Native advertising: Hvad, hvordan og hvorfor?

Hvad er native advertising, og hvorfor bør du bruge tid og/eller penge på det? Læs mere i dette blogindlæg.

Et voksende antal danske virksomheder hopper med på bølgen, hvad angår native advertising. De typiske annonceformater har nemlig ikke længere samme effekt som tidligere, og det er derfor nødvendigt at ty til andre typer af annoncer.

Over de næste fire år flytter annoncørerne 25% af marketingbudgetterne over på native advertising og content marketing. Native advertising er derfor helt sikkert noget, du bør holde øje med. Eksperterne kalder det for det største paradigmeskifte inden for markedsføring, siden tv-reklamerne så lyset. Med en firedobling på blot to år bliver det vist ikke meget tydeligere.

native-advertising

Kilde: Native Advertising Institute

Men hvad er native advertising? Og hvordan kan du bruge det i din markedsføring? Det er spørgsmål, vi besvarer i dette blogindlæg. Mange forveksler ved en fejl native advertising og content marketing. Det er nemlig to vidt forskellige typer indhold, der alligevel har nogle fællestræk. Vi gør dig klogere på, hvad forskellene er og giver dig nogle konkrete metoder til, hvordan du kan bruge native advertising i din markedsføring.

Hvad er native advertising så?

Native advertising handler om at skabe annoncer, der i form og funktion matcher indholdet på det medie, du betaler for at få annoncen i. Her får eller køber du dig altså til plads til dit indhold på andres kanaler. Content marketing består modsat i at producere relevant og værdifuldt indhold til egne kanaler. Der er altså en væsentlig forskel på native advertising og content marketing, som hverken skal glemmes eller overses.

Native advertising udfordrer de traditionelle bannerannoncer, som for mange virker som et forstyrrende element for brugeren. I stedet for at præsentere pris og produkt bliver virksomhederne storytellers med relevant og værdifuldt indhold. Indholdet bliver af læserne opfattet som værende på linje med resten af det redaktionelle indhold, der ikke er forstyrrende.

Du ser garanteret næsten dagligt artikler, der er betalt af annoncørerne, men som ligner journalisternes artikler. Det kan være i aviser, magasiner og netaviser, hvor der et sted på siden er markeret ”annonce”. Også på de sociale medier støder du på sponsoreret indhold fra en side. Native advertising er umuligt at undgå allerede nu, hvilket blot understreger, hvorfor du bør tage del i det store udbytte, der er at hente og betydningen af denne type strategi og indhold.

For at kunne betragte indholdet som værende native advertising er annoncens udseende helt afgørende. Native advertising stiller nemlig krav til formen. Det skal ligne det medie, som de optræder i. Indholdet skal øge værdien af brugernes oplevelse på mediet og ikke skrige ”køb, køb, køb”, som andre annoncer gør.

Udseendet er desuden afgørende for at nå målet. Målet er at engagere og tiltrække en konkret målgruppe og få brugeren til at føle, gøre eller have en holdning til en bestemt ting – et produkt, en service, en idé eller noget fjerde. Her spiller udseendet og formen på dine native ads en stor rolle. Brugerne må ikke være i tvivl om, at det er betalt indhold, de bliver præsenteret for.

Native advertising udvider brugernes horisont

Der er flere grunde til, at du skal bruge native advertising til at få mere ud af dine annoncekroner. Først og fremmest ønsker brugerne ikke at blive solgt. Den yngre generation af internetbrugerne kan hurtigt gennemskue, at du forsøger at sælge dit produkt til dem. Og de bryder sig ikke om det. Over halvdelen af 18-44-årige har større tilbøjelighed til at stole på branded content end traditionelle annoncer.

Det er en trend, du kan se mange steder. Den yngre generation bruger ad blockers og stoler mere på influencers, end de stoler på tv-reklamer. Gør du det rigtigt, bør native advertising ikke genere nogen. Annoncer bør bunde i reelle og virkelige ideer og ikke blot være forstyrrende annoncer og slogans.

God native advertising har meget lidt med et produkt eller en service at gøre og alt at gøre med ideer, der fremkalder en følelse eller stemning, informerer og underholder. Den metode gør det muligt for dig at vægte andre udfordringer, får brugerne til at le og udvider brugernes horisont gennem kvalitetsindhold. Det er vigtigt at notere, at det er præcis den type indhold, som dine brugere opsøger.

native-advertising

Kilde: Native Advertising Institute

Langt størstedelen mener, at native advertising er effektivt eller meget effektivt, og ingen synes, det er ineffektivt eller meget ineffektivt. Det er en enorm positiv tendens i den nuværende udvikling inden for området. Lykkes det dig at udvide dine læseres horisont og lave det indhold, de efterspørger, vil det således gå dig og din virksomhed meget godt.

Et frisk pust for brugerne

Evnen til at annoncere ved at kommunikere gode idéer er et positivt skifte for brugerne. I en økonomi, der er tilpasset til aggressive reklamer og virksomheder, som vil gøre alt for at lave et salg, er native advertising et frisk pust. Native advertising gør det muligt for din virksomhed at fremvise gode idéer i stedet for ufiltereret forbrugerisme.

Netop fordi effekten falder ved de normale reklamer, skrues der op for reklameindsatsen, hvilket blot skaber mere og mere støj – og reklamerne får dermed endnu mindre effekt. Annoncørerne prøver at flytte hen til steder, hvor der er mindre støj. Og det er her, native advertising som en ny form for markedsføring vokser frem.

Hygge er nøgleordet. I stedet for at lave reklamer, der har en kort og klar kommerciel meddelelse, forsøger man at komme ind mange steder, hvor man kan hygge med forbrugeren. Man prøver at blive en del af folks virkelighed, hvor det er muligt at være til stede på en mere diskret måde.

Native advertising der skaber kontroverser

Native advertising gør det muligt for annoncørerne at interagere med deres målgruppe på en særdeles effektiv måde. Det sker dog ikke uden kontroverser. Native advertising virker umiddelbart sympatisk, men det bliver sværere at være forbruger.

Mange mener, at forbrugerne bliver snydt til at tro, at indholdet, de ser, er en del af sidens organiske indhold. Ved at forklæde annoncer som almindeligt indhold kan brugerne ofte ikke se forskel på almindelige blogindlæg og nye historier og native advertising og kan derfor blive manipuleret i værste fald. Det afhænger selvfølgelig af mediet og annoncørernes kreativitet, men det er faktum, at native advertising er designet til at matche udseendet og stemningen på websitet. Det er derfor naturligt, at nogle brugere ikke kan skelne.

Kun lidt over 50% af forbrugerne er i stand til at afkode, hvem afsenderen er, når der er tale om native advertising. Annoncerne rammer, når du har dine parader nede. Selv om du har ad blocker, slipper native advertising igennem filtreret. Blokeringsværktøjer kan ikke skelne mellem native advertising og det redaktionelle indhold. Producerer du indhold til native advertising, er der derfor et stort udbytte af hente. Det er ikke brandets interesse, at native advertising får karakter af at snyde læseren.

Det er ikke længere nok at lave godt indhold

Organisk reach er dødt på de sociale medier. Du er altså i dag nødt til at betale for at nå ud til dit publikum. Godt indhold er ikke længere nok, hvis du vil nå ud til mange. Du er nødt til at gøre noget for det, og det er her native advertising kommer ind i billedet. Du betaler et andet medie for at tage indholdet med rundt, og på den måde får du opmærksomhed på de medier, du ønsker – for eksempel Facebook.

Dit indhold er beregnet til at fungere som en slags call to action, så brugerne, efter at have læst dit indhold, tilmelder sig dit nyhedsbrev, så du kan kommunikere med dem direkte. Alt indhold skal ikke gå på at få folk til at handle, men dit indhold skal indirekte få folk til at gøre det – fordi dit indhold har skabt værdi for dem.

Men hvad skal du så gøre?

Her får du et par gode råd til, hvilke vigtige elementer du bruger i din næste native advertising kampagne.

Først og fremmest skal du kende dit publikum. Uanset om du har et kommercielt eller redaktionelt mål med dine budskaber, er det en stor fordel at kende og forstå det publikum, du producerer indhold til. Din native advertising-kampagne bør tage udgangspunkt i dit publikum. Omdrejningspunktet for publikummet er, hvad der rører dem, hvad der er meningsfuldt for dem, og hvad der bekymrer dem.

Det er selvfølgelig nødvendigt, at du er på de medier og platforme, hvor det ønskede publikum allerede er til stede. Du skal hjælpe dit publikum med deres udfordring og de spørgsmål, de må have. Ved at sætte sig ind i, undersøge og analysere din målgruppe bliver det lettere for dig at skabe det indhold, de vil engagere sig i.

Indsaml viden om din målgruppe, og brug den til at forme, udvikle og optimere dine kampagner. Undersøger du en række faktorer, kan du være sikker på at ramme dit publikum mest præcist. Du kan undersøge:

  • Hvem målgruppen stoler mest på
  • Hvad målgruppen ved og ikke ved
  • Hvad målgruppen er mest interesseret i at læse om
  • Hvornår på dagen målgruppen læser indhold online.

Ved at publicere dit indhold på den rette platform på det rette tidspunkt rammer du målgruppen mest præcist.

For det andet skal dit indhold engagere dit publikum. Kampagner, der inkluderer og engagerer sit publikum, har større succes. Der er forskellige måder at få publikum involveret i dit indhold, og du kan gøre det med både tekst eller en mindre video. Lykkes det dig at involvere dit publikum, har du formået at lave velfungerende native advertising.

For det tredje skal du være kreativ. Det kan være udfordrende, men det er særdeles givende, hvis du lykkes med at være kreativ. Du kan bruge nye platforme, en kontroversiel influencer eller skøre idéer, som du ellers ville have fravalgt.

Når du skal måle værdien af din native advertising, kan du bruge de samme værktøjer, som du plejer at benytte dig af. Du kan måle ROI, KPI’er, salg, leadgenerering og brandawareness. Det er en fordel at bruge de metoder, du allerede kender og er vant til – og som virker godt for dig. Brug nogle af de samme typer af målinger, som du bruger i forbindelse med content marketing. Det kan hjælpe at danne sig et overblik over, hvilke muligheder for måling du bør overveje.

Eksempler på succesfulde annoncer

Det kan være svært at vurdere, hvordan du skal gribe det an. Vi har derfor samlet et par gode eksempler på native advertising, for at du kan se, hvad der fungerer, og hvorfor det fungerer.

Det klassiske eksempel på native advertising

Kigger du hurtigt på indholdet, ligner det redaktionelt indhold:

Eksempel 1

Kilde: Copyblogger

Annoncen fremgår i et magasin blandt andet redaktionelt indhold og matcher både form og indhold. Hvis du fjernede mærket ”The Guinness Guide”, ville indholdet passe til magasinets publikation.

Native advertising på Facebooksider

Triumph ønskede at skabe opmærksomhed om deres mærke og øge salget af deres sportsbh’er. De gik sammen med Femina, og gennem annoncen lykkedes det at øge salget med 75% i kampagnens periode. Annoncen er blandt de bedste kandidater i Native Advertising Awards som ”Best Integrated Program”.

Eksempel 2

Triumph gik sammen med Femina for at skabe et tættere bånd mellem kvinder, der er interesseret i sport. Med deres annonce lykkes det dem at skabe indhold, der er næsten identisk med andet indhold på mediet både i form og indhold. Der er derfor tale om native advertising.

Sponsorerede opslag på Facebook

Der er andre måder at lave native advertising på Facebook. Med annoncer har du samme mulighed.

Eksempel 3

Opslaget ligner mange andre opslag under ”Nyheder”, hvor dine venner har liket, kommenteret eller delt indholdet. Du kan se, at opslaget er en annonce, da der står ”Sponsoreret”. Opslaget er tilpasset Facebooks eget indhold og kan derfor kategoriseres som native advertising.

Google ads (søgeresultater)

Kan du spotte annoncerne?

Eksempel 4

Også på Google finder du native advertising.

Fremgang i videoer og native ads på sociale kanaler

I løbet af de kommende år vil du helt sikkert se indhold og kampagner, der er mere anderledes, nytænkende og effektive end tidligere kampagner, du har set. Med en stigende interesse for native advertising og et større budget til disse kampagner er det blevet uundgåeligt.

Har du planer om at lave native advertising på Facebook, er video en sikker vinder. Det anses som værende et af de mest effektive native advertising formater, og det går kun fremad. Video forventes at stå for 80% af al internettrafik i 2019. Det er helt sikkert noget, du allerede vil kunne mærke i 2018.

Forbruget af sociale kanaler sker hovedsageligt fra mobilenheder. Da native advertising i høj grad bliver indkøb på sociale medier, vil meget af væksten inden for native advertising ske på mobilenhederne. Det er ofte her, målgruppen er.

Vi håber, at blogindlægget har givet dig tips, du kan bruge, når du skal i gang med native advertising. Din tid er godt givet ud, når du vælger at investere i denne type strategi og indhold. Har du nogle råd, der har været særligt givende for dig, er du mere end velkommen til at dele dem med os nedenfor.

Læserinteraktioner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *