I dette indlæg vil vi tage dig med på en rejse ind i en fremtid, der allerede er her – en verden, hvor AI spiller en stadig større rolle i marketing.

I løbet af de sidste årtier har teknologien bevæget sig i en hast, der næsten virker overvældende. Hvert år bliver der introduceret nye værktøjer, der revolutionerer den måde, vi gør forretning på, og hvordan vi interagerer med vores kunder. Blandt disse fremskridt har kunstig intelligens vist sig at være mere end bare en trend. Det er en gamechanger, der allerede er begyndt at omskrive reglerne for marketing.

AI er ikke længere bare et buzzword, vi hører i science fiction-film. Det er en konkret og virkelig teknologi, som har potentiale til at automatisere og optimere en bred vifte af opgaver inden for marketing. Lige fra kundeservicechatbots til sofistikerede systemer, der kan forudsige forbrugernes adfærd, har kunstig intelligens åbnet døre til hidtil usete muligheder.

Men hvad betyder AI egentlig for marketingfaget? Hvordan kan kunstig intelligens hjælpe os med at nå ud til vores målgrupper på mere effektive og personlige måder

I dag kan det faktisk være næsten umuligt at kende forskel på, om en tekst er skrevet af en kunstig intelligens eller en professionel tekstforfatter. Kan du for eksempel skelne mellem, hvilke afsnit af indledningen i dette blogindlæg som jeg har skrevet, og hvilke afsnit ChatGPT har stået for?

Jeg kan løfte sløret for, at ChatGPT har skrevet hele ovenstående indledning. Men det vilde er, at det kan være svært at se for selv den trænede læser. Jeg lover dog, at resten af dette blogindlæg er blevet til udelukkende ved hjælp af et tastatur og et par hænder.

Hvad er AI?

AI er en forkortelse for Artificial Intelligence – eller på dansk: kunstig intelligens. At komme med en kort definition af begrebet kan være en svær størrelse. Skal man alligevel forsøge, kan man sige, at formålet med kunstig intelligens er at skabe et computerprogram eller en maskine, som efterligner den menneskelige intelligens.

Kan man bruge AI til marketing?

Kunstig intelligens er for øjeblikket inde i en rivende udvikling. Det føles næsten, som om at der sker noget nyt hver dag, når det kommer til AI. Derfor opstår det naturlige spørgsmål også, om kunstig intelligens er noget, du kan bruge i dit daglige arbejde.

Og for personer, der arbejder med marketing, kan AI være et værdifuldt værktøj, som kan spare tid og frustrationer i hverdagen, men det kræver, at du bruger AI-værktøjerne rigtigt, for ellers risikerer du, at det output, du ender med, ikke kan bruges til noget som helst.

Derfor vil vi dykke ned i, hvordan du kan bruge kunstig intelligens i dit marketingarbejde, hvor det giver mening at bruge det, og hvad du skal være opmærksom på, når du kaster dig ud i at lave marketingmateriale med hjælp fra AI.

ChatGPT, Midjourney og meget andet

AI eller kunstig intelligens er ikke bare et værktøj, men mange forskellige programmer, der alle bruger kunstig intelligens til at skabe det output, du har brug for. Forskellige programmer kan nemlig forskellige ting, og alt efter hvilken opgave du skal have løst, er det vigtigt at vælge det rigtige værktøj, når du vil benytte AI i marketing.

Du har højst sandsynligt hørt om ChatGPT. ChatGPT er måske nok det mest omtalte AI-værktøj og med god grund. Det er nemlig et utroligt hjælpsomt program, hvis du bruger det rigtigt. ChatGPT er en tekstbaseret AI. Det betyder, at det input, du får ud af den, som hovedregel er tekst. Der er undtagelser, da du for eksempel også kan få den til at skrive kode.

Men tekst er ChatGPT’s force og det, de fleste i dag bruger programmet til. Uanset om det er til idéudvikling, research eller tekstudarbejdelse, er det her, ChatGPT virkelig shiner.

Men som sagt er ChatGPT ikke det eneste AI-værktøj. Der findes et væld af andre, og der kommer hele tiden nye til. Vi kan for eksempel nævne Midjourney, som bruges til at skabe illustrationer, eller Googles AI, som de kalder Bard.

I resten af dette blogindlæg vil vi dog primært fokusere på ChatGPT, når vi taler om AI i marketing, da dette fortsat er det mest udbredte og velkendte værktøj på markedet.

Hvad er ChatGPT?

Hvis du er begyndt at kigge ind i AI i marketing, har du højst sandsynlig hørt om OpenAI’s kunstige intelligens ChatGPT. ChatGPT er en avanceret chatbot. Programmet blev lidt af et internetfænomen og nåede på hurtig tid mange millioner brugere.

Det er derfor blevet det nok mest kendte og et af de mest udbredte AI-programmer. Men hvad siger ChatGPT egentlig selv om ChatGPT?

Som du nok kan fornemme, er ChatGPT allerede på nuværende tidspunkt et program, der overskueligt og (for det meste) sprogligt korrekt kan formulere sig på skrift. Men som programmet også selv nævner, har det sine begrænsninger. Både brugsformer, begrænsninger og faldgruber vil vi komme meget mere ind på senere i dette blogindlæg.

Det er desuden værd at nævne, at der også findes en række plugins til ChatGPT, og der kommer hele tiden nye til. Plugins er værktøjer, der giver ChatGPT nye funktioner. Det kræver dog den betalte version af ChatGPT at benytte disse plugins.

Sådan får du adgang til ChatGPT

Inden vi dykker ned i, hvordan du kan bruge AI til marketing, tager vi lige et overblik over, hvordan man overhovedet kan få adgang til ChatGPT.

ChatGPT er et program, der udbydes gennem virksomheden OpenAI. Og det er på deres hjemmeside, at magien sker. Du opretter blot en bruger, og så er du i gang i løbet af ingen tid. Om du vil have penge op af lommen, er helt op til dig selv. I øjeblikket findes nemlig både en gratis og en betalt version.

Det er dog værd at nævne, at hvor du gennem den gratis version har adgang til ChatGPT 3.5, får du via den betalte version adgang til nogle funktioner, der kan være nyttige for dig i marketing, ligesom du også får adgang til en klogere og noget hurtigere version af ChatGPT, nemlig ChatGPT 4.0.

Kommer du til at arbejde meget med AI i din marketing, kan der altså være nogle fordele ved at opgradere til den betalte version, men vil du starte med at prøve dig frem, er den gratis version ganske udmærket.

Prompts: Hvad er det, og hvordan bruger man dem til AI i marketing?

Der er ikke buzzwordbingo, når det kommer til AI i marketing, hvis ikke du kender til prompts. Når vi taler om AI, er prompts den måde, som du fodrer maskinen på. Altså de input, som du giver din AI, så den kan give dig output.

Det er den vigtigste del af AI, også når det gælder AI i marketing, og der er kun én regel. Jo bedre input, jo bedre output.

Jo bedre du er til at fortælle programmet, hvad du gerne vil have, det skal gøre, jo bedre er programmet til at efterleve det. Derfor får du her et par tip til, hvordan du laver de bedste prompts og giver din AI de bedste forudsætninger for at hjælpe dig.

Giv din AI en rolle

Når du vil have ChatGPT til at skrive noget eller hjælpe dig med at finde frem til gode emner eller idéer, kan det være et godt trick at tildele din AI en rolle, når du laver en prompt. Skal du for eksempel finde på emner til et blogindlæg, kan du tildele ChatGPT rollen som din målgruppe. Se eksemplet herunder:

Du er en nybegynder inden for golf, som gerne vil vide mere om sporten. Du kigger derfor på blogindlæg på min golfwebshop. Hvad kunne være relevante emner for dig at lære mere om?

Med dette prompt vil du få en række emner, der kan være interessante for den specifikke målgruppe, som du gerne vil ramme. Du kan også vælge at tildele ChatGPT en ekspertrolle, så din tekst kommer til at fremstå som ekspertviden, selvom du bruger AI i marketing.

Vær klar og præcis med, hvad du vil have som output

Når du bruger ChatGPT eller en anden AI til din marketing, er det vigtigt at huske på, at du er eksperten på din forretning. ChatGPT kan hjælpe dig med at formulere budskaber på spændende og kreative måder, men det er dig, der kender din forretning, din tone of voice og din målgruppe. Så vær så konkret som muligt på, hvilket output du gerne vil have.

Et eksempel på et konkret prompt kunne være:

Skriv [TEKSTYPE] om [EMNE] på en [TONE OF VOICE] måde. [TEKSTYPEN] skal bruges på en/til en [PLATFORM], der sælger [PRODUKT]. Målgruppen er [MÅLGRUPPE].

Lad os sige, at vi er en webshop, der sælger jeans fra vores eget brand. Vi skal have lavet en kategoritekst til vores herrejeans. Så kunne vi udfylde eksemplet på følgende måde:

Skriv en kategoritekst om herrejeans på en frisk og ungdommelig måde. Kategoriteksten skal bruges på en side på en webshop, der sælger jeans fra vores eget brand. Målgruppen er især yngre mænd mellem 20 og 30 år.

Her har du en tekst, der giver et godt udgangspunkt til et prompt for din kategoritekst til din webshop. Teksten er stadig ikke helt i mål, og der mangler et par detaljer hist og her, hvor det kan være en god idé at få et par menneskelige øjne på, men alt dette kommer vi mere ind på længere nede i blogindlægget.

Giv så meget kontekst som muligt

Vil du bruge AI til marketing, er det vigtigt, at programmet kender konteksten. Når du skal lave det perfekte prompt til ChatGPT eller en hvilken som helst anden kunstig intelligens, er det vigtigt, at du giver programmet så meget kontekst, som du kan, for at få det bedst mulige output.

Hvis vi tager eksemplet ovenfor endnu en gang, har vi en god start på vores tekst, men vi har i vores forrige prompt ikke givet den nogen information om, hvad vores denimbrand hedder, eller hvilken slags jeans vi laver. Vi har heller ikke givet den nogen information om prisniveauet på vores tøjmærke. Se herunder, hvordan teksten ændrer sig, når vi giver ChatGPT mere kontekst.

Tydeliggør, hvilket output du vil have, når du bruger AI til marketing

Hvis du blot beder ChatGPT om at skrive en e-mail til et nyhedsbrev, et blogindlæg eller en kategoritekst, giver du den fuldstændigt frie tøjler til at tolke, hvordan indhold og form skal være. Har du for eksempel nogle bestemte guidelines eller CTA’er, som du gerne vil have med i dine tekster, kan det være en god idé at fortælle ChatGPT, hvordan du gerne vil have det stillet op.

Du skal med andre ord sørge for at tydeliggøre dit ønskede output for ChatGPT. Et eksempel kunne være, at du ønsker punktopstilling og CTA til en bestemt side.

Skriv [TEKSTFORM] og inkluder punktopstillinger med de vigtigste pointer. I slutningen af teksten skal du desuden lave en call to action til [INDSÆT SIDE].

Sådan bruger du konkret AI i marketing

Måske har du allerede forsøgt at bruge ChatGPT til at skrive et blogindlæg eller en kategoritekst til din webshop. Hvis ikke, anbefaler jeg, at du giver det et forsøg, så du selv kan se, hvor dygtig ChatGPT egentlig er til forskellige content marketing-discipliner. I de følgende afsnit vil vi give dig nogle tips og tricks til, hvor du kan inkorporere ChatGPT som en del af dit marketingarbejde.

ChatGPT til idéudvikling

Forestil dig, at du har den mest oplagte kollega siddende lige ved siden af dig, når du skal brainstorme. En kollega, der bliver ved med at spytte gode (og nogle gange mindre gode) idéer ud, lige meget hvor længe du bliver ved med at spørge.

Sådan er det lidt med ChatGPT og idéudvikling. For hvis du selv er kørt død i at finde på de næste 10 gode emner til dine e-mails, opslag til sociale medier eller blogindlæg, står dit AI-værktøj på spring for at hjælpe dig.

Som altid handler det om, hvordan du fodrer maskinen, men gør du det rigtigt, kan AI være en glimrende hjælp til denne marketingdisciplin. Se eksemplet herunder:

Og vupti! Så har jeg pludselig fem gode idéer til LinkedIn-opslag, som jeg kan bruge, når jeg skal skrive opdateringer til min side.

Dette er virkelig en af de discipliner, hvor ChatGPT kan spare dig for tid, som du ellers ville bruge på at sidde og gruble over, hvad dine næste 10 mailemner skal være, hvilke nye idéer du kan vride ud af hjernen til virksomhedens blogunivers, eller hvad der kunne være spændende på de sociale medier for jeres målgruppe.

Det betyder ikke, at du ikke selv kan bruge tid på idéudvikling af nye emner, men sidder du pludselig fast og kan ikke komme på de sidste par gyldne tanker, så spørg ChatGPT, og kan du bruge bare et par af de mange idéer, den kan spytte ud på få sekunder, har du allerede sparet tid ved at bruge AI i marketing.

ChatGPT til tekstbehandling

Kan man virkelig få ChatGPT til at skrive tekster for sig? Ja, det kan man faktisk – der er dog et men. Hvis du blot læner dig tilbage og lader ChatGPT gøre arbejdet for dig, risikerer du at få et resultat, der hverken stemmer overens med dit brand eller din målgruppe.

Selvom du vælger at få ChatGPT eller en anden AI til at bidrage til din marketing, gør du klogt i at have et par menneskeøjne på i processen. Du kan for eksempel få ChatGPT til at lave et udkast, som du derefter kan rette til og optimere, så det bedre spiller sammen med den tone of voice, din virksomhed gerne vil udtrykke.

Og her kommer de tidligere nævnte AI-prompts igen i spil, for hvis du bruger ChatGPT til at lave udkast til tekster, kan kvaliteten af dine prompts have ret stor betydning for, hvor meget arbejde du selv skal lave med teksten efterfølgende.

Når du beder ChatGPT om at skrive en tekst, kan du hurtigt få et resultat, som kan være fristende blot at copy-paste direkte ind på din side, hvis man altså ikke lige læser, hvad der står. Se bare eksemplet herunder, hvor vi beder ChatGPT om at skrive en ”Om os”-tekst til Texta:

Ved første øjekast har man ud fra et meget simpelt prompt et stykke tekst, der ser ud, som om det er fint opsat og skrevet letlæseligt.

Men begynder man faktisk at nærlæse teksten, opstår der dog hurtigt nogle problemer. For det er i hvert fald tydeligt, at ChatGPT ikke omtaler marketingbureauet Texta, som vi egentlig gerne ville have den til at lave en ”Om os”-tekst for.

Den antager, at det er dette, jeg gerne vil have, fordi jeg ikke har skrevet andet, end at den skulle skrive en ”Om os”-tekst for virksomheden Texta. Hvis jeg nu giver den lidt mere info, ser det straks bedre ud.

Nu begynder det pludselig at ligne noget, der er mere brugbart, og jeg har faktisk kun tilføjet et enkelt ord til mit prompt. Jeg tænker dog ikke, at den helt er der endnu, og jeg vil derfor gøre mit prompt endnu mere konkret. Se eksemplet her:

Nu har vi for alvor sporet os ind på noget af det rigtige. Måske har du gættet det, men som nævnt tidligere giver et godt input altså et godt output. Og vi kan blive ved med at lave et mere konkret prompt til ChatGPT, hvor jeg fortæller den om TOV, specifikke detaljer om virksomheden, tekstopbygning og meget andet. Vi kan også vælge at bruge det som et udkast, vi selv kan arbejde videre på.

Når du skal bruge ChatGPT til tekstarbejde, er det altså vigtigt, at du sørger for at fodre programmet med den info, som er relevant for, at den kan skabe den ønskede tekst. Ellers ender du hurtigt med en tekst, som du ikke kan bruge til noget som helst.

ChatGPT kan versionere dit indhold

Med ChatGPT kan du ikke bare skrive content – det er også et rigtig godt værktøj til at versionere dit content.

Har du skrevet et blogindlæg, som du skal have kogt ned til det helt centrale, så du kan bruge det i en e-mail? Så bed ChatGPT om at lave en tekst, hvor de vigtigste pointer er med, og teksten er skrevet mere som en e-mail.

ChatGPT til research

Det bringer os hurtigt videre til næste punkt. Research. For AI kan nemlig være et glimrende marketingværktøj, når det kommer til research på et emne. ChatGPT er bare ikke helt uden fejl, og det er vigtigt at være opmærksom på, om du bruger programmet til research, tekstbehandling eller hvilken som helst anden disciplin. Se for eksempel, hvad OpenAI selv skriver om ChatGPT på den nederste linje, når du åbner programmet.

Denne smule tekst er meget vigtig for dig, der gerne vil bruge AI i marketing. Du kan nemlig ikke være sikker på, at det, ChatGPT skriver, er rigtigt. Du kan både opleve, at den skriver noget forkert, eller at den fortæller dig, at den ikke kan give dig svaret på dit spørgsmål.

Og det er faktisk den største udfordring for dig, der gerne vil bruge ChatGPT som din AI i marketing. Du skal altså være meget opmærksom, når du får ChatGPT til at lave research eller skrive tekst for dig, specielt hvis det er tekst, der indeholder specifik viden og fakta. Det er desuden værd at nævne, at ChatGPT ikke har adgang til data fra efter september 2021, og derfor kan nogle svar være forældede.

Som du nok kan læse, er det altså en rigtig god idé at dobbelttjekke, at det, din AI-hjælper har skrevet, faktisk også stemmer overens med virkeligheden, så du ikke pludselig står med et stykke content, der ikke er meget værd.

Som al anden teknologi udvikler AI til marketing sig i denne tid hurtigt, og det gælder også for ChatGPT. Vælger du for eksempel at købe adgang til den betalte version af ChatGPT, kan du også via en (i skrivende stund) betaversion få adgang til det, OpenAI kalder Browsing with Bing. Altså en version af ChatGPT, der søger på nettet via søgemaskinen Bing.

Allerede her giver det dig nogle bedre og mere konkrete resultater, end den gratis version har mulighed for. Det betyder dog ikke, at de ting, som ChatGPT finder, ikke skal dobbelttjekkes, så du er sikker på, at du får de rigtige fakta til dit content.

Kan ChatGPT og AI stå for al marketing?

Man fristes til at spørge, om det overhovedet er nødvendigt at have marketingmedarbejdere, når en maskine kan arbejde så hurtigt og smart? Det korte svar er, at hvis du udelukkende overlader dit marketingmateriale til AI, risikerer du at stå med en lang næse.

For selvom AI til marketing er smart og hurtigt, er det fortsat kun et stykke værktøj. Og ligesom du ikke får meget ud af Photoshop uden en grafisk kyndig person, får du heller ikke meget ud af AI til marketing uden en, der ved noget om AI, marketing eller din virksomhed. Der er samtidig nogle opgaver, som du bør få et par menneskeøjne til at kigge på i stedet.

Overvejer du for eksempel at bruge ChatGPT til SEO, er det ikke en løsning, du blot kan sætte i gang uden at have et par øjne på. Som vi tidligere har været inde på, har ChatGPT kun sine data frem til september 2021. Det betyder også, at du ikke kan få opdaterede SEO-data, som du kan bruge.

Det kræver altså her nogle ekstra input fra dig selv, hvis du vil have ChatGPT til at søgeordsoptimere din tekst. Du skal selv finde relevante søgeord og være meget opmærksom på, at teksten overholder SEO-guidelines.

På samme måde vil vi ikke anbefale at benytte ChatGPT til de større kreative eller videnstunge projekter. Om du skal have skrevet en kreativ kernefortælling, der stiller skarpt på din virksomheds identitet, eller om du skal have lavet et white paper eller en e-bog, der sætter jeres virksomhed i scene som vidensdeler og ekspert på et område, giver det fortsat rigtig god mening at få en person ind over, som har den nødvendige knowhow til at skabe et stykke content, der skaber værdi for jeres virksomhed.

AI kan hjælpe dig med meget content marketing, men det kræver stort set altid, at der fortsat sidder en person bag skærmen, der kan finde ud af at være kreativ, og som kan udtænke de rigtige budskaber til din målgruppe. Har man det, kan ChatGPT og andre AI-programmer ofte være en hjælp til at komme hurtigere i gang med at skabe noget content til dine platforme ud fra den plan, der er lagt.

Faldgruber ved brug af AI i marketing

Som med de fleste andre trends, programmer og værktøjer, der dukker op, er AI og dens muligheder for marketing spændende og kan til tider virke revolutionerende. Det betyder dog ikke, at man bare bør tage bind for øjnene, droppe al menneskelig håndtering af marketing og overlade det hele til maskinen. Der er nemlig fortsat en række ting, som man skal være opmærksom på, når man bruger ChatGPT.

Glem ikke det menneskelige touch

Som du nu har læst, kan man meget med AI i dag. Rigtig meget. Men det er også vigtigt at huske på, at en AI ikke er det samme som en person, og der er derfor også nogle begrænsninger. En AI kender ikke din virksomhed, som du og dine kollegaer gør. En AI kender ikke dine kunder, som du og dine kollegaer gør, og en AI kender ikke jeres kommunikation, som du og dine kollegaer gør.

Brug derfor gerne AI som et værktøj i jeres marketing, men pas på med at forsøge at erstatte menneske med maskine, for så risikerer I at miste det kreative touch, der er med til at gøre jeres virksomhed unik og få jeres kommunikation til at skille sig ud fra mængden.

Vær kritisk over for den information, du får

Vi har været inde på det tidligere, men det kan ikke siges nok. I skrivende stund er ChatGPT ikke på et stadie, hvor den leverer perfekt information hver gang. Den har begrænset adgang til nyere information og kan, som OpenAI også selv pointerer, komme med fejlagtig information.

Hav altid den kritiske hat på, når du gennemgår dit output, der er lavet af en AI. Uanset om det er en tekst eller et stykke research, så tænk altid over at dobbelttjekke fakta, inden du sender det videre i systemet. På den måde undgår du, at forkert info finder vej videre.

Generisk content, der ikke skiller sig ud

Har du nogensinde set de videoer, der dukker op på TikTok og Instagram Reels, hvor en robotlignende stemme speaker henover? De flyder alle sammen lidt sammen og virker ikke ret menneskelige – måske fordi de mangler et personligt touch, måske fordi det er den samme stemme, der går igen?

Sådan kan det også hurtigt blive med dit content, hvis du ikke husker det, der får jer til at skille jer ud i jeres kommunikation. Ligegyldigt om du vælger at bruge en AI til at skrive content eller ej, så husk at få virksomhedens personlighed med i teksterne.

Det kan måske kræve, at du optimerer teksterne efterfølgende, eller at du bliver en haj til at skrive knivskarpe prompts, som giver et skræddersyet output. Højst sandsynligt kræver det en blanding af de to. Men husk, at jeres modtagere skal kunne genkende afsenderen, også selvom I bruger et AI-værktøj.

AI-genereret content, og hvad du skal være opmærksom på

Vælger du at benytte AI-content i din marketing, er der en række faktorer, som du bør være opmærksom på. Plagiat er en af de vigtigste ting, som du normalt vil undgå, hvis du skriver content, og det samme gør sig gældende, når du benytter dig af AI-genereret content. Som udgangspunkt er det content, som ChatGPT skriver, unikt, da den responderer på det unikke input, som du giver den.

Det er dog vigtigt at nævne, at ChatGPT også lærer mønstre, og der er derfor i princippet en risiko for, at indholdet kan minde om eller ligne eksisterende indhold. Vælger du for eksempel at skrive et prompt, som minder om noget eller måske er identisk med et prompt, som andre har bedt om, så risikerer du, at ChatGPTs svar bliver meget ens. Lad os tage et eksempel:

Skriv 500 ord til en kategoritekst om jeans.

Her har vi med et meget simpelt prompt at gøre, og du kan risikere, at andre har skrevet det samme, og svaret kan derfor minde om. En løsning kan være at lave dit prompt så unikt som muligt, så du forhåbentligt får et svar, der skiller sig ud.

Det er desuden altid en god idé at benytte programmer, der tjekker for plagiat, når du benytter AI i marketing, så du er helt sikker på, at din tekst ikke minder om noget, der er skrevet før.

En anden ting, der er værd at nævne, når vi taler om AI-genereret indhold, er AI-detection. For med den stigende brug af AI til for eksempel marketing og andet content på nettet dukker der også flere og flere programmer op, som markedsfører sig på at spotte AI-genereret content. Og så er det naturlige spørgsmål, om man så overhovedet bør bruge AI til at lave content?

Umiddelbart kan man sige, at det kommer meget an på situationen, og om du tænker, at din målgruppe vil synes, det er problematisk, at teksten er skrevet af en AI.

I princippet kan indhold jo godt være brugbart og godt, selvom det ikke er et par menneskehænder, der står bag. Google har for eksempel i deres guidelines slået fast, at de belønner godt indhold, lige meget hvordan det er lavet.

Bruger du derfor AI til at lave udkast til for eksempel blogindlæg eller landingssider, som du gerne vil have til at ranke på Google, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting, så længe du laver godt indhold.

5 gode pointer om brug af AI i marketing

Vi har nu været igennem en hel masse forskellige tips og tricks, når det kommer til AI i marketing – og i særdeleshed til ChatGPT. Så mon ikke vi kunne bruge en lille opsummering. Her får du derfor 5 skarpe pointer om brug af AI, og specielt ChatGPT, i marketing.

  1. Husk det gode prompt: Det er her, det hele begynder, når vi taler AI, ChatGPT og marketing. Hvad end det er idéudvikling, tekstskrivning eller noget helt andet, skaber du det gode output med det rigtige input. Så vær konkret, specificer guidelines, tone og målgruppe, og giv programmet den info, det behøver for at kunne give dig et ordentligt resultat.
  2. Hav altid et par øjne på: Kig altid tekst igennem og ret til. Selvom det kan virke grammatisk rigtigt og sprogligt korrekt, kan der være ord, vendinger og slangtermer, som smutter. Du kan desuden med fordel omskrive tekst og tilføje, så det bliver gjort mere personligt og mere til jeres eget.
  3. Dobbelttjek information: Hvis du gerne vil være sikker på, at det er korrekt information, der ender op i dit content, så husk at dobbelttjekke, at det, programmet har skrevet, også stemmer overens med verden, som den ser ud i øjeblikket. Husk for eksempel, at ChatGPT ikke har adgang til information fra efter september 2021.
  4. Brug det som et værktøj: Bruger du AI i din marketing på den rigtige måde, kan du spare tid i din arbejdsdag og nå endnu mere. Brug ChatGPT til at lave udkast til tekster, til at generere nye idéer på ingen tid og til at gøre tekster overskuelige til brug i for eksempel e-mails og på sociale medier.
  5. Brug det som idéudvikling og inspiration: Hvad enten du skal skrive et blogindlæg eller et nyhedsbrev, har de fleste content creators oplevet at sidde fast i en skriveblokade. Brug ChatGPT til at komme i gang igen og til at skabe nye idéer. Hvis ChatGPT giver dig 10 idéer, kan det være, du kun kan bruge to af dem, men det er stadig to mere, end du havde før.

Med ChatGPT har du som marketingmedarbejder, content creator, e-mailspecialist, eller hvad end din titel måtte være, altså fået et stærkt værktøj, som kan være med til at gøre din arbejdsdag lettere. Jo bedre du bliver til at bruge værktøjet, jo bedre output giver din AI dig til din marketing, så prøv dig frem, og øv dig gerne i at optimere dine prompts.

Udgivet
Bliv ringet op