Hej med dig

“Hvor er det nu liiiiige, jeg har set hende før?”, kan du måske finde på at spørge dig selv om, hvis du ser et billede af en bekendt. Måske kan du ikke finde ud af, om du overhovedet har mødt hende i virkeligheden. Og i nogle tilfælde kan det faktisk være, du er blevet udsat for en ret så effektiv form for markedsføring – nemlig den, hvor stifteren eller direktøren er afsender på kommunikationen i stedet for virksomheden.

Mange danskere føler fx, at de kendte Lars Larsen fra Jysk eller måske Skousen-manden (Jonas Dørken) fra Skousens TV-reklamer. For de taler jo direkte til dig. Det er personligt, det er trygt, og så får du lov til at “møde” dem mange gange. At lade chefen være ansigtet udadtil bruges meget i B2C-regi, men hvem siger, at det ikke også er effektivt, når du kommunikerer til B2B?

Langt de fleste kunder vil have personlighed. Og sandheden er, at både annoncer og organisk indhold performer langt bedre, når der er billeder med mennesker. Også i B2B-verdenen. Det har vi set rigtig mange eksempler på – og nu giver vi dig fem tips til at komme i gang med at bruge direktøren eller stifteren i din markedsføring.

Et par tricks fra B2C

Og bare rolig: Billedet af chefen kan også ses på tallene. Lige fra CTR og CPM til konverteringsraten. Simpelthen fordi det har en relationsopbyggende effekt (apropos dét med, at du kendte Lars Larsen, ik’?). 

Her får du fem tips til at massere chefen ind i din markedsføring:

#1 “Kærlig hilsen Jesper Jespersen”
Jep. Start med at overbevise stifteren eller chefen om, at han eller hun skal stå som afsender i jeres nyhedsmails. Stille og roligt bliver det mere naturligt, og med tiden kan du også nemmere bruge ham eller hende som afsender på virksomhedens øvrige kundevendte kommunikation. Skal det virkelig batte, skal du bruge både billede og navn.

#2 Boost bossen på LinkedIn
En anden god ting er at lave thought leader ads på LinkedIn: Hvis direktøren i forvejen poster fede og indsigtsfulde opslag, kan virksomheden faktisk booste og promovere dem. Det er både god branding for virksomheden og for direktøren selv.

#3 Mød chefen. Live.
Når dine kunder har set stifteren eller direktøren som afsender på diverse medier, giver det også god mening at tage ham eller hende med til events. Både som arrangør, facilitator og deltager – også på digitale og fysiske markedsføringsevents. Det gør virkelig meget også at se personen “live”.

#4 “Vi ses til mødet på torsdag”
Nu er chefen blevet introduceret godt og grundigt. Fedt. Men husk også at bruge ham eller hende aktivt i salgsøjemed. Fx på salgsmøder eller discovery calls (hvis det giver mening). Brug også direktøren til outreach (altså til at trække på netværket). Det er en af de mest effektive salgs- og marketingkanaler overhovedet. Punktum.

#5 Og hold så godt fast
Giv det tid, og brug det aktivt. Altså dét med billederne og navnet på chefen. Den slags skal holdes ved lige. Gentagelser virker – især når vi skal lære nogen at kende. Gentagelser virker. Gentagelser virker (you get the point …) Bred det ud til både annoncer, kreativer, ad-copy, pop-ups, på hjemmesiden osv. Altså dér, hvor det giver mening. Det er selvfølgelig vigtigt at overveje.

 

Nu mangler du kun at overbevise direktøren eller stifteren om din idé. Nårh ja – og så skal du have taget et par gode fotos.

Og mangler du et sidste argument, der nok skal få chefen til at sige “okay – vi giver det et skud”, så brug det her:

Selvom du er en B2B-virksomhed, kommunikerer du stadig til mennesker. Og mennesker virker, som mennesker nu engang gør. Vi kan godt lide at få ansigt på dem, der taler til os. Også i B2B-regi. Så hvorfor ikke give den fuld skrue på personlighed, når nu vi ved, det virker?

Udgivet
Bliv ringet op