Ordet copywriting skurrer i mine ører. Det henleder mine tanker på copy > kopi, som i content-branchen er et fy-ord. Det er netop tyveri, der har fået nogen til at udvikle et stykke software, som kan lokalisere disse integritetsløse ordrøvere. Ikke desto mindre er det et essentielt våben at være bevæbnet med, hvis du som ordekvilibrist og content connoisseur vil have flere læsere, nyhedsbrevsmodtagere og/eller kunder. Det ene udelukker ikke det andet eller tredje.

Copywriting kan sidestilles med marketerens skarpladte revolver, der har til hensigt at fremprovokere en handling hos den hjørneoptrængte og panikramte mand eller kvinde, der bliver passet op med hænderne over hovedet i sin søgen på information om fx et produkt. Du har som copywriter et nanosekund til at overbevise ham eller hende om, at din skudsikre vest er den mest sikre og pålidelige af slagsen.

Så kære copywriter. Sæt din stemme på mute, og lad det skrevne ord larme. Sørg for at skyde med skarpt, når du trækker hanen tilbage. Så skal du nok få ram på din målgruppe.

Hver fugl synger med sit næb – men hvem synger du for?

Lad os lige smide revolveren i skuffen for et øjeblik og bevæge os over i den ornitologiske verden og se det hele i fugleperspektiv. Her må der for Guds skyld ikke være for mange skydevåben. Du kender sikkert ordsproget; hver fugl synger med sit næb. I denne sammenhæng skal det forstås sådan, at hver virksomhed, eller copywriter for den sags skyld, har sin helt egen lyd. Når du synger, er der nogen, der kan lide det – og der er andre, der er knap så begejstrede og måske endda væmmes ved din vederstyggelige røst. Sådan er det bare. Det skal du være bevidst om og ikke græde snot over.

Når vi kaster falkeblikket eller ørneøjet mod copywriting, er det klart i din interesse at finde ud af, hvad der gør dine læsere kåde. Men endnu mere interessant er, at du skal være velvidende om, hvordan du gør dem kåde, hvorfor og ikke mindst hvem. Har du ingen anelse om, hvem du synger for, kan du stå pinligt tilbage på scenen i det varme spotlys og skråle dødsmetal på det lokale plejehjem for en forsamling, der kunne have gået i parallelklasse med Grauballemanden.

copywriting-2

Når jeg kigger i vores egen Google Analytics, er du en kvinde i alderen 25-34 år fra København med interesse i sport. Det afspejler sig selvfølgelig i den måde, jeg forsøger at kommunikere på. Dermed ikke sagt at mine pointer og sprog ikke skal omfavne så mange som muligt, men risikoen er, at når du skriver til alle, ender du med ikke at ramme nogen.

Kan du se pointen? Kend din målgruppe så detaljeret som muligt. Er det 18-årige drenge fra hovedstadsområdet, skal du bruge en helt anden ordlyd i din copywriting, end du skal, hvis din modtager hedder Anne Grethe, er 55 år og bor i Rødekro.

Simon Sinek says “Why”?

Jeg er ikke den store tilhænger af ovenstående prædikant om the “Why” – alt det her med “purpose”. Det bliver så fluffy og uhåndgribeligt at omsætte til praksis i hverdagen. Men “Why” er vigtigt i dette afsnit for at blive skarpere på, hvordan du som copywriter skal udforme dit content. Hvad er pointen med det? Hvad vil du opnå? Ærligt talt. Jeg komponerer disse bevingede ord med henblik på at få tomlen op fra dig. Så du næste gang ringer eller skriver til mig, når du skal have lavet noget awesome content eller anbefaler mig til nogen i dit netværk. Derfor gør jeg en dyd ud af at give prøver på mit sprog og kreativitet med afsæt i relevans. Så det hvad? Så det skaber troværdighed omkring, hvad jeg som copywriter kan præstere.

Dit “Why”? Rigtig mange marketers har efterhånden fundet ud af, at pistolsalget ikke længere går som varmt brød i en bagerbutik. Arktisk kold kanvas har frosset isen til under telefonsælgerne, og der skal derfor skabes noget målrettet content, som sælger igennem ekspertviden og med relevans for den gråspurv, du forsøger at skyde med din kanon. Inbound, hedder det så populært i dag. Så er dit “Why” at skabe leads til din virksomhed, som jeg ganske rigtigt selv forsøger at praktisere her, bliver dit arbejde nemmere.

Vi hiver lige gøbben frem igen for at skyde med skarpt. Vil du sælge flere kugler til din pistol, skal du beskrive den værdi, de skaber, så godt som overhovedet muligt. Så lækkert at man bare skal købe dem, hvis man vil være sikker på at overleve det næste driveby i det hårdkogte kvarter nær Anne Grethe på 55 år i Rødekro. Hele konceptet med copywriting er netop at få dine modtagere til at foretage en ønsket handling. At købe, signe up til dit nyhedsbrev eller kontakte dig.

Stående applaus til de 2%, der læser mit indlæg til ende

Otte ud af 10, der læser mit indlæg, læser kun overskrifterne. Det er sgu ikke særligt pænt gjort, når jeg har brugt mindst en håndfuld timer på at gøre mig umage. Skam dig. Er du derimod blandt de 2%, der læser det til ende, giver jeg en stående applaus. Du skal bare dukke op i Jægergårdsgade 97. 3. sal i Aarhus. Så giver jeg da også en kop kaffe og en content-bid mad.

Med andre ord. Sørg for, at dine rubrikker og underrubrikker er skarpe som tjørne. Vær velvidende om, at du har et publikum, der er så forbandet utålmodigt, at du har mindre tid til at imponere, end du har på Tinder, før der swipes til henholdsvis højre eller venstre. Det er intet under, at vi i dag har en kortere attention span (evne til at fokusere/rette vores opmærksom på én ting) end tidligere.

copywriting-3

Hold det præcist og informativt. Hvad dækker det over? Du skal skrive, så du kan se i Google Analytics, hvis du bruger det til at analysere adfærd på din hjemmeside, at dine læsere bliver på siden og ikke hurtigt hopper væk igen. Det kan godt blive en anelse hockey-hår-agtigt at forklare alt muligt om dvæletid og bounce rate. Men for fanden. Skriv så lækkert og beskrivende, at du ikke feder dem op med tomme fyldkalorier og luller dem i søvn. De skal foretage en handling bagefter, så beløn deres læseindsats med en gulerod – ikke en sovepille.

For nogen er den hellige SEO-bibel et plugin til WordPress, der hedder Yoast SEO. Dette relativt nye testamentes første bud siger, at du ikke må stjæle andres content. Ej. Det siger, at du helst skal holde alle dine sætninger korte og gerne under 20 ord. Det er jeg ikke enig i. Fordi det giver en kedelig læserytme og dræber kreativiteten i sætningskonstruktionen. Trial and error. Prøv dig frem og se, hvad der virker for dig og dit publikum.

Byd frøken Google op til dans – hun ka’ li’ det!

Du går ind på en bar, som du sikkert har gjort mange gange før. Når du alligevel har sat dig godt til rette i baren med en solid GT i hånden, Triple Orange er min personlige favorit, så byd frøken Google på en drink, så hun senere er klar på at polere det bonede dansegulv sammen med dig. Oversat til næsten forståeligt dansk. Forsøger du at underholde et særligt udvalgt publikum, der er blevet velsignet med front row-billetter til dit show, bør du også have et godt øje til Google. Hvorfor? Fordi det er hende, der sørger for at præsentere dig på scenen, så dit publikum ved, hvem du er.

Copywriting-Dennis

Er du ikke til stede på Google, er du nobody. Det er et vovet postulat, men jeg er overbevist om, at mange artsfæller vil give mig ret. Det handler om synlighed i søgemaskinerne, og du skal derfor pudse dit salgsvindue så godt som muligt. Når vi taler SEO (søgemaskineoptimering), hvilket vi lige hopper et smut over til, er der nogle ret lavthængende frugter, du kan pløkke med din seksløber. Lad os se, hvad der nu ligger på jorden af nedfaldsfrugt, som vi kan nappe for næsen af de sultne veganere.

H-tags, alt-tekst og keywords… smagfulde æbler durk fra jordbunden

Skal din copy lægges live et sted på nettet, er det som regel via et CMS. Altså på en hjemmeside, kort fortalt. Her er der nogle tingester i det bagvedliggende system, som frøken Google holder ret meget øje med. Google har et relativt beskedent crawl budget. Det svarer til, at hun giver dig (din hjemmeside) elevatorblikket og vurderer, om hun har lyst til at tage imod den drink eller ej. Måske har du en sidemand i baren, der er lidt mere åben og indbydende, som hun hellere vil belønne med det fornemmeste selskab på første parket.

H-tags er over- og underoverskrifter. De skal have et såkaldt h-tag, hvilket fortæller Google, at de er værd at holde øje med og tillægge værdi. Derfor er det som regel en rigtig god idé at have de søgeord nævnt, du gerne vil findes på og ikke mindst ranke solidt på. De fleste CMS’er har disse indbygget, men det er vigtigt lige at være bekendt med, at dine søgeord skal nævnes her.

Har du billeder i pungen, du gerne vil vise frøken Google, er hun stadig ikke helt god til at genkende billeder. Derfor udfylder du i dit CMS det, der backend hedder alt-tekst. Her skriver du, hvad der er på billedet med ganske få stikord. Så hjælper du hende på vej. Lad for Guds skyld vær med at vise billeder af dine børn, hvis du forsøger at score hende.

Vi har nævnt keywords. Vil du findes på GT – Triple Orange, skal det indgå i din tekst. Gerne en lille håndfuld gange i løbet af en tekst, der fylder 500-600 ord. Det er et religionsspørgsmål hvor ofte og hvor. Det vil jeg ikke komme nærmere ind på, da jeg gerne vil adskille kirke og stat. Så længere bliver hockey-håret ikke ift. SEO i dette indlæg. Og dog. Der kommer lidt mere, men jeg garanterer, at det er din tid værd og formuleret på en måde, så en 10-årig kan forstå det.

Dét her kunne have reddet Fætter BR

Den rubrik har jeg læst en del gange i den forgangne tid. Ikke i eksakt form, men tilnærmelsesvis. Selvudnævnte specialister, der tilsyneladende har en magisk krystalkugle og kan forudse, hvad der sker – også for en forretning, de har kikkert og kyse indsigt i. Men det er nemt at være bagklog. Uanset om man er Fætter BR eller Kusine Bolette, har man sin eksistensberettigelse på et marked, hvis man har nogen, der kan lide produktet/servicen, og man fatter at sælge det ind.

Betragt en copywriter som sælgeren i en fysisk butik. Du vil gerne sælge eller opfordre til en anden handling, du får noget ud af omgående eller på sigt. Ved at benytte copywriting som værktøj kan du skabe en bedre oplevelse for de besøgende, der besøger din hjemmeside eller webshop. Fætter BR gjorde meget ud af deres fysiske butikker, men fortællingen og servicen online haltede. Vil nogen sige. Jeg ved ikke, om det kunne have reddet dem fra døden, men mit bud er vel lige så godt som alle andre, der heller ikke tror på fiktive himmelnisser eller krystalkugler.

Brænder du ikke igennem med det skrevne ord, og larmer det ikke og skaber en følelse hos modtageren, er det tomme, ligegyldige ord, som alle kan være foruden. Hvert et ord skal tælle og akkumulere følelser og holdninger og i sidste ende være så sprængfarlig en masse, at den eksploderer og bliver til et køb.

Den gode fortælling om gamle Fætter BR kunne have været fortalt på mange måder. Det er en ældgammel butik med stolte traditioner – bare ikke inden for det digitale, hvor de kunne have positioneret sig bedre. Også selvom deres slutkunder dårligt nok kan kravle og ikke kan udsættes for en spam-bombe i form af retargeting ads fra Facebook.

Tillykke til Salling Group, der samler stumperne op. Og en særlig tak til Karin Salling for at kæmpe indædt for bevarelsen af Væddeløbsbanen i sin sublime form uden boliger klods op ad. Hestene kan ikke løbe igennem husene, kære byrådspolitikere. Doh!

Hæld ord i tragten, og lad dit publikum labbe dem i sig med stort velbehag og smag

Relevans. Relevans. Relevans. Copywriting har i de bedste tilfælde et klart formål. Det er bare langt fra alle, der er interesseret i at læse det, du skriver. Det skal du være glad for. Igen. Justin Bieber ville have knap så stor succes, hvis hans musik blev spillet på plejehjemmet. For det første aner de ikke, hvordan man streamer lortet, og for det andet stejler de totalt, hvis de ser en dreng med huller i bukserne. #bedsteerikkefanafBiebs

Top funnel. Mid funnel. Low funnel. Beskæftiger du dig med marketing eller salg, har du sikkert hørt om funnel. Eller tragten, som modellen så udsøgt hedder på dansk. Der er nemlig stor forskel på, hvor købsparat dit publikum er. Nogen søger bare informationer, anmeldelser og referencer, mens andre lige nu og her har et akut behov for den der labre gin fra Njord, som smager himmelsk.

Du skal tale til folk forskelligt, alt efter hvor de befinder sig i købsflowet. Forsøger du at råbe alle op på samme måde, ender du sgu med at råbe dig selv hæs, som havde du straffet 60 Cecil uden filter. Forstår du at hælde de rigtige ord på de rigtige tidspunkter i de rigtige (flaske)halse, vil dit publikum labbe dem i sig. Det kan godt være, at de ikke køber med det samme, men du har lige klistret din viden, dit navn og din værdi fast til isselappen, som candyfloss hænger fast i et skæg.

Længden og bredden har faktisk en del at sige, drenge…

Som min gode kollega Line Hansen Gade skriver om størrelsen og gørelsen, har længden en del at sige. På dine tekster. Hvis de er målrettet søgeord, og du gerne vil opnå bedre rankings på dem. Her viser vores egen erfaring (bare kig på det her indlæg), at det hjælper at lave en længere tekst. Det er der flere grunde til. Og her kommer SEO ind igen.

Dvæletid. Time on site. Jo længere, du kan holde dine læsere på siden, jo bedre bliver din dvæletid. Frøken Google kan rigtig godt lide, når folk bliver liggende i sengen lidt længere. En af pointerne med dette indlæg er netop, at jeg gerne vil holde dig på siden ved at give dig nogle relevante pointer, du kan tage med dig på jobbet, når du som copywriter skal begive dig i kast med at sælge røven ud af bukserne på skrift.

Det går naturligvis ikke at være kedelig og bare at skrive for at skrive. Dit indhold skal have relevans og være informativt, så man får lyst til at læse mere. Du kan holde læserne på siden på mange måder. Ved blandt andet at have infografikker, interaktivt content og andre elementer, der skal skabe værdi. Fx er video et ret lækkert format, du sikkert har bemærket i mange indlæg på det seneste. Billeder er også nyttigt ift. at dele indlægget op, så du ikke bliver mødt af en mur af tekst. Husk alt-teksten, remember?

Hvor lang skal din copy så være? Pas… Jeg ved af gode grunde ikke, hvad du sidder og arbejder på lige nu. Vores anbefalinger til forskellige typer beror på analyser. Især på en konkurrent- og content gap-analyse. Hvor dine konkurrenter er stærke, hvor du er svag eller måske slet ikke til stede, eller hvor I begge ikke er synlige, men du kan nappe første stik. Med afsæt i en søgeordsanalyse kan vi se, hvor vi skal sætte ind, og hvor lange dine indlæg skal være for at bide skeer med de bedste eller bare løbe solo med bar røv og Dannebrog-flaget hængende som en kappe efter dig. Det kommer vi mere ind på lige om lidt.

Tag lige en slurk mere af din GT. Hvis der er mere tilbage. Vi har lige en smule vej endnu, men der er masser af forfriskninger på vejen – og så får du også en lille slutter at varme dig på.

Hvad er copywriting? Begrebet med mange ansigter og fortællinger

Ja, egentlig burde jeg have startet med at besvare det spørgsmål. Men en god film starter jo heller ikke med at afsløre pointen, selvom du har fået brudstykker af det her med at skrive for skabe lækkerhed og sælge på sigt eller få dine modtagere til at foretage en anden ønsket handling.

Overskriften er udelukkende til for det formål, at der er søgninger på “Hvad er copywriting”, og dem vil jeg egentlig gerne have fat i, da copywriting er noget, vi i TEXTA vil owne. Vi stødte også på søgeord som “copywriting”, “copywriter”, “freelance copywriter” og “dansk copywriter”, da vi lavede analysen. Af SEO-mæssige hensyn. Jep, meta-content, I know… Du er måske landet på indlægget her, fordi du søgte på nogle af ovenstående søgeord.

Skal vi sætte lidt forskellige navne på de mange ansigter, kan jeg namedroppe cornerstone og skyscraper content, som er to begreber inden for min branche, som vi selv benytter os meget af. Cornerstone er det content, der er vigtigt for din forretning. Fx er det tiltænkt, at dette indlæg skal være cornerstone for os ift. at styrke vores position på netop “copywriting”.

Skyscraper er et begreb, der dækker over, at du ser på dine konkurrenter efter i kortene og udarbejder noget, der rager højere. Har naboen skrevet et lækkert komponeret indlæg om droner på 2.000 ord og drysset masser af links ind mod undersiden eller blogindlægget, laver du da bare et, der er på 3.000 ord. Krydret med det primære søgeord, LSI (relaterede søgeord), longtail og tertiære søgeord, som får din copy til at ramme hovedet på sømmet.

Vi må ikke glemme de gode evergreens. Dem, der holder i årevis. Ved du lidt om copywriting og SEO, ved du også, at du ikke fjerner et godt indlæg, der ligger og tiltrækker masser af trafik. Folk kan li’ pladen, så lad den endelig gøre det, den gør bedst.

Fomo, min ven. Fomo…

Handler du med kryptovaluta, eller red du bare med på bølgen i december 2017, hvor altcoins var allemandseje, har du sikkert hørt udtrykket “fomo” en del gange. Ikke at det stammer fra den branche, men ikke desto mindre beskriver det den angst, der løber koldt langs ryggen på dig, når du føler, du er ved at gå glip af noget.

Fear of missing out, står det for. Det bør praktiseres i den rette kontekst. Er det et blogindlæg, er der knap så meget at gå glip af, da det ikke skal printes ud og sælges i et begrænset oplag. Sælger du derimod en ydelse eller et produkt, du reklamerer for i et nyhedsbrev, kan du passende tilføje noget “scarcity”. En deadline og et begrænset antal kan altid få folk til at gå amok og slå hinanden ihjel for at spare 70% på et produkt, der koster 29,95. Det er ikke for sjov, at Black Friday-hypen også er nået til Danmark og har cementeret sin plads som årets største handelsdag. Et skoleeksempel på tilbagevendende scarcity og urgency, hvor selv hr. og fru Hakkebøf ivrigt svinger dankortet.

Copywriting4

Kilde: Clearhaus.com.

I stedet for udelukkende at slå på den værdi, man får ved at erhverve sig et eller andet luset inden for deadline, kan du hamre løs på den tangent, der hedder konsekvens. Hvad sker der, hvis ikke man som forbruger får fat i den tandbørste på tilbud. Huller i tænderne og dyre tandlægeregninger er, hvad du kan se frem til.

Kravl ned ad abstraktionsstigen, Fabian… Og dog!

Kommer der ved en fejl en børnehave ind på den bar, hvor du netop er ved at få serveret din tredje GT, taler du ikke samme sprog, som du ville gøre til bartenderen eller den støvede professor, der sidder til højre for dig og beglor din dame, frøken Google. Du skal kravle ned ad abstraktionsstigen, hvis du har et publikum, der bare gerne vil vide en masse brugbare informationer, men egentlig ikke rigtigt er interesseret i at få det serveret som en ph.d-afhandling.

Henvender du dig henslængt til le professeur Port Salut, der klamrer sig til din arm for ikke at falde døddrukken ned af sin barstol, skal du højne dit sproglige niveau en anelse. Emma Gad ville vende sig i graven, hvis ikke du titulerede vedkommende med respekt i form af “De”. Når du ved, hvem du taler til, bliver dit arbejde meget nemmere, og du er i stand til at levere en bedre copy, der er mere tilbøjelig til at få et like.

Er du ikke bekendt med, hvem du skriver til, vil jeg starte med at hoppe lidt op i helikopteren og få det store overblik. Hvem besøger din hjemmeside? Er det fleste kvinder i alderen 35-45 år, der er bosat i Hellerup og tjener kassen – eller er det gamerne Karl og Kristian fra Vinderup, der leder efter nyt gear til GTA? Der er virkelig stor forskel. Jo bedre du kender dem og formidler i øjenhøjde, jo større er sandsynligheden for, at de foretager en handling efterfølgende.

Social proof er din (næsten) skudsikre vest i sociale sammenhænge

Hvis ikke du fik bestilt en ekstra GT før, kan du passende vente to dybe vejrtrækninger, før du finder dit tyndslidte Visa frem fra muldvarpen. Der står nemlig 10 forskelligartede slags gin på hylden foran dig. Hvilken en skal du vælge? Eller hører du til den gruppe mennesker, der insisterer på at sige “drinks” i flertal, for en aldrig kommer alene?

Du vil sikkert vælge en af dem, du kender eller har hørt om før. Det kan være, du lige lister din ituslåede iPhone 6S, som du købte på dba.dk for en slik – ganske vist uden oplader. Du søger på mærkerne og tjekker anmeldelser. Måske har din kammersjuk pløjet en flaske ved lejlighed og taler store ord om en af dem. Sådan er det bare. Vi køber af dem, vi kender – fordi det er sikkert og trygt. Du starter ikke ud med et no-name brand, der ligner en gin til en skilling og en skærv.

Er der en ekspert i form af en læge, der udtaler, at det er hamrende sundt at slubre gin dagligt, følger du naturligvis hans anbefaling. Fordi han har noget troværdighed og basis for at udtale sig om det. Der findes tjenester som Trustpilot og Tripadvisor, som hjælper os med at undgå de brodne kar og styre udenom fælder. Driver du en webshop, er synlige reviews fra Google og Facebook med til at styrke tilliden til den mulige køber på den anden side.

Og social proof virker. Det beviste en journalist fra VICE, der formåede at katapultere sin falske restaurant “The Shed” frem som den bedste restaurant i London på netop Tripadvisor. Resultatet? Henvendelser i hobevis fra folk, der bare måtte prøve skidtet.

Derfor er social proof din (næsten) skudsikre vest. Søger du informationer eller viden om produkter, er det godt med en smule fornuft og kildekritik. Tjek lige, om den side, du er ved at lade dig lænse af for 117.000,- for en bil med diamanter om rattet, nu også er leveringsdygtig og leverer lige til døren, som de siger. Er noget for godt til at være sandt, er det sikkert for godt til at være sandt. Så heldig er du bare ikke.

CTA’er i spandevis til de mange hungrende fisk

CTA = Call to action. Opfordring til handling. Ja, du har hørt det en gang eller to i løbet af de seneste 4-5 minutter, hvor du har været i mit selskab. Det er ikke helt tilfældigt, at det er ved at miste sin betydning af gentagelse til hudløshed. Men husk det for filan.

En CTA behøver ikke at være en fed, rød knap, der blinker “Køb her!”. Jeg skal nok lige give et eksempel her til sidst, hvordan den kan se ud, da jeg meget gerne vil have, at du skriver eller ringer til mig efterfølgende, hvis du vil modtage din stående applaus og kaffe for at have læst mit skriv til ende.

Du kan lige så godt gøre det nemt for dine læsere at komme i kontakt med dig. Hvor mange gange er du ikke faret vild på et eller andet pizzerias hjemmeside, der ikke er responsiv, og ikke har kunnet finde et telefonnummer eller en e-mail? Finder du skidtet, er det ikke klikbart, og du skal huske nummeret. Hvem kan huske 8 tal i træk nu om dage? Hav gerne rigeligt af dem på din hjemmeside eller webshop. Det er bare god kundeservice. Host, host. I hvert fald er det med til at øge dine konverteringsrater betragteligt.

En slutter skal der til, før baren lukker

Før du klikker på krydset for at lukke ned for denne moppedreng eller hoppe videre til andre sider, skal du ikke snydes for en slutter. Det er god stil lige at ringe sidste udkald og servere et Århus-sæt til en halvtreller.

copywriting-4

Målgruppe

Gør dig klart, hvem du kommunikerer til. Din målgruppe er alfa og omega i forhold til responsen og rækkevidden.

Why?

Beslut dig for, hvad hensigten med din copywriting er. Vil du sælge, dele ud af din viden eller?

Sylespidsskarpe overskrifter

De skal sidde lige i skabet, så man fatter handlingen uden at læse indholdet (NB. Tag ikke ved lære af dette skriv!)

Glem ikke frøken Google

Husk SEO, når du alligevel er i gang. Du kan lige så godt opnå organisk synlighed, når du alligevel har besværet dig.

Lad den gode historie sælge

Du skal som copywriter sælge hullet i væggen og ikke boremaskinen. Sælg med den gode historie og de værdier, man får ud af dit produkt eller service.

Brug tragten

Tal ind til folks behov alt efter, hvor de befinder sig på kunderejsen. Ikke alle er klar til at købe med det samme. Husk det!

God længde og kvalitet

En længere en af slagsen kan gøre underværker for frøken Google. Kvaliteten skal følge med, da det ellers bare er fyld.

De mange ansigter

Copywriting kan have lige så mange ansigter som copywritere. Hvilken en slags er du Yoda i?

Fomo

Skræm din modtagere, så de helt rådvilde køber dit habengut. Begrænset antal og deadline er med til at skabe fomo.

Formidling i øjenhøjde

Det er nemmere at høre hinanden, når vi taler i øjenhøjde. Det samme gælder, når du skriver. Skriv til dit publikum, så de forstår dig.

Social proof

Inddrag gerne kilder, der bekræfter dine postulater eller underbygger. Anmeldelser er guld værd, så du kan skelne mellem skidt og kanel.

CTA

Hva’ så eller hva’? Kan du lide indlægget her, vil jeg blive ellevild, hvis du gider at dele det på LinkedIn eller Facebook. Du må også helt vildt gerne linke til det på din egen hjemmeside. Det skal du slet ikke høre noget for. Du må også gerne sende mig en e-mail eller ringe. Ja, du skal jo have din applaus og din kaffe.

Ellers håber jeg, du er klædt godt på til selv at slide dit tastatur og nedfælde en masse ord til dit publikum. Rigtig god fornøjelse, copywriter.

0 kommentarer

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Dennis Bach Wormark

Dennis arbejder som CEO og er en ordkløver af Guds nåde. Han skriver hovedsageligt om emner inden for content marketing.

Log in with your credentials

Forgot your details?