Hej med dig

Du kender det. Chefen får en idé, og nu skal I “liiiiige afholde en hurtig brainstorm.” Og det er der jo som sådan ikke noget i vejen med. Problemet opstår først, når I sidder otte personer i et for lille, lummert mødelokale og har 30 minutter til at finde på en genial idé, der kan løse alle jeres problemer (pressure’s on). 

I denne uge af #RespektForDinIndbakke giver vi dig et par gode råd til også at have respekt for hinanden under en brainstorm. Og bare rolig: I skal nok slippe for vores mest kreative og skæve idéer – dem kan I få en anden god gang.

 

3 go´e til jeres brainstorm

Men hvorfor zoome ind på brainstorme? Jo, fordi det er en uundgåelig del af idé- og forretningsudviklingen i en virksomhed. Og har du prøvet at deltage i en, kan du sikkert også genkende det her:

#1 “Nej, Carsten. Det er en dårlig idé …” Den gør naller. For nu har Carsten jo ikke lyst til at dele flere idéer. Og hvem ved? Måske kunne den næste idé være løsningen på problemet. I den første del af en brainstorm er ordet “nej” derfor forbudt. Det kaldes at divergere; altså at give plads til, at alle kan dele tanker og idéer, uden at nogen som helst vurderer eller dømmer dem. (Det er svært i starten – men gi’ det en chance).

#2 Nu har I en god portion idéer på bordet, og hvad så? Jo – nu skal I konvergere; altså udvælge, forfine og parre flere af jeres tanker. Her må I gerne være kritiske og vurdere arbejdet. Pro tip: Halvdelen af tiden skal I divergere, mens den sidste halvdel bruges på at konvergere. Bum – så har I en overordnet struktur.

#3 Okay, okay. Men hvad nu, hvis idéerne ikke ligefrem står i kø, når I skal divergere? Så kan I prøve en sjov tilgang af, som hedder “The worst idea ever”. Spørg jer selv: Hvad er den værst tænkelige løsning på vores problem? 

Lad os tage et tænkt eksempel. Du har en café, men mangler kunder i biksen. Når I har smidt idéer på bordet som “vi skal have en konkurrence” eller “vi tilbyder en billigere menu om onsdagen”, så tænk på det værste, I kan gøre. Fx “vi skal have hunde løbende rundt i køkkenet”. Det er nok ikke noget, der kan få folk til at overnatte i telte ude foran døren – men! Det kan kickstarte en ny idé. For måske kan en særlig “hundemenu” tiltrække endnu flere gæster?

Tilgangen er både grotesk og sjov, men også en øjenåbner – for nogle gange kan det sende jer i nye, spændende retninger, som kan være givende for forretningen.

 

Der er i virkeligheden 117 forskellige måder at køre en brainstorm på. Langt hen ad vejen handler det om at skabe et trygt rum, hvor alle har lyst til at sige noget (også selvom du i dit stille sind kan tænke, at Carstens idéer er virkelig dårlige). For måske er det lige præcis Carstens bemærkninger, der sætter gang i en ny idé hos en anden – og så begynder det hele at rulle.

Prøv jer frem.

Udgivet
Bliv ringet op