Hej med dig

Det lyder jo godt – altså at få noget gratis. Det kan vi mennesker generelt godt li’. At nogle giver os noget, uden at vi skal give noget igen. Det må være den reneste definition af ordet “gratis”. Lækkert.

Alligevel falder mange af os i gratis-fælden, når vi skal markedsføre “det ekstra”, vi gerne vil give kunderne. For kan vi overhovedet give noget væk uden at få noget igen? Ja, selvfølgelig kan vi det. Men vi skal holde tungen helt lige i munden (!), inden vi fortæller vores kunder om det. For måske er det, du tilbyder, slet ikke “gratis” alligevel – og nu skal vi fortælle dig hvorfor.

 

De her eksempler kender du

Nu tænker du måske “Ja-ja. At være påpasselig med ordet “gratis” er jo ikke nyt.” Og du har helt ret. Lovgivningen har efterhånden nogle år på bagen, og der er kommet flere stramninger siden – og heldigvis for det. Både så du ikke træder forkert i gratis-junglen, og så forbrugerne ikke bliver snydt undervejs. Alligevel ser vi flere og flere dumme sager, hvor det lille ord bliver til et større problem.

Derfor har vi samlet et par klassiske eksempler på brug af ordet “gratis”, som faktisk kan tolkes som vildledende markedsføring. Av … Heldigvis giver vi dig også et par gode råd til at styre uden om problemerne. Dog ikke gratis (du finder ud af hvorfor lige om lidt).

#1 “Køb X, og få Y gratis” virker som et ret stærkt salgsargument. Problemet er bare, at det ikke er gratis, fordi du skal betale for X for at få Y – medmindre prisen på X ikke er sat op for at dække udgifterne til Y. Skal du være på den sikre side, kan du bruge formuleringer som: “Køb X, men betal kun for Y” eller “Køb X, og få Y med i købet”.

#2 “Gi’ os din e-mail, og få en gratis e-bog” – Dén har du set før. En klassiker på LinkedIn. Her betaler kunden ikke penge for din e-bog, og så er den vel god nok? Det korte svar er: nej. For i dette tilfælde betaler kunden med en anden værdifuld valuta, nemlig data. Data, I kan bruge senere med henblik på salg. Skriv hellere: “Gi’ os din e-mail, og få vores e-bog i bytte.” Så er du på den sikre side.

Du kan desuden læse de gældende regler og retningslinjer her.

 

Der er i virkeligheden en hulens masse men’er og forhold, som i sidste ende afgør den konkrete case. Derfor er det altid en god idé enten 1) at få en jurist til at hjælpe dig, eller 2) at undgå ordet “gratis” og simpelthen vælge en mere sikker formulering.

Det gør vi selv. Et lille råd, du kan skrive dig bag øret (i bytte for den e-mail, du gav os i tidernes morgen).

Så tak, for det.

Udgivet
Bliv ringet op