Mail #87 (B2C) Køb bananer, køb bananer… Køb nu bare de bananer, ikk’?
Hej med dig
Er du klar? For nu bliver det hele lidt meta. I denne uge af #RespektForDinIndbakke zoomer vi nemlig ind på… Har du gættet det? … Din indbakke. Eller rettere sagt; dine kunders indbakke. Måske ligger denne mail side om side med mails som “Køb sandaler til sommeren”, eller “Her er vinen, vores kunder elsker”. De taktiske mails er der i hvert fald nok af, og hvis du (eller dine kunder) savner lidt variation, har vi flere ideer til, hvad du kan gøre.
Sandheden er, at gentagelser keder os. Og særligt de taktiske mails har det med at ligne hinanden. Måske er de endda lidt for ofte lidt for generiske. Uh.
Derfor serverer vi her fem tips til at gøre dine taktiske “køb, køb, køb”-nyhedsmails lidt mere interessante og lidt mindre aggressive (dog stadig med fokus på salg).
Vi skal turde lidt mere
Ja, det må være temaet for de fem tips, vi har med til dig i dag. Kast dig ud i det, og lad dig inspirere. Måske er der ét eller flere af disse tips, som giver god mening for dig:
#1 Sæt stemningen
Storytelling kan sagtens gå hånd i hånd med taktiske budskaber. Vær ikke nervøs for at åbne dine mails med et par linjer, der skaber billeder for din læsers indre blik. Det er nemlig en god måde at skabe et behov.
I stedet for at skrive “Det er sommer, og mangler du et par sandaler, kan du købe dem hos os […]” kan du sætte scenen for dit produkt med: “Strandture, is, leg og sand mellem tæerne. Sommeren er på vej, og det hele lugter lidt af sandalvejr. Er du klar til at lufte fusserne? […]”.
#2 Skel til B2B-metoderne
Især nyhedsmails i B2B-regi er langt mere videnstunge. Dermed ikke sagt, at du skal skrive side op og side ned om lænestolens historie i dine salgsmails, men du kan sagtens lade dig inspirere af videndelingen. Fx ved at basere din taktiske mail på en boligtrend, hvor lænestolen passer perfekt ind. Eller ved at dele et afsnit med tips og tricks til at holde din lænestol pæn i mange år. På den måde serverer du lidt ekstra og får samtidig bevist, at du er ekspert på området. Smart.
#3 Vær personlig
Det er nemmere at sælge noget til nogen, hvis du tør at være personlig. Fx ved at stille retoriske spørgsmål, som din målgruppe kan relatere til (og som leder op til det produkt, du gerne vil lange over disken, selvfølgelig). A la “Har du nogensinde drukket en vin til maden, som absolut ikke passede til?” eller “Findes der noget bedre end et par jeans, der sidder som syet?”.
#4 Skriv interessante CTA’er
Er du ved at køre træt i “Læs mere” eller “Køb nu”, er dine kunder helt sikkert også. Den gode taktiske mail har derfor nogle fede call to actions, som rent faktisk får dine kunder til at gøre noget. Lad dig fx inspirere af, hvad kunden får ud af at klikke på dit link. A la “Stik mig mine 20 %” eller “Opdag et univers af gode vine”.
#5 Urgency på den fede måde
Det er svært at komme uden om en vis form for urgency, hvis du går all in på de taktiske mails. Mest fordi FOMO (fear of missing out) er et godt, psykologisk greb i din markedsføring. Men hvis du vil ud af din “skynd dig at købe”-vane, kan du også lege med nedtællinger, eller emner som “sidste chance” eller “den her trend vil du ikke gå glip af” osv.
Generelt kommer du langt, hvis du skænker din målgruppe en tanke, inden du sætter dig til tasterne. Stil dig selv spørgsmål som: Hvad går de op i? Hvilken tone er passende at skrive i? Hvilken situation er de mon i?
Så er du allerede godt på vej.