Hej med dig

Nu er sommerferien snart ved at være slut. I hvert fald for vikarordningen her på Textas nyhedsbrev. Og jeg har simpelthen fået den udsøgte fornøjelse af at runde af og servere sidste omgang af sommerens vikarmails.

Mit navn er Lea, og jeg er indehaver af startuppet Fantombryg. Vi sælger øl i flotte farver, speciallavede design og tematiserede kollektioner til både private og erhverv. Og så blev vi faktisk nomineret som en af de fem bedste nye e-handelsvirksomheder i 2022. Det er vi ret stolte af, selvom vi ikke vandt.

Jeg vil gerne snakke lidt om noget, jeg både synes og tror, man som webshop ikke tænker så meget over – og derfor ikke gør ret meget ved. Nemlig B2B-salg og marketing mod erhvervskunder. Så det er dagens emne. Det kræver selvfølgelig, at du har et produkt, som også er relevant for virksomheder, men hvis man tænker over det, så er det jo de fleste webshops, som i et eller andet omfang godt kunne sælge til erhverv.

Interiør og boligindretning kan også være noget, en virksomhed køber for at få kontoret til at ligne en million.

Spil og krea-artikler er måske til personaleaftenen eller et kundearrangement.

Vin, spiritus og megalækre øl (😉) kunne måske være i anledningen af en butiksåbning, reception eller fredagsbaren.

Selv hvis det ikke er virksomheden, der skal bruge produkterne, så kan det jo være forhandlere, som videresælger dine produkter.

So far, so good.

Uanset om B2B-salg potentielt fylder én eller 10% af dit samlede salg, så er der en masse lavthængende frugter, du kan kaste dig over for at få fingrene i den omsætning, du bør kunne få i hus relativt simpelt.

Jeg har taget nogle af dem med i dag:

#1 Vær opmærksom på dine B2B-sider

For os kommer mange af vores B2B-kunder som et resultat af søgninger efter “øl med logo” eller lignende. Altså en klar indikation på, at man handler i erhverv. Men det kan også være noget mere generelt som “jubilæumsgaver”, hvor det både kan være en arbejdsgiver eller privatperson, der er på udkig efter en oplagt gave.

Første anbefaling handler om at være opmærksom på de sider, hvor du har potentiel B2B-trafik. Vores vedkommende kunne det være vores sider “Virksomhed” og “Jubilæumsgaver”, men det kan også være mere generelle undersider som fx “Kontakt”.

Du kan overveje to ting her. Enten at opsætte en slide-in/pop-up, som taler direkte ind i B2B-kommunikation. Eller du kan bruge det som et segmenteringsgrundlag i din e-mailmarketing, så flere besøg på disse sider giver et praj om, at der er tale om en mulig B2B-kunde. Det kan du så bruge til at starte flows eller sende segmenterede kampagnemails.

#2 Tilpas din checkout

Hvis du ikke allerede har et inputfelt til “Firmanavn”, så overvej at få det som et ikke-obligatorisk element i din checkout. Udfylder en kunde det, er det et stort vink med en vognstang om, at der er nogen, som handler B2B. Ikke altid, men ofte. Det kan være, at nogle bare bruger virksomhedsnavnet for at kunne få leveret til en erhvervsadresse.

Du kan også opsætte eb mulighed, hvor vedkommende kan indikere, om man handler som erhverv, privat eller offentlig myndighed. Det afhænger af dit CMS/mulighederne i din checkout.

 

#3 Kør Lead Ads med gated content

Punktet her er noget, vi først skal til her efter sommerferien, men vi har set gode resultater på almindelige Lead Ads uden egentlig at give noget indhold i bytte for en permission. Vi har blot ladet potentielle erhvervskunder booke et opkald eller møde. Så  efter sommerferien er vi klar med en look-book og en guide, som vi kommer til at bruge som gated content til at indsamle B2B-leads.

#4 Opret segmenter med dine store kunder

Store ordrer er ikke altid en garanti for, at der er tale om en erhvervskunde, men det kan være en indikation – særligt hvis der er flere af dem. Sørg for at få oprettet segmenter, så du ved, hvor der måske ligger en erhvervskunde og putter sig, som skal have ekstra opmærksomhed, et opkald eller måske B2B-kommunikation på e-mail, Meta eller LinkedIn.

#5 Opsæt B2B-notifikationer

Bruger du et e-mailmarketingsystem som Klaviyo, kan du opsætte notifikationer, som bliver sendt til en sælger eller B2B-ansvarlig, hver gang en B2B-kunde eller potentiel B2B-kunde gør noget – fx besøger din webshop, efterlader en stor kurv eller gennemfører et køb. Det kan være smart ift. at få fulgt op eller at give dem en særligt god behandling.

Arbejdet med marketing mod B2B bliver et af vores helt store fokusområder going forward. Det er noget af det, der kan gøre en dårlig måned knap så skidt eller en god måned rigtig god.

Jeg håber, du kunne bruge mine B2B-indspark. Og at du har nydt sommervikarerne. I næste uge er Peter tilbage med det, du kender.

God bag-sommer!

Med venlig hilsen

Lea Carina Uhd Frederiksen  

Direktør hos Fantombryg

Udgivet
Bliv ringet op