Direct Marketing – skræddersy din strategi til kunden
Du kender det måske nok; du har lige modtaget et tilbud på mail eller telefon fra en virksomhed, der ville sælge deres produkt eller ydelse. Du følte måske, at tilbuddet passede så godt til dine behov, at man skulle tro, at virksomheden havde skræddersyet det til dig?
Korrekt? I så fald kan der faktisk være noget om, at det er skræddersyet til netop dig. Det kaldes for direct marketing, og det kan være en vigtig del af din virksomheds marketing-strategi. Men hvad er direct marketing helt præcist, og hvordan skal man arbejde med det?
Det kan du læse meget mere om her.
Hvad er direct marketing?
Kort fortalt er direct marketing en uopfordret og individuelt målrettet henvendelse til dine eksisterende eller nye kunder. I modsætning til den mere traditionelle markedsføring, hvor det gælder om at sende et budskab afsted til et større publikum via en kanal, har du med direct marketing mulighed for at skræddersy din kommunikation til det enkelte individ.
Selvom din virksomhed måske sender et hav af budskaber ud, har du den fordel, at du med direct marketing kan personliggøre dit budskab ved enten at indsætte modtagerens navn eller by. Det kan i mange tilfælde være med til at øge engagementet hos potentielle kunder, fordi de føler, at du har formet budskabet eller tilbuddet specielt til dem.
Former for direct marketing
Der findes flere forskellige former for direct marketing, men fælles for dem alle er, at kommunikationen eller budskabet kan skræddersyes til den enkelte, og at du kan efterspørge en specifik reaktion fra den enkelte person.
Som en mindre virksomhed, der måske ikke har det største marketingbudget, kan det ofte være en udfordring at finde ud af, hvordan du kan markedsføre dig selv på den mest effektive måde. Det kan være, at du i den spæde opstart startede med at generere leads til din forretning via dit netværk. Men før eller senere vil din virksomhed nå en størrelse, hvor den metode bliver utilstrækkelig og ineffektiv. Samtidig er din virksomhed måske begyndt at tjene penge nok til, at du kan forsøge at markedsføre dig gennem andre kanaler.
Grundlæggende findes der tre discipliner inden for direct marketing:
- telemarketing
- direct mail
- e-mail marketing
Hvilken disciplin du bør vælge, afhænger både af dit marketingbudget og ikke mindst formålet med den markedsføring, som du vil lave. I dette afsnit vil vi komme yderligere ind på disciplinerne, og vi vil også komme med eksempler på direct marketing.
Telemarketing
Du har med sikkerhed oplevet følgende situation: Du bliver ringet op af en telefonsælger fra en virksomhed, som gerne vil sælge dig en ydelse eller et produkt. Sælgeren kommer med et tilbud, der er skræddersyet præcist til dig, da han eller hun i forvejen kender dine behov og/eller din nuværende situation. Det er dette, man kalder for ”telemarketing”, og både mindre og større virksomheder benytter sig dagligt af det.
Når det handler om telemarketing, er sælgeren altid i direkte kontakt med kunden, og ofte er dette en fordel, da sælgeren har mulighed for verbalt at forklare, hvordan produktet eller ydelsen vil gavne dig, og hvilke specifikke egenskaber du kan forvente.
Men for at få succes med telemarketing, kræver det en rigtig god sælger og et klart budskab. Hvor mange gange har du ikke sagt ”nej tak” til en telefonsælger, der tilbød dig et ellers interessant produkt? Derudover bliver mange mennesker også irriterede over at blive ringet op af sælgere, der gerne vil sælge produkter, som de ikke har bedt om. Hvis du altså går i krig med telemarketing, vil du helt sikkert møde stor modstand fra de enkelte kunder.
Telemarketing kan dog også være utrolig effektiv, da du har kunden i røret og dermed mulighed for at argumentere for dit produkt.
Direct mail
Direct mail er et lidt smart ord for et godt gammeldags brev, der bliver leveret i postkassen. Men hvorfor bruge direct mail, når de fleste ikke længere bruger fysiske breve? Og kan man ikke bare bruge e-mail marketing, som jo både er billigere og nemmere? Det kan man til en vis grad også, men på trods af de mange ligheder, er der også en del fordele ved at bruge direct mail i stedet for e-mail.
Med direct mail kan du målrette dit budskab specifikt til modtageren ved at skrive modtagerens navn eller by på brevet, og hvis du samtidig har et klart og relevant budskab, kan direct mail være et yderst effektivt marketingredskab. Det kan du naturligvis også gøre med e-mails, men det fysiske brev sørger for, at modtageren får en langt mere eksklusiv og interessant oplevelse.
Desuden har du med direct mail også mulighed for at designe brevet med specifikke papirtyper, formater og farver,
og det kan hjælpe dig med at fange modtagerens opmærksomhed.
Ulempen ved direct mail har du måske allerede regnet ud; det er både dyrere og mere besværligt end e-mail marketing og telemarketing. Du kan dog selv afgøre, hvor mange der skal modtage dine direct mails og dermed også bestemme, hvor mange penge der skal bruges på det.
Den lidt mere digitale udgave af direct mail er SMS-marketing. SMS-marketing er i de seneste år blevet meget populær blandt virksomheder, fordi forbrugerne er mere og mere online på deres mobiltelefoner. Det giver dig mulighed for at have direkte forbindelse til dine potentielle kunder.
E-mail marketing
E-mail marketing kender du helt sikkert til, hvis du ejer en e-mailadresse – og hvem gør ikke det i dag? Af den grund er e-mail marketing også meget populær i stort set alle virksomheder. E-mail marketing er nemlig en billig og overskuelig måde at nå ud til nye og eksisterende kunder på.
Gennem e-mails kan du kommunikere dit budskab på flere forskellige måder. Du kan lave personlige fødselsdagskampagner, invitere dine kunder til events eller udsende nyhedsbreve for at bevare kommunikationen med dine kunder. Der er et utal af muligheder med e-mail marketing, og det bedste ved det hele er, at det er nemt at måle effekten af dine e-mails.
Hvis du ikke har brugt e-mail marketing før, kan det være et hårdt arbejde at anskaffe e-mailadresser, og det kan være én af grundene til, at mange holder sig fra det. En anden ulempe er, at rigtig mange virksomheder bruger e-mail marketing, og derfor kan din e-mail måske blive overset eller ignoreret i mængden af andre nyhedsbreve og e-mails. Derfor gælder det også om at skrive en skarp og fængende overskrift, som får modtageren til at åbne nyhedsbrevet og klikke sig videre ind på din hjemmeside.
Hvorfor og hvornår skal man bruge direct marketing?
Når du skal i gang med at generere leads til din forretning, kan direct marketing være en yderst omkostningseffektiv markedsføringsmetode – især for mindre virksomheder med begrænsede ressourcer. Her har du mulighed for billigt at tiltrække kunder til din forretning i stedet for at bruge penge på tiltag, som kan ende med at blive dyre for dig. Med andre ord slipper du for at tænke på, om pengene, som du brugte på betalte annonceringer, nu også var en god investering.
Fordele og ulemper ved direct marketing
Direct marketing er én af de mest populære og effektive marketingværktøjer til at skabe og holde kontakten med nye og eksisterende kunder. Direct marketing er derfor meget udbredt blandt virksomheder med et stramt budget, der ikke har råd til at smide penge efter betalt annoncering. Det kræver dog, at du er kreativ og har godt styr på Content marketing, så dine e-mails, telefonopkald og fysiske breve ikke bliver overset eller ignoreret i mængden.
Med direct marketing er det også utroligt nemt at måle effekten sammenlignet med andre former for annoncering.
Du har nemlig mulighed for selv at analysere dine tiltag, spore unikke kilder og justere strategier effektivt, uden at det skal gå igennem en tredjepart. Du kan eksempelvis måle din succes ved at kigge på, hvor mange forbrugere der tager telefonen, klikker på linket i dine e-mails eller SMS’er, eller bruger den rabatkupon, som du har inkluderet i dine direct mails.
Den største ulempe ved direct marketing er, at du ikke har en tredjepart eller en kanal til at promovere dit brand. Selvom en virksomhed for eksempel betaler en høj pris for en sponsoreret artikel i en anerkendt avis, kan det i høj grad forbedre brandets image og hjælpe med at lukke aftalen med kunder, fordi de i mange tilfælde stoler på en upartisk kilde.