Mail #77 (B2C): Der er (flere) prisstigninger på vej
Hej med dig
Det er næsten lige så sikkert som amen i kirken: At det nye år betyder prisstigninger på alt fra kontorartikler til konverteringsoptimering. Det lader ikke til, at 2024 bliver nogen undtagelse.
I hvert fald har vi allerede oplevet den første bølge af software og systemer, som har sendt beskeder ud til kunder og/eller os som bureau-partner om snarlige prisstigninger. Og det er ikke peanuts, vi snakker om.
Et godt eksempel på det er for alle jer, der bruger Klaviyo. Her har man blandt andet netop meldt ud, at man snart kommer til at droppe pro rata-fakturering. Det betyder, at hvis du midt i en måned opgraderer til en større pakke, betaler du stadig den fulde difference mellem din gamle og nye løsning.
Derudover kommer man også snart til at håndhæve sine pakke-limits (ift. antallet af aktive profiler), hvilket effektivt kommer til at fungere som en markant prisstigning. Vi har flere kunder, som kigger ind i en årlig pris, som er 50-100 % højere end det, de betaler nu.
Det kan du læse mere om ved at klikke her.
Klaviyo er ikke de eneste. Værktøjer som Zapier er også steget markant i pris for rigtig mange. Vi snakker prishop, som for mange er på mere end 1.000 %. Bruger du Gsuite, stiger priserne også om lidt.
Men hvad kan du gøre ved det? Det har vi samlet en håndfuld forslag og anbefalinger til i dagens udgave af #RespektForDinIndbakke.
Sådan styrer du udenom prisstigninger
Det er ikke nemt. Men det kan lade sig gøre. Her er nogle af de måder, du måske kan undgå eller i hvert fald udskyde prisstigninger:
Farvel og tak: Du kan selvfølgelig vælge at skifte fra et system til et andet, billigere alternativ. Eksempelvis er mange af vores kunder hoppet væk fra Zapier og over til Make.com.
Binding: Det er jo nærmest et fy-ord i de fleste webshops ordbog. Men lige netop ift. prisstigninger kan binding faktisk være en god ting. Hvis det alligevel er et system, du ikke har tænkt dig at skifte ud lige foreløbigt, kan du ofte få rabat eller undgå voldsomme prisstigninger ved at binde dig i en periode.
Vink med din opsigelse: Nogle gange er det tilstrækkeligt bare at lufte, at du er utilfreds og overvejer at opsige. Du kan i samme ombæring indhente tilbud fra konkurrerende løsninger og bruge dem som argument for, hvorfor du ikke skal betale mere, end du allerede gør.
Brug din opsigelse: Andre gange kan det være nødvendigt at trække i håndbremsen og gøre alvor af en trussel om at opsige. Vi har set mange eksempler på, at udbyderne hurtigt kommer tilbage med et bedre tilbud, når først de har set, at man tør tage sit gode tøj og gå.
Rabat ved upfront-betaling: Nogle gange er der besparelser at hente ved at tilbyde at betale forud en længere periode, typisk et år eller to af gangen. Det kræver selvfølgelig, at du er ret sikker på, at du også er der på det tidspunkt.
Rabat ved skift til større løsninger: Måske har du haft kigget på noget ekstra funktionalitet eller en større pakke i noget tid uden at gøre noget ved det? Ved at stille en sælger noget i udsigt kan man ofte også klemme lidt rabat ud.
Rabat ved trimmet konto: Noget af det, der næsten altid virker, er at få trimmet din konto til for at undgå prisstigningen. Det kan være at slette kontakter, du ikke sender til, lukke automations ned, du ikke bruger eller at leve uden funktionalitet, du alligevel ikke udnytter.
Udskyd stigning: Hvis det ikke er muligt at undgå prisstigningen, kan du forhøre dig om en mulighed for at udskyde den i 6, 12 eller 24 måneder. Det er trods alt bedre end ingenting.
Konsolidering: Er alt håb ude, ser vi, at en del kunder i de her måneder vælger at konsolidere tools og systemer. Et eksempel kunne være at droppe Sleeknote for at bruge pop up-muligheden, du allerede betaler for i Klaviyo. Du behøver ikke nødvendigvis have de allerbedste løsninger til alting hele tiden.
Rabat igennem bureau: Ja, den er god nok. Nogle gange er det nemmere at få forhandlet en rabat igennem via dit bureau. Vi har allerede hjulpet en del af vores kunder med at undgå prisstigninger, hvilket typisk er nemmere, når man forhandler på vegne af flere end bare én konto.
Vi håber, at du kan bruge vores anbefalinger. Og held og lykke med armlægningen med de leverandører, som gerne vil have endnu flere af dine surttjente kroner og øre.
Apropos: Har du set præmien, du kan vinde denne måned? Du skal bare scrolle lidt. Det er selvfølgelig også en måde at spare penge.
Vi ses i din indbakke i næste uge.