Copywriting kan være en svær disciplin at mestre. Det er ikke bare at hamre løs i tastaturet. Der skal kæles for ordsammensætningen, så det fanger læserens opmærksomhed. For det er jo det copywriting skal.

 

Fange opmærksomhed og få læseren til at foretage en handling.

 

Du skal ikke bare fyre en sluder for en sladder af. Som copywriter skal du tryllebinde læseren med ord. Så kære copywriter. Sæt din stemme på mute, og lad det skrevne ord larme.

 

Jeg har her samlet alt, du skal vide om copywriting. Er tiden knap, får du her en opsummering af punkterne:

 

  • Hav styr på din målgruppe.
  • Formuler “Why” for dit copy.
  • Lav skarpe overskrifter.
  • Glem ikke Google.
  • Lad den gode historie sælge.
  • Brug marketingtragten.
  • Sørg for god længde og kvalitet.
  • Benyt FOMO.
  • Lav copywriting i øjenhøjde.
  • Brug social proof som en del af din copywriting.
  • Husk CTA’er.

 

Din copywriting skal synge til de rigtige fugle

Du kender sikkert ordsproget; hver fugl synger med sit næb.

 

I denne sammenhæng skal det forstås sådan, at hver virksomhed, eller copywriter for den sags skyld, har sin helt egen lyd. Når du synger, er der nogen, der kan lide det – og der er andre, der er knap så begejstrede og måske endda væmmes ved din vederstyggelige røst.

 

Sådan er det bare. Det skal du være bevidst om og ikke græde snot over.

 

Når vi kaster falkeblikket mod copywriting, er det klart i din interesse at finde ud af, hvad der gør dine læsere kåde. Men endnu mere interessant er, at du skal være velvidende om, hvordan du gør dem kåde, hvorfor og ikke mindst hvem.

 

Har du ingen anelse om, hvem du synger for, kan du stå pinligt tilbage på scenen i det varme spotlys og skråle dødsmetal på det lokale plejehjem for en forsamling, der kunne have gået i parallelklasse med Grauballemanden.

 

copywriting-2

 

Når jeg kigger i vores egen Google Analytics, er du en kvinde i alderen 25-34 år fra København med interesse i sport. Det afspejler sig selvfølgelig i den måde, jeg forsøger at kommunikere på.

 

Dermed ikke sagt at mine pointer og sprog ikke skal omfavne så mange som muligt, men risikoen er, at når du skriver til alle, ender du med ikke at ramme nogen.

 

Din copywriting skal derfor tilpasses til din målgruppe.

 

Kan du se pointen? Kend din målgruppe så detaljeret som muligt. Er det 18-årige drenge fra hovedstadsområdet, skal du bruge en helt anden ordlyd i din copywriting, end du skal, hvis din modtager hedder Anne Grethe, er 55 år og bor i Rødekro.

 

Lad din copywriting tage udgangspunkt i “Why”?

“Why” er et vigtigt fænomen i dette afsnit. Du skal nemlig blive skarpere på, hvordan du som copywriter skal udforme dit content.

 

  • Hvad er pointen med din copywriting?
  • Hvad vil du opnå?

 

Ud fra dette skal der skabes noget målrettet content, som sælger igennem ekspertviden. Det skal være relevant for den gråspurv, du forsøger at skyde med din kanon.

 

Vil du sælge flere kugler til din pistol, skal du med din copywriting beskrive den værdi, de skaber, så godt som overhovedet muligt. Så lækkert at man bare skal købe dem, hvis man vil være sikker på at overleve det næste driveby i det hårdkogte kvarter nær Anne Grethe på 55 år i Rødekro.

 

Hele konceptet med copywriting er netop at få dine modtagere til at foretage en ønsket handling. At købe, signe up til dit nyhedsbrev eller kontakte dig.

 

For at du kan få dem til det, skal du som copywriter tale til deres behov og gøre dit produkt uundværligt for dem.

 

Kun 2% læser dette copywriting-indlæg til ende

Otte ud af 10, der læser mit indlæg, læser kun overskrifterne. Dette skyldes, at vores attention span (evne til at fokusere/rette vores opmærksom på én ting) er styrtdykket de seneste år. Det er derfor bare nemmere at skimte overskrifterne.

 

copywriting-3

 

Det betyder, at du skal være velvidende om, at du har et publikum, der er så forbandet utålmodigt. Pointen er derfor, at du skal sørge for, at dine rubrikker og underrubrikker er skarpe som tjørne.

 

Hold det præcist og informativt. Hvad dækker det over? Du skal skrive, så du kan se i Google Analytics, at dine læsere bliver på siden og ikke hurtigt hopper væk igen.

 

Skriv så lækkert og beskrivende, at du ikke feder dem op med tomme fyldkalorier og luller dem i søvn.

 

De skal foretage en handling bagefter, så beløn deres læseindsats med en gulerod – ikke en sovepille.

 

Husk frøken Google i din copywriting!

Forsøger du at underholde et særligt udvalgt publikum, bør du også have et godt øje til frøken Google. Hvorfor? Fordi det er hende, der sørger for at præsentere dig på scenen, så dit publikum ved, hvem du er.

 

Er du ikke til stede på Google, er du nobody.

 

Det handler om synlighed i søgemaskinerne. Når vi taler SEO (søgemaskineoptimering), hvilket vi lige hopper et smut over til, er der nogle ret lavthængende frugter. Lad os se, hvad der nu ligger på jorden af nedfaldsfrugt.

 

H-tags, alt-tekst og søgeord… smagfulde æbler durk fra jordbunden

Skal din copy lægges live et sted på nettet, er det som regel via et CMS. Altså på en hjemmeside, kort fortalt. Her er der nogle tingester i det bagvedliggende system, som frøken Google holder ret meget øje med.

 

H-tags er over- og underoverskrifter. De skal have et såkaldt h-tag, hvilket fortæller Google, at de er værd at holde øje med og tillægge værdi. Derfor er det som regel en rigtig god idé at have de søgeord nævnt, du gerne vil findes på og ikke mindst ranke solidt på.

 

De fleste CMS’er har disse indbygget, men det er vigtigt lige at være bekendt med, at dine søgeord skal nævnes her.

 

Har du billeder i pungen, du gerne vil vise frøken Google, er hun stadig ikke helt god til at genkende billeder. Derfor udfylder du i dit CMS det, der backend hedder alt-tekst. Her skriver du, hvad der er på billedet med ganske få stikord.

 

Vi har nævnt søgeord. Vil du findes på GT – Triple Orange, skal det indgå i din tekst. Gerne en lille håndfuld gange i løbet af en tekst, der fylder 500-600 ord.

 

En copywriter skal agere sælger

Betragt en copywriter som sælgeren i en fysisk butik. Du vil gerne sælge eller opfordre til en anden handling, du får noget ud af omgående eller på sigt.

 

Ved at benytte copywriting som værktøj kan du skabe en bedre oplevelse for de besøgende, der besøger din hjemmeside eller webshop.

 

Brænder du ikke igennem med det skrevne ord, og larmer det ikke og skaber en følelse hos modtageren, er det tomme, ligegyldige ord, som alle kan være foruden. Hvert et ord skal tælle. Det skal akkumulere følelser og holdninger og i sidste ende være så sprængfarlig en masse, at den eksploderer og bliver til et køb.

 

Pointen er, at din copywriting skal sælge varen på bedst mulig måde.

 

Brug tragten i din copywriting, og lad dit publikum labbe i sig

Relevans. Relevans. Relevans. Copywriting har i de bedste tilfælde ét klart formål. Det er bare langt fra alle, der er interesseret i at læse det, du skriver. Det skal du være glad for. Igen. Justin Bieber ville have knap så stor succes, hvis hans musik blev spillet på plejehjemmet.

 

Top funnel. Mid funnel. Low funnel. Beskæftiger du dig med marketing eller salg, har du sikkert hørt om funnel. Eller tragten, som modellen så udsøgt hedder på dansk. Der er nemlig stor forskel på, hvor købsparat dit publikum er.

 

Nogen søger bare informationer, anmeldelser og referencer, mens andre lige nu og her har et akut behov for den der labre gin fra Njord, som smager himmelsk.

 

Du skal tale til folk forskelligt, alt efter hvor de befinder sig i købsflowet. Forsøger du at råbe alle op på samme måde, ender du sgu med at råbe dig selv hæs, som havde du straffet 60 Cecil uden filter.

 

Forstår du at hælde de rigtige ord på de rigtige tidspunkter i de rigtige (flaske)halse, vil dit publikum labbe dem i sig. Det kan godt være, at de ikke køber med det samme. Men du har lige klistret din viden, dit navn og din værdi fast til isselappen.

 

Længden og bredden har faktisk en del at sige, drenge…

Som min gode kollega Line Hansen Gade skriver om størrelsen og gørelsen, har længden en del at sige. På dine tekster. Hvis altså din copywriting er målrettet søgeord, og du gerne vil opnå bedre rankings på dem. Her viser vores egen erfaring, at det hjælper at lave en længere tekst.

 

Dvæletid. Time on site. Jo længere, du kan holde dine læsere på siden, jo bedre bliver din dvæletid.

 

Det går naturligvis ikke at være kedelig og bare at skrive for at skrive. Dit indhold skal have relevans og være informativt, så man får lyst til at læse mere.

 

Du kan holde læserne på siden på mange måder. Ved blandt andet at have infografikker, interaktivt content og andre elementer, der skal skabe værdi.

 

Fx er video et ret lækkert format, du sikkert har bemærket i mange indlæg på det seneste. Billeder er også nyttigt ift. at dele indlægget op, så du ikke bliver mødt af en mur af tekst. Husk alt-teksten, remember?

 

Hvor lang skal din copy så være?

 

Pas… Jeg ved af gode grunde ikke, hvad du sidder og arbejder på lige nu. Vores anbefalinger til forskellige typer af copywriting beror på analyser. Det kan for eksempel være med en konkurrent- og content gap-analyse.

 

Med afsæt i en søgeordsanalyse kan vi se, hvor vi skal sætte ind, og hvor lange dine indlæg skal være. Det kommer vi mere ind på lige om lidt.

 

Hvad er copywriting? Begrebet med mange ansigter og fortællinger

Ja, egentlig burde jeg have startet med at besvare det spørgsmål.

 

Overskriften er udelukkende til for det formål, at der er søgninger på “Hvad er copywriting”. Vi stødte også på søgeord som “copywriting”, “copywriter”, “freelance copywriter” og “dansk copywriter”, da vi lavede analysen.

 

Det er blot for at vise, at en søgeordsanalyse kan være altafgørende for din copywriting. Det leder dig nemlig ind på, hvad du skal have med for at blive vist på Google. Det kan dog gøres på mange måder.

 

Det betyder, at copywriting kan have mange forskellige ansigter.

 

Skal vi sætte lidt forskellige navne på de mange ansigter, kan jeg namedroppe cornerstone og skyscraper content. Det er to begreber inden for min branche, som vi selv benytter os meget af.

 

Cornerstone er det content, der er vigtigt for din forretning. Fx er det tiltænkt, at dette indlæg skal være cornerstone for os ift. at styrke vores position på netop “copywriting”.

 

Skyscraper er et begreb, der dækker over, at du ser på dine konkurrenter efter i kortene og udarbejder noget, der rager højere. Har naboen skrevet et lækkert komponeret indlæg om droner på 2.000 ord, laver du da bare et, der er på 3.000 ord.

 

Selvfølgelig krydret med det primære søgeord, LSI (relaterede søgeord), longtail og tertiære søgeord, som får din copywriting til at ramme hovedet på sømmet.

 

Vi må ikke glemme de gode evergreens. Dem, der holder i årevis. Ved du lidt om copywriting og SEO, ved du også, at du ikke fjerner et godt indlæg, der ligger og tiltrækker masser af trafik. Folk kan li’ pladen, så lad den endelig gøre det, den gør bedst.

 

FOMO, min ven. FOMO…

FOMO beskriver den angst, der løber koldt langs ryggen på dig, når du føler, du er ved at gå glip af noget.

 

Fear of missing out, står det for.

 

Det bør praktiseres i den rette kontekst. Er det et blogindlæg, er der knap så meget at gå glip af. Det skal ikke printes ud og sælges i et begrænset oplag. Sælger du derimod en ydelse eller et produkt, du reklamerer for i et nyhedsbrev, kan du passende tilføje noget “scarcity”.

 

En deadline og et begrænset antal kan altid få folk til at gå amok og slå hinanden ihjel for at spare 70% på et produkt, der koster 29,95.

 

Det er ikke for sjov, at Black Friday-hypen også er nået til Danmark og har cementeret sin plads som årets største handelsdag. Et skoleeksempel på tilbagevendende scarcity og urgency, hvor selv hr. og fru Hakkebøf ivrigt svinger dankortet.

 

Copywriting4

Kilde: Clearhaus.com.

I stedet for udelukkende at slå på den værdi, man får ved at erhverve sig et eller andet luset inden for deadline, kan du hamre løs på den tangent, der hedder konsekvens. Hvad sker der, hvis ikke man som forbruger får fat i den tandbørste på tilbud. Huller i tænderne og dyre tandlægeregninger er, hvad du kan se frem til.

 

Der er derfor flere måder, du som copywriter kan bruge FOMO i din copywriting.

 

Copywriting i øjenhøjde er uhyre vigtigt

Som copywriter er det altid vigtigt, at du taler i øjenhøjde til dit publikum.

 

Når du ved, hvem du taler til, bliver dit arbejde meget nemmere, og du er i stand til at levere bedre copywriting, der er mere tilbøjelig til at få et like.

 

Er du ikke bekendt med, hvem du skriver til, vil jeg starte med at hoppe lidt op i helikopteren og få det store overblik.

 

Hvem besøger din hjemmeside? Er de fleste kvinder i alderen 35-45 år, der er bosat i Hellerup og tjener kassen? Eller er det gamerne Karl og Kristian fra Vinderup, der leder efter nyt gear til GTA?

 

Der er virkelig stor forskel. Jo bedre du kender dem og formidler i øjenhøjde, jo større er sandsynligheden for, at de foretager en handling efterfølgende.

 

Lav derfor copywriting i den rigtige øjenhøjde, der passer til dit publikum.

 

Brug social proof i din copywriting – folk elsker det

Nu skal du som copywriter også forholde dig til social proof. Hvad er nu det for noget? Nu skal du høre.

 

Social proof bunder egentlig i, at der er andre mennesker, der anbefaler dit produkt, virksomhed eller andet.

 

Det kan for eksempel være på TrustPilot eller TripAdvisor. Dine reviews på Facebook og Google har også meget at sige. Folk kigger nemlig på dem. Anne Grethe tænker: “Hvis andre har været tilfredse, bliver jeg sikkert også tilfreds med den smarte stegepande.”

 

Men hvad skal du bruge det til som copywriter. Det er egentlig soleklart. Du skal selvfølgelig aktivt bruge det i din copywriting. Det kan gøre mere, end du tror.

 

En god portion social proof i din copywriting kan være det, der får Anne Grethe til at lægge stegepanden i kurven.

 

Vær derfor ikke bange for at inddrage tidligere kunders positive oplevelser i din copywriting. Folk er helt tosset med det.

 

CTA’er i spandevis til de mange hungrende fisk

CTA = Call to action. Opfordring til handling. Så kort kan det siges.

 

En CTA behøver ikke at være en fed, rød knap, der blinker “Køb her!”. Det kan sagtens gøres på andre måder. Det vigtigste er, at du giver dine læsere en oplagt mulighed for at foretage en given handling.

 

Du kan lige så godt gøre det nemt for dine læsere at komme i kontakt med dig. Hvor mange gange er du ikke faret vild på et eller andet pizzerias hjemmeside, hvor du febrilsk har ledt efter et  telefonnummer eller en e-mail?

 

Finder du skidtet, er det ikke klikbart, og du skal huske nummeret. Hvem kan huske 8 tal i træk nu om dage?

 

Pointen er, at du skal gøre det nemt for din målgruppe. Sørg for de rigtig CTA’er, der letter processen.

 

Hav gerne rigeligt af dem på din hjemmeside eller webshop. Det er bare god kundeservice. Det er i hvert fald med til at øge dine konverteringsrater betragteligt.

 

copywriting-4

 

Sådan bliver du en god copywriter

Du skal da have en lille opsamling over, hvordan du bliver en god copywriter. Det manglede da bare. Opsamlingen kommer her.

 

Målgruppe

Gør dig klart, hvem du kommunikerer til. Din målgruppe er alfa og omega i forhold til responsen og rækkevidden.

 

“Why?”

Beslut dig for, hvad hensigten med din copywriting er. Vil du sælge, dele ud af din viden eller?

 

Sylespidsskarpe overskrifter

De skal sidde lige i skabet, så man fatter handlingen uden at læse indholdet (NB. Tag ikke ved lære af dette skriv!)

 

Glem ikke frøken Google

Husk SEO, når du alligevel er i gang. Du kan lige så godt opnå organisk synlighed, når du alligevel har besværet dig.

 

Lad den gode historie sælge

Du skal som copywriter sælge hullet i væggen og ikke boremaskinen. Sælg med den gode historie og de værdier, man får ud af dit produkt eller service.

 

Brug tragten

Tal ind til folks behov alt efter, hvor de befinder sig på kunderejsen. Ikke alle er klar til at købe med det samme. Husk det!

 

God længde og kvalitet

En længere en af slagsen kan gøre underværker for frøken Google. Kvaliteten skal følge med, da det ellers bare er fyld.

 

De mange ansigter

Copywriting kan have lige så mange ansigter som copywritere. Hvilken en slags er du Yoda i?

 

Fomo

Skræm din modtagere, så de helt rådvilde køber dit habengut. Begrænset antal og deadline er med til at skabe fomo.

 

Formidling i øjenhøjde

Det er nemmere at høre hinanden, når vi taler i øjenhøjde. Det samme gælder, når du skriver. Skriv til dit publikum, så de forstår dig.

 

Social proof

Inddrag gerne kilder, der bekræfter dine postulater eller underbygger. Anmeldelser er guld værd, så du kan skelne mellem skidt og kanel.

 

CTA

Hva’ så eller hva’? Kan du lide indlægget her, vil jeg blive ellevild, hvis du gider at dele det på LinkedIn eller Facebook. Du må også helt vildt gerne linke til det på din egen hjemmeside. Det skal du slet ikke høre noget for.

 

Ellers håber jeg, du er klædt godt på til selv at slide dit tastatur og nedfælde en masse ord til dit publikum. Rigtig god fornøjelse, copywriter.

0 kommentarer

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Dennis Bach Wormark

Dennis arbejder som CEO og er en ordkløver af Guds nåde. Han skriver hovedsageligt om emner inden for content marketing.

Log in with your credentials

Forgot your details?