Vores unsubscribe rate var i en periode lidt højere end normalt, da vi begyndte at sende mere, men nu er den på samme niveau som før. Samtidig med at vores omsætning fra e-mailmarketing er vokset markant. Som i 400-500 % sammenlignet med tidligere og korrigeret for væksten i antallet af modtagere.

Vi har gjort og planlægger at gøre en masse ting for at kunne sikre, at vi fortsat kan sende meget, uden at det koster på omdømme eller omsætning:

  • Gør det nemt at afmelde sig.
    Det er både et lovkrav, men også god stil.
  • Tilbyd muligheden for at pause abonnementet.
    Vi giver alle vores modtagere mulighed for at tage et break på 30 dage fra vores mails.
  • Sørg for, at hver mail er værd at åbne.
    Det er selvfølgelig svært at garantere 100 % på tværs af alle dine modtagere, men er indholdet eller tilbuddene gode nok, er dine modtagere glade.
  • Vær meget opmærksom på dine ekskluderinger.
    Vi sorterer tit folk fra, der har købt inden for de seneste dage, som ikke har åbnet de seneste tre mails, som har sendt retur mere end tre gange, så vi ikke prikker til en sovende bjørn.
  • Arbejd med din Preference Page.
    Det er noget af det, som vi skal til at kigge på nu, hvor vi gerne vil bygge noget a la det, som du ser på Booking.com: Muligheden for at customize hvad du vil modtage, hvor tit, hvorfor og hvordan.

Min vigtigste pointe er bare at komme i gang. Det er sgu ikke så farligt at trykke speederen i bund. Hvis du ser, at flere afmelder sig, så tænk på alle de penge, som du sparer dit e-mailmarketingsystem. Sat på spidsen havde de jo nok ikke købt noget alligevel.

Rigtig god sommer og god arbejdslyst med dit e-mail-setup!

PS: Jeg har lige oprettet et “Texta-tilbud“, hvor du kan købe mine Performance Shorts til KUN 129,66 DKK pr. stk: www.teeshoppen.dk/texta

Med venlig hilsen

Benjamin Philip
CEO og Founder af Teeshoppen

Udgivet
Bliv ringet op