Derfor er Green Friday det nye sort – også for din virksomheds brand

Derfor er Green Friday det nye sort – også for din virksomheds brand

Er din virksomhed klar til Green Friday?

Havde der nu stået ”Black Friday”, ville du formodentlig straks have svaret JA uden at tøve. Men det er nok stadig fåtallet af danske virksomheder, der i dag er klar over, hvad Green Friday egentlig er for en størrelse.

Selvom de fleste måske har hørt om begrebet, er det de færreste, der rigtig kender til fænomenet. Og det er endnu færre, der rent faktisk dyrker Green Friday i praksis.

Ikke desto mindre vokser denne ”grønne lillebror” til årets absolut største handelsdag fra år til år. Et støt stigende antal danske forbrugere såvel som virksomheder har fået øjnene op for, hvilken negativ indflydelse det globale (over)forbrug har på miljøet. Og det får dem til bevidst at takke nej til Black Friday til fordel for Green Friday. Eller rettere: Til fordel for verdensklimaet.

Men hvad er Green Friday egentlig? Hvilke fordele ligger der i bevægelsen? Og hvordan hopper du som virksomhed med på den grønne bølge?

I dette blogindlæg sætter jeg fokus på Green Friday ud fra et virksomhedsperspektiv. Jeg giver dig indblik i, hvilke forretningsmæssige fordele der kan ligge i at erstatte sort med grønt. Og hvis du hænger på helt til sidst, får du også fem skarpe hacks til, hvordan din virksomhed relativt nemt kan tage del i Green Friday.

Så på med de grønne læsebriller.

Rigtig god fornøjelse!

 

Hvad er Green Friday?

Green Friday er overordnet set et fænomen, der skal opfattes som direkte modsvar til Black Friday. Der er tale om en hel dag dedikeret til klimakampen, hvor danske forbrugere – og nu i stigende grad også virksomheder – sætter en pind i forbrugshjulet. Målet med denne modreaktion er at gøre opmærksom på de efterhånden tydelige fodspor, som vores voldsomme forbrugsvaner efterlader globalt set. Og måske endnu vigtigere: Et forsøg på at udviske disse fodspor.

Nu tænker du måske straks: ”Åh nej, skal vi nu til at have endnu en kommerciel konceptdag i kalenderen?

Men bare rolig – det skal du ikke. Som sagt falder Green Friday sammen med datoen for Black Friday. Et slags ”green takeover”, som således skal signalere fælles protest, kamp og omtanke i relation til verdensmiljøet.

Og selvom Green Friday stadig ligger i skyggen af sin sorte storebror, har modbevægelsen de seneste år vundet stor opmærksomhed og interesse – ikke mindst fra danske såvel som internationale medier. Tjek selv denne mediedækning, som DR lavede om Green Friday tilbage i 2017:

Kilde: Green Friday – DR TV Avisen – 2017

Nå, men lad mig dykke lidt dybere ned i, hvordan det hele startede …

Betal 20 % ekstra – det er da helt sort?

Forestil dig en butik, der på Black Friday vælger at sætte priserne OP med 20 % på alle varer – både i butikken og på webshoppen. Ja, du hørte rigtigt: en kampagne med hævede priser!

De fleste vil nok mene, at et sådant kampagnetiltag er helt sort og hen i vejret. De shoppeglade danskere vil jo generelt altid have det billigere – ikke dyrere.

Alligevel var det lige nøjagtig, hvad indehaver og stifter af butikken BuyNature, Amin Barrada, valgte at gøre tilbage i 2015. Og det skulle hurtigt vise sig at være en rigtig god beslutning for den lokale forretning.

 

Kilde: TV 2 Lorry.

 

BuyNature er en butik, der sælger bæredygtige og økologiske tøjprodukter og accessoires. Her valgte ejeren, Amin Barrada, at bruge hele Black Friday til at køre med dette ”omvendte tilbud”, der set med klassiske markedsføringsøjne ikke har den store salgspondus.

Men der var skam en (god) mening med galskaben. Al overskydende salg i butikken og på webshoppen blev nemlig doneret direkte til et velgørende formål. Dette godgørende kampagnetiltag navngav han med titlen Green Friday – og det blev startskuddet til ikke bare massiv medieomtale i både ind- og udlandet, men en decideret grøn bevægelse på globalt plan.

 

Et opråb om mentalitetsforandring – fra forbrug til stillingtagen
Green Friday er i dag blevet et udbredt fænomen, der hver Black Friday opfordrer både forbrugere og virksomheder til at tænke grønnere på en dag, hvor priserne normalt går i sort og styrtdykker. Bevægelsen giver anledning til refleksion og tilbyder muligheden for at kigge indad i forhold til egne forbrugsmønstre og -behov.

For Amin Barradas vedkommende valgte han helt bevidst at hæve sine Black Friday-priser som et direkte opråb mod det eksplosive overforbrug, som årets største shoppedag repræsenterer. Altså en modreaktion, der skulle markere det absurde i, at forbrugerne i stigende grad køber ting, udelukkende fordi det er billigt – ikke fordi de rent faktisk har brug for det.

Kilde: Aalborgnu.dk.

Green Friday er på denne måde et forsøg på at rykke grænser og få både købere og sælgere til at tage aktivt stilling til klodens og verdensbefolkningens fremtid.

Eller anderledes formuleret: Et forsøg på at fremelske en behovs- og holdningsbaseret forbrugskultur med omtanke for miljøet fremfor at handle ensidigt ud fra en materiel købslogik. Og noget tyder på, at denne grænseflytning allerede er godt i gang, da mange danskere og virksomheder i dag støtter aktivt op om Green Friday – år efter år.

 

Black Friday er benzin på forbrugsbålet

For at forstå hele bevæggrunden for Green Friday må vi nødvendigvis lige kort runde bevægelsens sorte forgænger: Black Friday.

Black Friday kan som begreb dateres helt tilbage til 1950’erne i USA, men blev først for alvor i 1980’erne udbredt som det velkendte shoppingfænomen, den verdensomspændende handelsdag i dag står for.

Oprindeligt markerede Black Friday startdatoen for det årlige julesalg, men er i dag blevet en særskilt og decideret forbrugs- og tilbudsfest. En slags juleaften for detailhandlen, der gavmildt øser ud af tårnhøje rabatter og nedsatte priser med henblik på at booste salget.

Og dankortet sidder ekstra løst på forbrugerne på denne internationale shoppedag. År for år slås salgsrekorderne for køb og omsætning. Prøv eksempelvis bare at betragte Black Friday-statistikkerne fra 2018:

I 2018 blev der alene i Danmark handlet for mere end 1,94 milliarder kroner. Især onlinehandlen har de sidste år oplevet et markant opsving og udgjorde ifølge tal fra Nets hele 16,8 procent af det samlede Black Friday-forbrug i 2018.

 

Kort sagt: Black Friday er ren benzin på ”forbrugsbålet”, og forbrugsfesten synes at sprede sig som en steppebrand i form af nye, udvidede koncepter såsom ”Black Weekend” eller ligefrem ”Black Week”.

Netop denne udvikling er grunden til, at flere og flere miljøbevidste virksomheder og forbrugere i dag råber vagt i gevær. Dette ud fra en erkendelse af, at det eskalerende forbrug har alvorlige konsekvenser for verdensklimaet. Og det kan blandt andet mærkes på CO2-kontoen …

Så meget CO2 betaler klimaet pr. forbrugsvare …

Det kan være svært at forstå, hvor meget overforbruget reelt set har af betydning for klimaet. Så for at gøre det lidt mere håndgribeligt har jeg nedenfor opstillet et eksempel på, hvad et typisk indkøb på Black Friday cirka svarer til i CO2-udledning.

Eksemplet er udarbejdet på baggrund af tal fra den svenske brancheorganisation, Avfall Sverige, der har opgjort CO2-udledningen i forbindelse med produktionen af en lang række forbrugsgoder.

I indkøbskurven har jeg lagt følgende fem produkter:

  • En bærbar computer: 210 kg CO2
  • Et par bomuldsbukser: 6,3 kg CO2
  • En smartphone: 110 kg CO2
  • Et par lædersko: 11 kg CO2
  • Et sæt træningstøj (T-shirt og shorts): 5 kg CO2

 

Kilde: Rapport fra Avfall Sveriges Utvecklingssatsning.

 

Samlet set koster dette fiktive Black Friday-køb altså ikke kun nogle tusinde kroner på bankkontoen, men også hele 342,3 kg CO2 på klimaets konto.

Og for lige at sætte dette tal yderligere i perspektiv, så svarer det cirka til:

  • Produktion af 17,6 kg oksekød
  • Produktion af 407,5 kg brød
  • Produktion af 630 kg kartofler
  • Produktion af 95,1 liter vin
  • En hel flyvetur til Madrid

 

Kilde: Videnskab.dk (tal fra LCA Food Database).

 

Ja, du kan formodentlig godt selv se pointen:

De brandvarme kreditkort og tilbudsmotiverede impulskøb på Black Friday vejer tungt i CO2-regnskabet. Og hvis man ganger antallet af indkøbskurve op med antallet af købsglade Black Friday-forbrugere, bliver billedet endnu mere tydeligt.

Et billede, som en stigende andel af detailhandlen og forbrugerne efterhånden ikke længere kan sidde overhørig. De ønsker at tage stilling, reagere og agere mere miljørigtig, hvilket hele Green Friday-bølgen er et klokkeklart symbol på.

Hvorfor giver Green Friday god mening for din forretning?

Men nok om baggrunden for Green Friday. Lad os komme til det egentlige fokus for dette blogindlæg:

Hvorfor er Green Friday en god og meningsgivende investering for din forretning?

For let’s face it: Rent logisk giver det egentlig ikke den store mening forretningsmæssigt at sætte varepriserne op på en højspændt handelsdag, hvor alle andre normalt banker priserne helt ned. Det lugter da langt mere af et skræmmemiddel fremfor et kommercielt lokkemiddel?

Så hvordan kan en sådan prioritering dog være en gavnlig strategi for din forretning? Jo, det er der faktisk rigtig mange gode grunde til.

 

Få ekstra omtale, opmærksomhed og eksponering
For det første er et Green Friday-tiltag på Black Friday en oplagt måde, hvorpå din virksomhed kan råbe ekstra højt blandt mængden af konkurrenter og skille sig positivt ud på markedet.

Du kender det sikkert fra din egen hverdag: Man lægger typisk mest mærke til de personer, der ikke bare ligner eller gør som alle andre. Derfor vil du også kunne tiltrække ekstra opmærksomhed og eksponering på Black Friday ved at svømme imod strømmen.

På en dag, hvor alle øjne og medier er rettet mod detailhandlens utallige tilbud, kampagner og lavpriser, vil et anderledes tiltag af miljøvenlig, bæredygtig eller velgørende karakter fx kunne lyse op, skabe omtale og stjæle rampelyset.

Og det kan bogstaveligt talt være guld værd i en tid, hvor konkurrencen er mere tilspidset end nogensinde, og hvor der skal mere og mere til for at fange og fastholde de kritiske forbrugeres opmærksomhed og købsinteresse.

 

Effektiv branding af virksomhedens bæredygtige profil
Prøv lige at overveje nedenstående statistikker:

 

Kilde: Real Institute Scandinavias.

 

Tallene taler sådan set for sig selv: De miljøbevidste forbrugere orienterer sig i stigende grad efter bæredygtige og miljørigtige værdier, når det kommer til brandpræferencer og købsbeslutninger.

Netop derfor ligger der et stort branding-potentiale i Green Friday-bølgen, som din virksomhed med fordel kan udnytte. Ved at markere sig og gå aktivt imod forbrugerismen på Black Friday kan du således potentielt set:

 

  • Styrke og brande din virksomheds bæredygtige profil
  • Påvirke dine potentielle kunders brandopfattelse og købsbeslutning
  • Imødekomme den stigende efterspørgsel på miljøvenlige alternativer
  • Gøre dine produkter og ydelser mere attraktive
  • Differentiere dit brand fra konkurrenterne
  • Positionere din virksomhed stærkere på markedet
  • Øge sandsynligheden for ”top of mind”-status hos potentielle kunder.

 

Med andre ord: At tilvælge og støtte Green Friday har ekstremt stor signalværdi og kan smitte positivt af på din virksomheds brand og image.

 

Etisk stillingtagen kan styrke din kundeloyalitet
Enhver virksomhed drømmer om at opbygge sig en solid base af faste og loyale kunder, der vender tilbage gang på gang og måske endda spreder ”positive word of mouth”. Dette er dog en opgave, der for mange er lettere sagt end gjort.

Green Friday er en kærkommen lejlighed til rent faktisk at få styrket og potentielt set øget sin loyale kundeskare. Det er en unik mulighed for at tage stilling og markere sig tydeligt, så kunderne er 100 % klar over din virksomheds identitet, værdigrundlag og omtanke for miljøet.

I stedet for at markedsføre dig på kvantitet og fokusere på at være billigst, kan du med fordel bruge kræfterne og energien på Black Friday til at dyrke og vedligeholde relationen med dine eksisterende (og potentielle) kunder.

På den måde fremstår din virksomhed ikke bare som ”en kommerciel døgnflue”, der ønsker at tømme kundernes pengepunge, men derimod en virksomhed, der ønsker det bedste for både kunder og miljø. Ikke bare på Black Friday, men alle 365 dage i året.

 

Giv dine kunder muligheden for at handle bæredygtigt
I direkte forlængelse af ovenstående viser en undersøgelse, foretaget af Unilever, at cirka 1/3 af forbrugerne foretrækker bæredygtige brands. Og yderligere efterspørger de i stigende grad flere muligheder i deres dagligdag for at kunne handle mere miljøvenligt. Mange danskere ønsker altså at tage stilling og gøre en forskel i den højaktuelle klimakamp – også selvom der ”bare” er tale om et lille bidrag.

Så hvorfor ikke imødekomme og tilfredsstille dem? Giv de klimabevidste kunder lige nøjagtig, hvad de søger: en mulighed for at gøre en forskel og indsats for miljøet på Black Friday ved at købe sig ind i netop din virksomheds Green Friday-tiltag.

En slags ”social empowerment”, der giver dem tilfredsstillelse og en følelse af, at de rent faktisk gør noget af betydning. Og denne merværdi bliver således en del af hele interaktionen (og måske transaktionen) med dig.

 

Brug dagen konstruktivt – dyrk virksomhedens CSR-strategi
Har du og dine medarbejdere også svært ved at finde tid og overskud i en travl hverdag til at få gjort noget alvorligt ved virksomhedens CSR-strategi?

Bare rolig – i så fald er I langt fra de eneste. Rigtig mange virksomheder og organisationer har vanskeligt ved at få prioriteret CSR-politik i hverdagen. Særligt når tiden til den daglige produktion, administration og drift i forvejen er presset og sparsommelig.

Netop derfor kan det være en god mulighed og en fornuftig forretningsinvestering at inddrage Black Friday til at få dyrket eller ligefrem skabt retningslinjerne på dette område. Drop salgsfokusset og ret i stedet blikket mod virksomhedens CSR, medarbejderkultur mv. og brug timerne fra Black Friday på relaterede aktiviteter, som ellers ikke ville blive prioriteret – fx:

  • Teambuilding
  • Arbejdsmiljø
  • Sundhed
  • Arbejdsmotivation.

I vil formodentlig opdage, at de investerede timer er godt givet ud på den lange bane.

 

En god fremtidsinvestering – både i forretningen og miljøet
Så for lige at opsummere …

Der er al god grund til at overveje at hoppe med på den grønne bølge på Black Friday og dermed svømme imod den kommercielle strøm. Det er din virksomheds mulighed for at:

  • Tiltrække positiv opmærksomhed og skabe buzz
  • Skabe effektiv markedsføring
  • Skille sig positivt ud fra konkurrenterne
  • Styrke sin brand-position på markedet
  • Udvise omtanke og ansvarlighed.

Kort sagt: Green Friday er potentielt set en vaskeægte ”win-win-situation”, hvor du på den ene side kan markedsføre dit brand og gøre en forskel for miljøet. Både til gavn for din forretning og klodens velbefindende.

 

How to ”go green” – 6 hurtige tips til Green Friday

Okay, der er altså et brand- og forretningsmæssigt potentiale i Green Friday. Så langt, så godt.

Men hvordan gør du helt konkret som virksomhed for at støtte op omkring bevægelsen? Her har du faktisk mange forskellige muligheder og initiativer, du kan vælge at tage i brug afhængigt af virksomhedens behov og situation.

Det er nemlig langt fra udelukkende produktpriserne, du kan skrue på. Der findes en lang række mere eller mindre kreative og nytænkende måder, hvorpå din virksomhed kan ”go green” på denne internationale handelsdag.

Nedenfor giver jeg dig seks hurtige bud på, hvad du blandt andet kan gøre.

 

#1 Meld dig ud af tilbudskrigen – og ind i miljøkampen

Black Friday er i de fleste virksomheders øjne lig med skarpe tilbud, rabatter og mersalg. Det er derfor ”lavthængende frugter” at plukke løs af ved bare at tweake en lille smule ved tilbuds- og salgslogikken.

Prøv eksempelvis at:

  • droppe alle tilbud og rabatter
  • sætte priserne op på udvalgte eller alle produkter
  • lukke biksen og webshoppen ned hele dagen.

På den måde kan du nemt lave et stærkt statement og skabe opmærksomhed omkring dit brand. Men husk dog ikke at gå på listefødder med det i din markedsføring. Tværtimod. Gør endelig opmærksom på dit grønne initiativ, og husk at tydeliggøre selve formålet og intentionen bag. Her taler vi både om tiden op til, under og måske endda efter Black Friday.

Et illustrativt eksempel på denne tilgang er Haglöfs, der valgte at gå ”all in” ved både at lukke den fysiske forretning ned og tilmed hæve priserne til dobbelt niveau som et omvendt tilbud. Alt sammen for at skabe fokus omkring Green Friday – og deres bæredygtige mindset.

 Eksempel på Green Friday-initiativ fra Haglöfs.

 

#2 Donér overskuddet til velgørenhed

Det andet tip på listen er ofte en integreret del af det første tip. Det handler kort fortalt om, at dit Green Friday-initiativ selvfølgelig altid skal tjene noget. Og gerne et godt formål, der ikke kun er til gavn for din forretning.

Ligesom forretningsmanden Amin Barrada gjorde det, kan du fx vælge at donere hele overskuddet af det salg, du måtte generere på Black Friday. På den måde udviser du omtanke, ansvar og tager ikke mindst stilling til en specifik problemstilling eller case, som du gerne vil støtte, og som harmonerer med din virksomheds fortælling.

Denne godgørende donation kan tage mange forskellige former – eksempelvis:

  • Kontant pengebeløb (klassisk velgørenhed)
  • Medarbejdernes tid og arbejdskraft, der doneres til et godt formål (fx samle skrald mv.)
  • Indsamling til hjælpeorganisationer
  • Brug af overskud (eller andel heraf) til fx at plante træer for at hjælpe klimaet eller lignende
  • Brug af overskud til at give bæredygtige og klimavenlige (jule)gaver til personalet – fx en ged til udsatte i udlandet, uddannelsesformål mv.

Ja, der er sådan set ingen grænser for, hvilke formål dit Black Friday-initiativ kan have. Og det er en effektiv måde dels at brande din virksomhed og dels at gøre en forskel i kampen for klodens fremtid og overlevelse.

Eksempel på velgørende donationsmuligheder via Folkekirkens Nødhjælp.

Eksempel på velgørende donationsmuligheder via Folkekirkens Nødhjælp.

 

#3 Opfordr dine kunder til (lokale) genbrugskøb

Et tredje godt tip er at bruge Black Friday som anledning til at opfordre dine (potentielle) kunder til etisk korrekt og bæredygtig adfærd.

Hvilken type adfærd og handling, der specifikt er tale om, kan variere meget. Eksempelvis opfordring til, at man på Black Friday:

  • dropper al fysisk og online handel
  • begrænser sit forbrug
  • køber genbrugsvarer fremfor nye produkter
  • bytter gammelt til nyt – fx på genbrugs-byttemarkeder
  • støtter lokale og mindre forretninger
  • generelt tænker mere i ”must have”-behov frem for ”nice to have”.

Et godt eksempel på en sådan opfordring er IKEA, der med slagordene ”ACT SOON LATER TOMORROW NOW” sætter fokus på klimakampen. Black Friday-kampagnen er udarbejdet i samarbejde med Den Blå Avis og opfordrer kunderne til at handle genbrugsprodukter – NU og HER. Helt konkret udsendte IKEA en påmindelse til alle deres kunder om, at klimakrisen fortsat eksisterer, og at der både er penge og klimabelastning at spare ved at købe brugt.

Ved at erstatte salgsbudskaber med dette bæredygtige budskab demonstrerer IKEA således, at de allerede har taget stilling til klimakampen og inviterer samtidig kunderne med på Green Friday-rejsen. En invitation, der emmer af bæredygtig branding og CSR.

Eksempel på opfordring til genbrugskøb fra IKEA.

Eksempel på opfordring til genbrugskøb fra IKEA.

 

#4 Slå på kvalitet, gennemsigtighed og stabilitet – fremfor kvantitet og hurtige tilbud

Pris, tilbud og rabatter er bare én ud af mange ting, du vil kunne slå på i forbindelse med Black Friday for at skille dig ud fra konkurrenterne. Men hvorfor gå ad den klassiske markedsføringsvej, når du kan skabe en tilsvarende (og måske endda endnu mere) awareness – uden at det nødvendigvis skal handle om kroner og øre?

Fremfor at gøre ligesom alle andre virksomheder, der sætter priserne ned for at tiltrække kunder, kan du prøve slet ikke at gøre noget – udover altså at gøre opmærksom på det faktum, at din virksomhed bevidst vælger ikke at sænke priserne. Slå i stedet på jeres stabile priser, og at jeres kunder altid ved, hvor de har jer. De kan altså til hver en tid forvente samme gode priser, samme gode produkter og samme gode service. Og det kan selv ikke Black Friday rokke ved.

En sådan form for pålidelighed kan bidrage til at styrke kunderelationerne. Og der kan samtidig være stor brandværdi at hente i at gøre opmærksom på, at man prioriterer kvalitet, gennemsigtighed og stabilitet fremfor kvantitet, hurtige tilbud og flygtige priser.

Derudover kan I overveje at opfordre til, at kunderne på Black Friday bytter de spontane impulskøb ud med fornuftige investeringer i kvalitetsprodukter, der rent faktisk holder i lang tid.

Netop dette har den københavnske multibrand-shop, Rope of Dope, forsøgt at gøre med deres Green Friday-kampagne. Foruden at lukke for deres salg opfordrede virksomheden alle sine kunder til at lade kreditkortet blive i lommen på den store shoppedag for i stedet at dyrke glæden ved kvalitet og de produkter, der er ”købt af lyst og ikke af grådighed”.

Et tydeligt eksempel på, hvordan brandmæssig markedsføring og et bæredygtigt budskab om at gå imod ”køb og smid væk”-kulturen går hånd i hånd. Eller som virksomhedens ejer selv italesætter det: ”Vi tror mere på slow fashion fremfor fast fashion”.

 

Eksempel på Green Friday-kampagne fra Rope of Dope.

Eksempel på Green Friday-kampagne fra Rope of Dope.

 

#5 Tænk kreativt og anderledes – og skil dig positivt ud

I modsætning til Black Friday-markedslogikken åbner Green Friday som alternativ op for et gigantisk mulighedsrum for kreativ markedsføring og idéudvikling. Det er bogstaveligt talt kun fantasien, der sætter grænser i forhold til, hvilke grønne tiltag din virksomhed finder på til at markere, at I støtter modbevægelsen.

Der findes et væld af gode eksempler på kreative påfund i større og mindre skala. Og faktisk er det ofte de små tiltag, der vækker størst opmærksomhed og har bedst effekt.

Her får du et par kreative eksempler fra den virkelige verden.

Det bæredygtige tøj-brand ”Lakor” valgte på Black Friday at slukke for al elektrisk lys i deres fysiske butik i Aalborg og anvendte i stedet stearinlys. Dette med henblik på at illustrere, hvordan det ville se ud i deres butik (og lignende små butikker), hvis det hele konstant skulle gå op i priskrig og tilbud. Ergo: Butikkerne ville simpelthen gå nedenom og hjem – og dermed have sorte, tomme vinduer. Dette ”medie-stunt” blev samtidig underbygget af, at virksomheden lukkede ned for salget hele dagen for netop at sætte fokus på kvalitet og bæredygtigt forbrug fremfor bare billige priser og tilbud.

Eksempel på kreativt Green Friday-tiltag fra Lakor.

 

Et andet kreativt eksempel skal vi finde hos den føromtalte virksomhedsejer, Amin Barrada, der startede hele Green Friday-bølgen. Han valgte nemlig et år at lukke sin fysiske butik i Aalborg ned på Black Friday for i stedet at sælge (hold nu fast) varm luft i bionedbrydelige poser til sine kunder til et lokalt Black Friday-loppemarked.

Hvorfor, tænker du måske? For at rette en stikpille mod det svimlende overforbrug, som handelsdagen åbner op for hvert år. Han begrunder selv initiativet på følgende måde:

”Det er faktisk det, du køber, når du er ude i byen alligevel. Det er varm luft, som gør dig glad i et meget, meget kort øjeblik, indtil du har vist, det du har købt, til dine venner eller familie. Du er glad for at have købt det, men det bliver lagt i skabet med det samme. ”

 

Green Friday-tiltag fra BuyNature

Eksempel på kreativt Green Friday-tiltag fra BuyNature.

 

Poserne blev solgt til 50 kr. stykket, og virksomheden lagde selv yderligere 50 kr. i puljen for hvert køb. Hele overskuddet blev doneret til et økologisk projekt lokalt i Aalborg.

Der er altså tale om en form for alternativ og yderst kreativ markedsføring med et velgørende budskab og formål, hvilket i den grad skabte medieomtale og opmærksomhed på landsplan. En slags ”eventgørelse” af Green Friday-konceptet, der har bidraget til at styrke og promovere virksomhedens bæredygtige profil.

 

#6 Gratis ting kan være en god forretning på sigt

Kan ”gratis” være en god forretning? Ja, det kan det faktisk.

Lige så mærkværdigt, det måske kan lyde, lige så sandt er det. Der kan nemlig være stor kommerciel brand-værdi og potentielt mersalg i at give noget gratis ud til sine kunder. Især på en shoppedag som Black Friday, hvor det hele ellers går op i omsætning.

Lad os lige kort vende tilbage til eksemplet fra tidligere med tøjbutikken Lakor. Her valgte man et år at køre en ”gratis-kampagne” hele Black Friday under mottoet: ’Hellere black coffee end Black Friday.” Kampagnen gik konkret ud på, at alle kunder kunne få en gratis kop kaffe på Black Friday for at markere det absurde i tilbudshysteriet. Tiltaget blev samtidig underbygget af en gratis pose kaffe ved alle ordrer på deres hjemmeside som en tak for, at kunderne støtter deres iværksætterdrøm samt kampen for en sundere forbrugskultur.

Green Friday kampagne fra Lakor Soulwear

Eksempel på gratis kampagne fra Lakor i forbindelse med Black Friday.

 

Et sådant gratis-tiltag koster måske rigtignok virksomheden kroner og øre på selve Black Friday, men har på længere sigt stor betydning for virksomhedens brand-positionering og arbejde med at forblive ”top of mind” hos kunderne.

Dette er bare ét eksempel blandt mange gratis-kampagner. Eksempelvis vil du som konsulenthus kunne tilbyde alle kunder én times gratis rådgivning og sparring på Black Friday. Eller hvad med en gratis Black Friday-bilvask på tankstationen.

Gratis kan med andre ord betale sig i sidste ende.

 

Undgå at gøre Green Friday til green washing

Så nåede vi til vejs ende i denne lille guide til, hvordan du kan gøre Green Friday til en god forretningsinvestering.

Hvorvidt du vælger at hoppe med på den grønne bølge, og i så fald hvordan du vælger at ”gå kontra” på Black Friday, vil jeg lade være helt op til dig og dine medarbejdere at beslutte.

Men inden jeg takker helt af for nu, vil jeg lige afrunde med en meget vigtig pointe, du bør have in mente, når du næste gang kaster dig ud på Black Friday-slagmarken:

Hvis du vælger at ”go green” på Black Friday, bør du altid gøre det helhjertet – og med en god begrundelse!

Det værste, du kan gøre, er at brande dig på ren og skær ”varm luft”, hvor der ikke er hold bag ordene. Din intention og dit formål skal gerne være 100 % oprigtig, hvilket kræver, at du tilsvarende er 100 % gennemsigtig med dine Green Friday-tiltag.

Ellers risikerer du bare at blive beskyldt for ”green washing” og miste troværdighed, hvilket kan have negativ indflydelse på dit brandmæssige omdømme.

 

Skal du nødvendigvis gå ”all in” på Green Friday?

Og så lige en allersidste kommentar herfra …

Hvis du nu sidder og tænker, at Green Friday ikke lige er sagen for din virksomhed, skal du ikke have dårlig samvittighed. Det er stadig et begrænset antal virksomheder, der hopper med på bølgen, og det er langt fra givet, at din virksomheds forretning og identitet er gearet til den grønne udvikling.

Der skal således ikke lyde nogen moralprædiken herfra – men derimod mere et ”kip med flaget” i forhold til måske at overveje perspektiverne i Green Friday. Tendensen og støtten er i hvert fald støt stigende år for år – og hvem ved: Det kunne jo faktisk være, at det også kunne ende med at blive en god forretning for din virksomhed på sigt?

Om ikke andet behøver man jo ikke gå all in i første omgang, men måske starte i det små og se, hvor det kan bære hen.

Held og lykke – og jeg håber, din virksomhed kommer godt igennem næste Black Friday.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.