En kort guide til advertorials

En kort guide til advertorials

Advertorials er en del af native advertising, som kort og godt handler om annoncer, hvor indholdet er betalt. Det betyder, at det fungerer som en reklame for dig og din virksomhed, når du sender en advertorial ind til et offline eller online medie.

Her får du mulighed for at brande dig selv, dine værdier og dine produkter, samtidig med at du skaber interesse for læseren og i sidste ende mere salg for dig.

Men hvordan skriver du så en advertorial, og hvad du kan du egentlig bruge den til? Det guider vi dig til lige her!

Hvad er en advertorial?

Definitionen på en advertorial er kort og godt en reklameartikel, som du betaler for at få publiceret på enten offline eller online medier. Du kender dem sikkert fra magasiner og aviser, hvor en advertorial er en ganske normal, journalistisk artikel med et mærkat, hvor der står ’annonce’.

Det er nemlig meget vigtigt, at en advertorial bliver markeret som annonce, så læseren ikke er i tvivl om, at det er reklame.

Dog er en advertorial tit en bedre måde at indfange en læser – og en potentiel ny kunde – på, da en velskrevet artikel virker bedre for din forretning og dit budskab end store, gule reklameskilte og -bannere i toppen af et nyhedsmedie. En god artikel giver nemlig både dig og din forretning større troværdighed, samtidig med at den også giver læseren en masse information om dit brand og dermed skaber værdi for læseren. På den måde bliver læseren klogere på dit brand, og du er et skridt tættere på en ny kunde.

Leder du efter et konkret advertorial-eksempel? Du kan finde mange gode eksempler her, hvor du kan få inspiration til sprog, design og indhold.

Hvad er fordelene ved at benytte sig af advertorials?

Når du benytter dig af advertorials, er der to helt klare fordele. Den første er, at du er med til at styrke dit brand. Når du skriver en advertorial, sender du nemlig en masse god information ud til medierne, hvor du viser din forretning fra de allerbedste vinkler. I en advertorial bestemmer du selv, hvad du vil skrive, og derfor kan du også fremhæve det, som du synes er vigtigt for dit brand og din forretning.

Derudover skaber en advertorial også mere trafik på din webshop og derved også mere salg i sidste ende. Jo mere trafik der kommer på din webside, desto større chancer er der for, at artiklens læsere køber nogle af dine produkter eller bliver mere interesserede i dit brand og din forretning.

Fokuser på dine værdier og produkter – hvordan sælger du dig selv bedst?

Så hvordan sælger du dig selv bedst uden at gøre det for overdrevet? Her skal du fokusere på dine værdier, dine produkter og dit brand.

Arbejder du for eksempel med et stort fokus på bæredygtighed, kan du fremhæve dette i artiklen, så læseren – og den mulige fremtidige kunde – kan lære dig bedre at kende og få en bedre fornemmelse for dit budskab. Det kan også være, at du sælger gode, ergonomiske kontorstole, og at du lige har fået en ekstra levering ind ad døren – så kan du fokusere på, hvorfor kontorstole fra netop din virksomhed er særlige, og hvorfor det er vigtigt at have en god og ergonomisk kontorstol.

Nedenfor kommer vi med tre eksempler på gode advertorials, hvor reklamen ligger gemt i et interview eller journalistisk artikel. Læg også mærke til brugen af Emil Thorup og Oliver McEwan i eksemplet fra Jyllands-Posten. Det er et simpelt trick, men at få et kendt ansigt til at godkende dine produkter eller budskaber, er næsten altid en sikker vinder.

Links til siderne:
https://jyllands-posten.dk/annoncering/Wiz_Connected/ECE12765321/emil-thorup-det-hjaelper-mig-til-at-slappe-af/
https://www.euroman.dk/livsstil/ny-fanta-med-hemmelige-smage-rammer-danmark

Hvordan skriver du en advertorial?

Nu ved du, hvad en advertorial grundlæggende er, og hvorfor det er en fordel for dig at benytte dig af dem. Men hvordan kommer du så i gang med at skrive en advertorial?

Skriv fængende

Når du skriver en advertorial, skal du sørge for, at den er skruet rigtig godt sammen. Den skal gerne indfange læseren og gøre læseren nysgerrig på dine produkter eller din forretning – hvad end det er, du reklamerer for.

1.     Undersøg mediet, som din advertorial skal publiceres på

Derudover er det vigtigt, at din advertorial passer til det medie, som det bliver publiceret på. Skal din advertorial for eksempel publiceres i Politiken eller Jyllandsposten, er det vigtigt, at du rammer deres tone og stil, så den passer ind. Derfor skal du også ofte skrive i et journalistisk sprog – i hvert fald hvis du sender en advertorial til de lidt større medier.

2.     Sørg for at holde det kort

Længden på en advertorial afhænger af mediet, som den skal publiceres på. Ofte har medier krav til en maksimal længde på artiklen – typisk omkring 2.000 anslag.

3.     Kend din målgruppe

Her er det også vigtigt, at du kender din målgruppe. Ville målgruppen for dit brand læse Politiken på daglig basis, eller er din målgruppe mere til Berlingske Tidende eller noget helt tredje? Det nytter nemlig ikke noget at skrive en nok så fantastisk advertorial, hvis ikke den bliver publiceret et sted, hvor du ved, at den vil ramme din målgruppe. Derfor er det vigtigt, at du har et helt klart indtryk af, hvem dine læsere og potentielle kunder er. Du kan blandt andet blive klogere på dine kunder ved hjælp af en kunderejse.

Hvad er prisen på en advertorial?

En advertorials pris afhænger meget af mediet, som den bliver publiceret på. Her kan du godt regne med, at de større medier vil kræve højere beløb, mens mindre medier ikke koster nær så meget. Men det er en god idé at få publiceret din advertorial et sted, hvor du sikker på, at der er en del læsere. Derfor nytter det ikke noget, at den bliver publiceret på et nærmest ukendt medie, blot fordi det er billigere. Her kan det godt svare sig at betale lidt ekstra.

Kort fortalt

En advertorial er en artikel, hvor der indgår betalt indhold – med andre ord er det de artikler, der er markeret med ’annonce’ på diverse medier. Advertorials er på den måde også en reklame for dig og din forretning, som du betaler for at få publiceret på offline og online medier.

Når du skriver en advertorial, skal den være velskrevet og passe ind i det valgte medies sprog, tone og design. Du skal altså gøre dig umage med at skrive en god artikel, der kan indfange nysgerrige læsere og potentielle nye kunder.

Derudover skal du have din målgruppe in mente og vide, hvor din målgruppe kunne finde på at klikke rundt og læse artikler. På den måde har du nemlig størst chance for at indfange nogle potentielle kunder, der er som skabt for dit brand og din forretning.

En advertorial er med til at styrke dit brand og skabe mere fokus på din forretning. Derudover vil en advertorial skabe mere trafik på din webside og derfor også et større salg.

Efter at have læst denne korte guide burde du være klar til at skrive din egen advertorial – held og lykke!

2 kommentarer

  1. Avatar
    Carsten Jagerkilde 1 måned siden

    Hvem er kilden til analysen omkring den opfattede troværdighed af advertorials/sponsorede artikler?

    • Avatar
      Jasmin Jansen 1 måned siden

      Hej Carsten,
      Kilden er her
      God dag 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.