Hej med dig

Lad mig starte med at slå det fast med det samme: Jeg advokerer ikke for, at du som marketer skal til at ringe kold kanvas. Slet ikke. Men bare fordi du ikke skal til at sælge til personer, som absolut ikke har bedt om det, betyder det ikke, at telefonen er forbeholdt salgsafdelingen. For den kan og skal fylde mere i Marketing, end den gør i dag.

Derfor har jeg taget en håndfuld eksempler med i forhold til, hvordan telefonen som medie kan og bør spille en rolle i dit arbejde som marketer.

  1. Permissionmarketing: Har du eksempelvis en webshop, hvor en kunde ikke giver samtykke til at modtage markedsføring, kan du bruge telefonen til at indhente samtykket efter købet eller til at opgradere et eventuelt § 10, stk. 2-samtykke til en fuld permission.
  2. Attribution: Attribution er svært i B2B. At spørge kunder kan være en brik i det samlede puslespil. Det er dog ikke altid, at Salg får det gjort, så her kan du i Marketing også tage en tørn. Både på kunde- og lead-niveau.
  3. Kvalificering: Hvordan ved du egentlig, om alt det, du laver, resonerer ude hos din målgruppe? Hvorfor ikke give 10 repræsentative ICP’er, der følger dig/jer, et kald for at få feedback og kvalificeret dine indsatser?
  4. Idé- og emnegenerering: Når vi som marketers skal finde på emner og temaer, bliver det ofte indefra og ud. Involvér kunder og potentielle kunder i emne- og idégenereringen via … telefonen.
  5. Lead-generering til events: Afholder I et webinar eller fysisk event, kan du sagtens tillade dig at ringe ud og invitere specifikke brands og personer i stedet for bare at sætte nogle Lead Ads op på LinkedIn og håbe på, at de dukker op.
  6. Client Generated Content: En form for B2B-udgave af User Generated Content og en oplagt måde, hvorpå du kan få mere ud af mindre i dit marketingbudget ved at få dine kunder til at hjælpe eller stå for at producere content. Det er også en god idé at kickstarte dén dialog telefonisk.
  7. Category Insights:Hvordan holder du dig opdateret på, hvad der sker i din kategori og branche? Ved løbende at holde fingeren på pulsen og ringe til brancheeksperter, potentielle kunder, leverandører, samarbejdspartnere mv.
  8. Client Insights: Samme som ovenfor, men bare på kundeniveau.
  9. Churn Insights: Der ligger rigtig meget guld, som du kan omsætte til actions i marketing på kunder, som har opsagt deres aftale, valgt at købe hos en konkurrent eller bare ikke køber hos dig/jer mere.
  10. Market Insights: Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at forstå og holde dig opdateret på markedsindsigter. Går det op, ned, fra side til side? Det kan omsættes til content eller kommunikationskoncepter.

Så kære Marketing, frygt ikke telefonen. Den kan faktisk være den nemmeste og bedste kilde til godt indhold, god kommunikation og en god historie.

Udgivet
Bliv ringet op