Hej med dig

“Nå. Så kom vi til mail nr. 124, og jeg skal finde på noget helt genialt, som mine kunder vil elske at læse om”. Puha. Den kender du måske. Og sådan kan der gå mange minutter foran skærmen, uden at der sker noget. Så savner du følelsen af den vildeste fingerdans hen over tastaturet, hvor du slet ikke kan holde igen med alle de gode emner, ja, så har vi et godt tip til dig: Lav dig en tjekliste eller “go-to-skabelon”, som du kan skele til, når du skal i gang med skriveriet. 

Vi har seks gode idéer til din liste, som forhåbentligt kan sætte skub i processen og gøre det nemmere at skrive mail nr. 124. Ja, og de næste mange i rækken.

 

Sådan graver du de gode emner frem

#1 Gør som Texta (ingen pral, men …)
Videndeling, videndeling og videndeling – måske krydret med en anelse storytelling. På et tidspunkt bliver dine kunder trætte af dine salgsmails. Men den gode nyhed er, at du som B2B-virksomhed typisk har en bred og dybdegående viden om et bestemt emne. Noget, som dine kunder gerne vil høre om. Så udnyt det endelig, og dediker nogle af dine mails til netop videndeling … Det er dét, vi selv gør, hæ hæ.

#2 Og så, og så, og så …
Ligesom med så mange andre medier skal du passe på med at “ville for meget” på én gang (altså dele for mange forskellige budskaber). Det samme gælder i dine mails. En fælde, som rigtig mange falder i. Øv dig i kun at have ét overordnet budskab og ét formål med din mail – så bliver det hele mere overskueligt, og din modtager får også en chance for at huske det, han/hun lige har læst.

#3 Video, billede, billede, tekst, video
Det er riiiigtig nemt at få nogle vaner, når du skriver mails. Et billede i toppen, 400 tegn og en fiks CTA-knap i bunden virker bare for dig … Men det kan være rigtig sundt og rart, når du varierer i indholdsformaterne – både for din egen og for din læsers skyld. Leg både med film, tekstmængder, billeder, links osv. (Og ja-jaaaa; dén del gør vi ikke så meget i selv. Måske sker det pludselig en dag. Det er jo et godt tip).

#4 Dorthe og Hans gider ikke at læse om det samme
Pas på med at skyde med spredehagl, når du skriver. Tænk på: Hvem er det, jeg skal skrive til? Kan målgruppen deles op i mindre målgrupper? Er der noget af mit indhold, som kun passer til én af grupperne? Det hele handler om segmentering. Jo mere præcist du rammer, jo bedre respons. Når du tænker på den måde, opstår der oftest idéer til nye emner. Fokuser fx på målgruppens pains og gains – og skriv ud fra dét.

#5 Værsgo’ – masser af værdi
Gå efter, at dine mails skal indeholde noget, som din læser faktisk kan bruge. Det kan både være ny viden, oplysende historier, nye regler, en ahaoplevelse eller inspiration og idéer, som sætter gang i nogle tanker hos læseren. Det vigtigste er bare, at du skriver indhold med masser af værdi.

#6 Når du ikke kan vride mere ud
… Så er det helt fair – og normalt. Og når du rammer en mur, kan du måske hente lidt inspiration andre steder fra; nemlig dit arkiv eller andre medier, du kommunikerer på. Har du for nylig delt noget på LinkedIn, som med fordel kan blive til et emne i din kampagnemail? Eller har du et emne, som du har skrevet om for længe siden, men som godt kan tåle lidt opmærksomhed igen? Brug det. 

 

Så … Hvad skal din mail nr. 124 handle om? Er du stadig lidt i tvivl, skal du huske at trække på de andre i virksomheden. Spørg ud – der er helt sikkert nogle gode idéer, som blot venter på at blive grebet og skrevet.

Held og lykke mæ’et.

Udgivet
Bliv ringet op