Hej med dig

Du har sikkert prøvet det her før: Du møder en bekendt på gaden og kaster hånden op i en hilsen, men vedkommende kan tydeligvis ikke kende dig. Det eneste, du får igen, er det der akavede “hvem pokker er du”-blik. Pinligt. Men det er også svært, hvis du skifter tøjstil hver anden dag eller pludseligt farver dit hår lilla. “Det gør jeg jo heller ikke”, tænker du måske. Nej … Men det kan være, du gør det lidt alligevel.

For måske laver du præcis dén fejl, når du kommunikerer til dine kunder. Hvis du både har jongleret med humor og alvor, råbt højt og hvisket, talt med legende og formel stemme – ja, så bliver det svært for dine kunder at kende dig til sidst.

Sagt på en anden måde: Måske har du ikke givet din tone of voice (TOV) nok opmærksomhed. Altså din virksomheds stemme, stil og personlighed. Men bare rolig; vi har naturligvis samlet tre gode grunde til at kigge den efter i sømmene. 

 

En god TOV betaler sig

… Bogstaveligt talt. En god TOV styrker og øger din brandværdi og sikrer dig samtidig en plads i kundernes bevidsthed. Det er to gode grunde i sig selv, men du skal selvfølgelig ikke snydes for de tre andre, vi har lovet:

#1 Du får skabt en stil – og en rettesnor
Har du en TOV, har du også en særlig måde at sige tingene på. Nærmest som et fingeraftryk for din virksomhed. Hvordan stilen så skal være, afhænger af dine værdier og din målgruppe. For du kan i princippet vælge at være rebelsk, beskyttende, humoristisk eller helteagtig – så længe din stil går igen overalt (læs: på samtlige medier, du befinder dig på). Når I har defineret en tydelig TOV, bliver det også nemmere for alle i marketingteamet at kommunikere virksomhedens værdier og produkter ensartet. Smart, ik’?

#2 Du kan skille dig ud
Du har verdens bedste produkt eller ydelse (hvis du selv skal sige det). Men hvad nytter det, hvis du fortæller om det på samme måde som “de andre”? Worst case kan du sende dine kunder direkte i armene på konkurrenten. Simpelthen fordi de ikke kan tyde eller huske, hvem der har sagt hvad. Her kommer din unikke TOV dig til undsætning. Den hjælper nemlig dine kunder med at spotte dig i mængden. Og dét kan vi vældig godt li’.

#3 Du bliver mere troværdig
Er du sjov og fjollet den ene dag, men mystisk og hemmelighedsfuld den anden, bliver din kommunikation rodet. Og så kan dine kunder ikke gennemskue, hvem du i virkeligheden er. Derfor er en god, ensartet og tydelig TOV helt afgørende for din troværdighed. Men du skal have tålmodighed – den slags tager tid.

 

Indrømmet: Vi kunne skrive side op og side ned om vigtigheden af din TOV. Langt hen ad vejen handler det om at være konsistent og tro mod dig selv.

På den måde er der i hvert fald en større chance for, at kunden hilser tilbage, når du råber “hej” fra den anden side af gaden.

Nysgerrig på mere? Fang flere af de gode pointer i vores blogindlæg “Tone of voice: Opbyg et autentisk brand ved at tale HØJT og TYDELIGT”.

Udgivet
Bliv ringet op