Hej med dig

Jeg skal nok gøre det kort og komme til pointen. Lige om lidt går det løs, og du har sikkert mange ting, som du skal have på plads inden. Mangler du noget at lave, kan jeg henvise til afsnit #6 af #RespektForDinIndbakke.

Start eventuelt dér, og kom tilbage til mailen her.

Færdig med de anbefalinger? Godt. Så får du lige 10 mere fresh out of the oven.

#1 Få gjort din checkout MFL §10, stk. 2 compliant nu

Jeg har talt mange gange om markedsføringslovens § 10, stk. 2 og de muligheder, som den giver. Der er nok ikke en bedre lejlighed end Black Friday til at få styr på dét, som det kræver at bruge bestemmelsen lovligt til at indsamle permissions – både e-mail og SMS.

#2 Justér din Back in Stock-funktionalitet

Er der risiko for, at du løber tør for produkter eller varianter i forbindelse med Black Friday? Og har du ikke opsat muligheden for at kunne skrive sig op til at få besked, når produktet er tilbage på lager? Så gør det. Har du gjort det? Så overvej eventuelt, om det giver mening at justere i det, som modtagerne giver samtykke til, om du skal indsamle flere oplysninger (fx telefonnummer), og om du vil vise alternativer til det, som de har kigget på.

#3 Opsæt Pre Back in Stock-kommunikation

Apropos alternativer til det, som besøgende har kigget på; det kalder vi et Pre Back in Stock-flow. Altså et flow, der sender mails med alternativer og forslag til noget, der minder om det, som personen har vist interesse for. Vi ser typisk, at man kan hente op mod 30 % i incremental omsætning (omsætning, som vi er ret sikre på, at vi ikke havde fået) – fx på varer med meget lang leveringstid eller særlig høj omsættelighed.

#4 Justér dine produktfeeds

Bruger du dynamiske produktfeeds i dine mails, på din webshop og andre steder, kan det være en kærkommen lejlighed at justere kriterierne for dem, så de passer til den periode, som vi går i møde. Et typisk eksempel er, hvis du har opsat et Most Popular Products-feed. I stedet for at det er defineret som de bedst sælgende produkter inden for 90 dage, vil det være oplagt at justere tidsperioden, så den passer til Black Friday.

#5 Opret Black Friday-landing page

Du har selvfølgelig oprettet en informationsside om Black Friday på lige netop din webshop. Men jeg vil også anbefale, at du laver en oversigtsside med alle de aktuelle tilbud og de mest kritiske produktkategorier, kampagner mv., som du kan sætte live på selve dagen/dagene.

#6 Tilpas dine remarketing-kampagner

Ligesom dine produktfeeds skal have en tur i forbindelse med Black Friday, er det en god idé at gøre det samme med dine remarketing-kampagner på Google, Meta mv. Her tænker jeg især på at justere definitionen og kriterierne for, hvornår man indgår i målgruppen, men også ift. frasortering og kommunikation, når man havner i det annoncespor.

#7 Tag et kig på dine Custom Audiences

Vi bliver i samme boldgade. Dine Custom Audiences skal nemlig også under luppen, når Black Friday nærmer sig, særligt ift. lookalike-audiences, så de er aktuelle og tidssvarende ift. den ændring i købsadfærd og trafik, som de fleste oplever i den periode.

#8 Overvej non-open resending

Man må gerne være lidt mere påtrængende, når kalenderen siger november. Og her kan non-open resending være ét af flere værktøjer. Nemlig at du på alle dine større flows (Tabt Kurv, Added to Cart mv.) opsætter en funktion, som gensender mails til personer, der ikke har åbnet den første mail i flowet, eventuelt med en tilpasset emnelinje. Vi ser meget lidt brok over det, da der alligevel er kamp om indbakke i de dage.

#9 Forkort dine wait times

Med afsæt i samme argument kan du godt tillade dig at forkorte den tid, der går mellem X (fx at nogen forlader en kurv), til at du sender en mail og minder dem om det. Vi halverer ofte tiden i forbindelse med Black Friday, men holder selvfølgelig øje med, hvordan det påvirker performance i dagene op til og efter.

#10 Tag stilling til Smart Sending

Sidst, men ikke mindst: Sidder du i e-mailmarketing-systemer som Klaviyo, er du sikkert stødt ind i funktionen “Smart Sending”, som sikrer, at du ikke sender mails til personer, der har fået en mail for nylig. Det er en god sikkerhedsventil ift. ikke at fylde for meget. Men det kan også være en rigtig god idé at slå fra i forbindelse med Black Friday – både på kampagne- og flow-mails.

Det var 10 ting mere til listen over gøremål frem mod sidst i november. Selv tak, og god arbejdslyst. Ses på den anden side.

Udgivet
Bliv ringet op