Hej med dig

“Kan det stadig svare sig at bruge krudt på SEO?” Det spørgsmål får vi med jævne mellemrum, og … UHA! Det er et varmt emne. Der findes 117 forskellige holdninger til SEO derude, og dem kan man hurtigt fare vild i (to be honest). I denne uge af #RespektForDinIndbakke tager vi derfor emnet op, så du kan få vores take på, om SEO stadig giver mening.

Cliffhanger: Helt grundlæggende synes vi, at SEO giver mening. Men (der er altid et men – og i det her tilfælde er der faktisk flere men’er) det kræver, at du er skarp på både brugen og håndteringen af din SEO (og at du ikke falder i “det plejer jo at virke”-fælden). Nu skal vi fortælle dig hvorfor:

 

5 SEO-OBS

#1 SEO-helt-alene-i-verden
Skal din SEO give mening, må den aldrig stå alene. Med det mener vi, at din SEO helt grundlæggende skal spille sammen med alt fra betalt annoncering til kvaliteten af din hjemmeside. Det er der som sådan ikke noget nyt i, men ikke desto mindre er det en vigtig pointe, som nogle glemmer i farten. Så … SEO virker bedst, når resten af dit indhold spiller. Det er über-vigtigt.

#2 Lås dig ikke fast

Pas på med at gøre, som du altid har gjort (det kan være svært – det ved vi). Prøv generelt at holde dig opdateret på, hvad der rører på sig i SEO-verdenen. For det går saftsuseme stærkt. Eller som minimum: Forbered dig på, at der sker ændringer. Det betyder ikke, at du skal ændre al din SEO lige med det samme. Det er sjældent en god idé. Det betyder nærmere, at du skal teste tingene af og lære af dine erfaringer.

Hold også øje med, hvordan din SEO performer. Går det ned ad bakke, giver det god mening at ændre lidt hist og her. Google bliver hele tiden klogere, og lige nu ser vi fx, at Google vægter kvalitet og indhold mere end tidligere. 

#3 Tag forbrugerbrillen på
Og apropos kvalitet og indhold: Vi ser mere og mere, hvordan Google belønner SEO, som er skrevet til brugeren og ikke maskinen (naturligvis stadig med de rigtige og relevante søgeord). Engang var der mange, der skrev SEO-tekster fyldt med keyword stuffing for Googles skyld. Men i takt med at Google bliver klogere, er der kommet mere fokus på, hvad teksterne rent faktisk giver læseren.

Derfor er det også en god idé at analysere brugeradfærden og tilpasse dit indhold efter det. Det skal være nemt for brugeren at navigere rundt – så tænk gerne i user experience, mobilvenligt indhold og høj kvalitet. Spørg dig selv: “Er det her en god tekst?” Er svaret ja, vil Google formentlig også kunne lide den. Er den dårlig (eller er dit site langsomt) – ja, så er brugeren hurtigt videre, og du kan ende med at have en høj bounce rate. Og det kan Google æk’ li’.

#4 Vær personlig
Det er ingen hemmelighed, at Google ikke er, som den har været. Der er flere faktorer og nye teknologier, der udfordrer os på SEO-fronten. AI er ret væsentlig i den sammenhæng, fordi AI-generede SEO-tekster kan miste lidt af personligheden (i hvert fald for nu). Derfor er det vigtigt at dyrke det personlige i dine SEO-tekster, så du skiller dig mere ud fra dine konkurrenter (noget, som Google også lægger mærke til).

#5 Glem ikke det, du allerede har
Sidst, men ikke mindst: Bliv ved med at optimere dit website og dit eksisterende content (dog med vores pointer fra råd #1 in mente). Når du optimerer, følger du med tiden. Og det kan Google godt li’.

 

Summa summarum er, at når vores kunder spørger, om vi synes, SEO stadig giver mening, lyder der et rungende “JA”. For SEO giver virkelig god mening, og det ser det ud til at fortsætte med.

Pointen er, at SEO giver bedst mening, hvis du har tilpasset dit content til forbrugeradfærden og tendenserne og samtidig husker at optimere dit site og indhold undervejs.

Udgivet
Bliv ringet op