Alt, du skal vide om e-mail-marketing

Alt, du skal vide om e-mail-marketing

Du spørger sikkert dig selv om, hvorfor e-mail-marketing er vigtigt. Det er der egentlig et meget simpelt svar på. Kommunikation gennem e-mail er en af de mest effektive måder at nå ud til din målgruppe på. E-mails skaber nemlig relationer, kan gøres personlige, og sidst, men ikke mindst, konverterer de rigtig godt.

Der findes et hav af forskellige e-mail-marketing-tools og andre gemte skatte, som du kan bruge til at få succes. Er du nysgerrig på at vide mere om, hvordan du kan bruge e-mail-marketing, og hvilke features e-mail-marketing tilbyder? Så synes jeg, at du skal læse med her.

Er e-mail-marketing et overstået kapitel?

Virksomheder har tonsvis af muligheder, når det gælder markedsføringskanaler, og sociale medier stjæler rigtig meget af rampelyset. Derfor er det også let at antage, at e-mail-marketing efterhånden er et overstået kapitel, men du må ikke lade dig narre. Det er nemlig langt fra sandheden.

E-mail-marketing er stadig et rigtig effektivt værktøj til både salg, kundepleje og vidensdeling. Faktisk er konverteringsraten meget højere på e-mails, end den er på de sociale medier. Men hvordan kan det egentlig være, tænker du?

Når vi bevæger os rundt på de sociale medier, bliver vi eksponeret for en stormflod af forskellige budskaber. Der bliver gået til stålet, når gælder om at vinde vores opmærksomhed. Derfor ender mange budskaber også med at drukne på fx Facebook.

Når du først har fået en potentiel kunde til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, er du godt på vej. Åbner vedkommende din e-mail, har du altså kundens ubestridte opmærksomhed. Du slipper for at kæmpe mod andre budskaber og afsendere.

E-mail-marketing har en utroligt høj ROI (Return on Investment). Det betyder, at du får dine penge rigtig mange gange igen, når du benytter dig af e-mail som marketingkanal. Faktisk viser statistikker, at du får dine penge intet mindre end 42 gange igen, når du smider knaster i e-mail-marketing.

Lav den helt rigtige template

Din e-mail-marketing-template er dit virtuelle brevpapir og er helt uundværlig i din e-mail-marketing. Templaten er noget af det første, du skal have designet. Du bestemmer stort set selv, hvordan nyhedsbrevet skal se ud, men det er dog et lovkrav, at der er et afmeldingslink. Det plejer de fleste at smide ind i bunden af nyhedsbrevet.

Du bestemmer desuden selv, hvilket visuelt udtryk din e-mail-marketing-template skal have, men jeg vil anbefale, at det i høj grad læner sig op ad de visuelle udtryk, du har på andre platforme. Derudover kan det også anbefales, at dine nyhedsbreve har det samme visuelle udtryk fra gang til gang. Hvis der er store ændringer, hver gang et nyhedsbrev bliver sendt ud, kan det give dine kunder et rodet indtryk af din virksomhed.

Din e-mail-marketing-template er samtidig også en god mulighed for at få flashet nogle af de ting, som virkelig adskiller dig fra andre. Det kan fx være, at du har en god score på trustpilot, eller måske har du helt exceptionelle fragtmuligheder?

I din e-mail-marketing-template skal der selvfølgelig også gøres plads til dine kontaktoplysninger, og kan du findes på sociale medier, skal der også et logo ind for hvert af de medier, du er aktiv på. CTA-knapper er også vanvittigt vigtige, da det er dem, som får dine kunder til at konvertere. Sidst, men ikke mindst, skal din template også gøres lækker. Den skal være flot og indbydende at se på.

Husk mobilen

Rigtig mange mennesker bruger mobilen til at tjekke e-mails. Ifølge Hubspot tjekker ca. 46 % deres mails via telefonen. Derfor er det ikke blot en god idé at have et mobilvenligt design – det er faktisk meget tæt på at være et krav. Er dit nyhedsbrev ikke mobiloptimeret, vil ca. halvdelen af dine modtagere ikke kunne læse din mail ordentligt. Statistisk set selvfølgelig.

Hvordan mobiloptimerer du så? Heldigvis kan du på de fleste e-mail-marketing platforme se en mobilversion af dit nyhedsbrev, inden det bliver sendt ud. Tit og ofte kan du også få lov til at designe en anden version til mobilenheder. Uanset hvad er det vigtigt, at du tester mailen og ser, hvordan den ser ud på din egen telefon.

Segmenter, segmenter, segmenter

Uanset hvilken form for markedsføring, du beskæftiger dig med, er det alfa og omega, at du kender din målgruppe, inden du lader fingrene ramme tastaturet. Det betyder ikke, at du skal lære hver og én på din liste at kende personligt. Det er dog vigtigt, at du har en idé om, hvem du taler til.

Der er stor forskel på, hvad folk interesserer sig for. Christina fra Syddjurs, som har både mand, børn og hest interesserer sig højst sandsynligt ikke for gaming-udstyr. Derfor er det heller ikke så smart, hvis du sender hende et nyhedsbrev proppet med gamer-udstyr og gaming-termer, som hun ikke aner noget som helst om. Det giver heller ingen mening for Christian at få tilsendt et nyhedsbrev fyldt med dametøj.

Hvis du ikke segmenterer din målgruppe, kan det i værste fald betyde, at din liste begynder at svinde ind. Dine subscribers afmelder sig simpelthen. Men dette er ikke den eneste grund til, at du skal begynde at segmentere. En undersøgelse lavet af Mailchimp tilbage i 2017 viste, at hos segmenterede kampagner var:

  • åbningsraten 14 % højere
  • klikraten 100 % højere
  • bounces 4 % lavere
  • afmelding 9 % lavere.

Automations er grundstenen i din e-mail-marketing

Automations er hele essensen af dit e-mail-setup, og har du ikke allerede sat nogle op, er det bare med at komme i gang. Med e-mail-marketing-automations kan du opsætte automatiserede triggers og flows, der rammer dine leads og kunder på det helt rette tidspunkt.

En af de mest brugte automations i e-mail-marketing er velkomstmailen. Det kan måske virke en smule fjollet at skulle byde sine nye sign ups velkommen, men det er rigtig effektivt. Du fanger dine nye kunder og leads, mens de er brandvarme og gerne vil høre fra dig. En velkomstmail er samtidig også din mulighed for lige at vise, hvem du og din virksomhed er, hvad jeres værdier er, og hvad I tilbyder.

Hvis du er webshopejer, er tabt-kurv en e-mail-marketing-automation, du ikke kan komme udenom. Du kender helt sikkert til den irriterende tendens, hvor dine besøgende smider ting og sager i kurven, men så smutter de igen – uden at gå igennem med købet.

Senest en times tid efter kunden har forladt den fulde kurv, sendes der automatisk en mail afsted til vedkommende med en lille påmindelse om, at han eller hun har glemt sine varer i kurven. Det samme gør du igen et par dage efter. Tabt-kurv-automations konverterer rigtig godt! Især hvis du sender en lille rabatkode eller en anden gode med.

En anden effektivt e-mail-marketing-automation er win-back-automation. Det kan være win-back-buyer, men det kan også sagtens være win-back-visitor. Med en win-back-automation kan du lokke dine kunder eller besøgende tilbage til din hjemmeside. Har Karen fx ikke besøgt din hjemmeside i 35 dage, får hun automatisk en mail om, at hun er savnet. Her kan du også eksponere hende for gode nyheder eller tilbud.

Du kan selvfølgelig være så uheldig, at din velkomstmail, tabt-kurv-mail eller win-back-mail bliver sendt afsted på rigtigt dårlige tidspunkter. Det kan være, at din kunde sidder midt i aftensmaden eller måske i et møde. Derfor er det en god idé at opsætte forskellige flows. Hvis kunden ikke reagerer på den første påmindelse, bliver der automatisk sendt en ny afsted x antal dage efter.

Den største faktor for, om folk åbner din e-mail

Når du benytter dig af e-mail-marketing, er det helt essentielt, at din modtager åbner din mail. Ellers kan du lige så godt pakke hele din e-mail-marketingstrategi væk igen. Hvad er det egentlig, som gør, at folk åbner din mail? Det kan faktisk siges meget kort: din emnelinje! Emnelinjen er det første, som modtageren bliver mødt af, og derfor skal den også sidde lige i skabet.

Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at opfinde den dybe tallerken, hver gang der skal sendes et nyhedsbrev ud. Men det er ikke særligt sexet at få en mail uge efter uge, hvor emnelinjen lyder således: ”Ugens nyheder og tilbud.” I stedet skal du tænke lidt ud af boksen og gøre det nærmest uimodståeligt for modtageren at åbne din mail. Her får du tre tips til, hvordan du virkelig kan få nysgerrigheden til at boble hos din modtager:

  1. FOMO og sense of urgency

Giv din modtager følelsen af, at vedkommende virkelig går glip af noget, hvis ikke han eller hun åbner din mail her og nu. Tit og ofte har modtageren nemlig intentioner om at åbne din mail, men tænker, at det kan sagtens vente til senere. Derefter bliver din mail glemt. Hvis du skriver emnelinjer som ”Tilbudsregn kun i dag! Spar op til 30 %”, vækker det modtagerens nysgerrighed. Samtidig har du sat en tidsramme, som gør, at modtageren ikke kan vente til senere med at åbne din mail.

  1. Brug humor

Hvis der er noget, som virkelig fanger din modtager, så er det humor. Selvfølgelig skal emnelinjen ikke være noget, der minder om krænkende. Hvis du dog kan bruge en sjov sproglig vending eller en kort joke, som virkelig rammer målgruppen, skal du nok få det magiske åbningsklik.

  1. Vær en smule mystisk

Hvis du blander lidt mystik ind i din emnelinje, er du noget nær home safe. Vi mennesker er utroligt nysgerrige, og hvis der er noget, som lyder for spændende til at gå glip af, åbner vi også mailen. Et eksempel kan være: ”Tillykke med fødselsdagen – vi har en overraskelse til dig” eller ”Tre ting, du helt sikkert ikke ved om e-mail-marketing.”

Regler for e-mail-marketing

Ligesom med al anden markedsføring er der faktisk også en del e-mail-markedsføringsregler, som skal overholdes, hvis du gerne vil undgå et rap over fingrene og en pengebøde fra forbrugerombudsmanden. Den vigtigste er dog samtykkereglen. Samtykkereglen betyder, at dine kunder skal give dig og din virksomhed lov til at henvende sig til dem via e-mail-marketing, før du må gøre det.

Det lyder jo sådan set meget simpelt, men der er faktisk også en del krav i forbindelse med indsamling af samtykke. Så hvornår er et samtykke egentlig gyldigt? Ifølge forbrugerombudsmanden er et samtykke gyldigt, når:

  1. Der ikke er nogen tvivl for forbrugeren om, at vedkommende har signet sig op til nyhedsbrevet. Det skal stå klart og tydeligt og må ikke være gemt mellem konkurrencer eller være betinget gennem et køb.
  2. Forbrugeren aktivt siger ja til at modtage dit nyhedsbrev. Det vil sige, at vedkommende selv skal krydse ”ja tak”-feltet af. Det må ikke være afkrydset på forhånd.
  3. Det er tydeligt, hvilken virksomhed der er afsender. Indsamler du samtykke på vegne af en anden virksomhed, skal det også fremgå klart og tydeligt.
  4. Det er specificeret, at forbrugeren modtager mails.
  5. Forbrugeren ikke er i tvivl om, at vedkommende kan trække sit samtykke tilbage til enhver tid.

Der findes et hav af andre e-mail-marketingregler og lovkrav, som kan være guld værd at få styr på. Hvis du gerne vil have endnu mere styr på reglerne, synes jeg, at du skal læse vores blogindlæg om juraen bag e-mail-marketing.

Hvornår skal du sende nyhedsbreve ud?

Hvis det helt perfekte tidspunkt rent faktisk fandtes, er jeg overbevist om, at alle ville sende deres nyhedsbreve ud på præcist dét tidspunkt. Så for at undgå at skuffe dig vil jeg starte med at gøre det helt klart. Det findes ikke noget endegyldigt svar på, hvornår det er bedst at sende dine nyhedsbreve ud på.

Til gengæld har flere store e-mail-marketingplatforme lavet undersøgelser baseret på millioner af e-mails, og derfor kan jeg godt give dig et lille praj om, hvornår på ugen, du bør smide dine nyhedsbreve afsted. Undersøgelser viser, baseret på åbningsrater, at det bedste tidspunkt at sende e-mails ud på er tirsdag.

(Kilde: Hubspot)

Derudover viser undersøgelser baseret på åbningsrater, at det bedste tidspunkt på døgnet, du kan sende dit nyhedsbrev ud på, er kl. 11 om formiddagen.

(Kilde: Hubspot)

Hvilken e-mail-marketingplatform skal du vælge?

E-mail-marketing er som sagt et supereffektivt og vigtigt værktøj i din markedsføring. Derfor er det også helt centralt, at du finder en platform, som arbejder med dig og ikke imod dig. Der findes rigtig mange forskellige slags e-mail-marketingplatforme ude i det store cyberspace, og det kan være noget af en jungle at navigere i.

Her får du et overblik over tre populære e-mail-marketingplatforme, som hver især kan hjælpe dig med at få luft under vingerne på din e-mail-marketingindsats.

Active Campaign

Active Campaign er en e-mail-marketingplatform, som virkelig har fundet vej ind til de danske virksomhedsejeres hjerter, og det kan jeg egentlig godt forstå. Med Active Campaign har du mulighed for at få et CRM-system og en e-mailplatform i ét og samme system.

Med de mange forskellige features, som Active Campaign tilbyder, kan du mere eller mindre sætte dine automations på autopilot.  Det kan være alt fra de lidt mere basale flows, som et velkomstflow, til mere komplekse flows, som trigger ved en bestemt adfærd fra dine kunder.

+ Nem segmentering

+ Effektiv tracking

+ Gode automationsfunktioner

+ Høj brugervenlighed

Pris: Fra ca. 57 kr./m.

Klaviyo

Klaviyo er en rigtig lækker e-mail-marketing- og automations-platform, som giver dig mulighed for at personalisere dine nyhedsbreve gennem datadrevet markedsføring. Platformen er bygget op om de nyeste features inden for e-mail-marketing og er samtidig et meget brugervenligt system.

Hvis du er webshopejer, er der rigtig mange fordele at hente hos Klaviyo. Klaviyo er nemlig skræddersyet til e-commerce. Grundstenen i Klaviyo er den kunde- og dataindsigt, platformen giver. Klaviyo kan på baggrund af data og gennem algoritmer b.la. give dig indsigt i, hvornår dine kunder er på vej til at forlade din hjemmeside, så du kan nå at reagere på dette, inden det sker.

+ Træk på en masse data på tværs af kanaler

+ Høj brugervenlighed

+ Avanceret rapportering på omsætning

+ Unik og kompleks segmentering

+ Design masser af automations

Pris: fra ca. 125 kr./m

Kvantitet vs. kvalitet

Rigtig mange marketingfolk tror fejlagtigt, at jo mere, de smider op i hovedet på deres kunder og forbrugere, des mere salg skaber det. Det kunne ikke være mere forkert. Vi har helt sikkert alle sammen skrevet os op til et nyhedsbrev fra en virksomhed, som sender mails stort set hver eneste dag. Jeg har sågar flere af dem liggende i min indbakke, og det kan faktisk være et stort irritationsmoment. Det betyder også, at der bliver ryddet op, når jeg lige får taget mig sammen til det!

Spammer du dine kunder og forbrugere med mails flere gange om ugen, kan det højst sandsynligt betyde, at flere begynder at afmelde dine nyhedsbreve. Som marketingmedarbejder eller e-mail-marketingspecialist er det selvfølgelig noget, man gerne vil undgå. Når man gerne vil sende mange mails afsted så hurtigt som muligt, er det samtidig også typisk på bekostning af kvaliteten.

Kvaliteten er supervigtig, når der sendes nyhedsbreve afsted. Det er uanset, om du sender ud én gang om ugen eller én gang om måneden. Det kan faktisk godt være en kunst i sig selv at skulle kreere et lækkert nyhedsbrev, men det helt essentielle er, at du kender din målgruppe og bruger din viden om den aktivt, når du sidder og laver dit nyhedsbrev.

Apple iOS 15

Åbningsrater har længe været et vigtigt og nyttigt redskab, når der skal måles på e-mail-marketingindsatsen. Desværre sker der det, som samtlige e-mail-marketingspecialister længe har frygtet. Mail Privacy Protection er på vej.

Med Apples kommende iOS 15-opdatering vil der ske ændringer i den måde, vi sporer forbrugernes adfærd gennem e-mails på. I udgangen af 2021 træder ændringer i kraft, og det betyder, at du har lidt tid endnu til at forholde dig til dem. Men hvad er det helt konkret for nogle ændringer? Og hvad kommer de til at betyde for din e-mail-marketingindsats?

Kort og godt kommer ændringerne til at betyde rigtig meget, men heldigvis findes der nogle gode løsninger, og i sidste ende betyder det blot, at du skal lægge nogle arbejdsgange om.

Når man sender nyhedsbreve ud, er der medsendt et lille tracking pixel, som sørger for at fortælle serverne, når en mail bliver åbnet. De data er lige i øjeblikket tilgængelige for dig, men med Apples nye opdatering er det slut med at kunne tracke din e-mail-marketings open rate. Pixlen bliver blokeret, hvis nyhedsbrevet åbnes hos en Apple provider, som fx Apples mail-app. Du vil ikke længere være i stand til at tracke på, hvem, hvor mange, og hvor ofte dine mails bliver åbnet.

Apple står for lige knap halvdelen af markedsandelen af alle e-mailbrugere, hvilket jo vil betyde, at din åbningsrate potentielt kan blive halveret.

Det kommer til at betyde følgende for de brugere, der er under Mail Privacy Protection:

  • Du vil ikke længere kunne se, hvornår en e-mail er blevet åbnet.
  • Du vil ikke længere kunne se, hvor din modtager var henne, da vedkommende åbnede din mail.
  • Du vil ikke længere kunne se, hvilket device din modtager bruger.

Jeg kan sagtens forstå, at man kan blive en smule nedtrykt over ovenstående. Måske du endda begynder at tvivle lidt på, hvad meningen så egentlig er med e-mail-marketing. Det må du endelig ikke! Det er nemlig stadig en vigtig kilde til gode resultater og høj ROI. Det eneste, du skal gøre, er blot at måle din succes på andre parametre. Det kunne fx være ved at måle dine konverteringer, som jo faktisk også er det mest væsentlige. Du kan samtidig også måle på din klikrate.

E-mail-marketing skal være en del af din samlede content marketing-strategi

Nu er du nok ikke længere i tvivl om, at e-mail-marketing er et stærkt markedsføringsværktøj, men det betyder dog ikke, at det kan stå alene. E-mail-marketing bør blot være en del af din samlede content marketing-strategi. Derfor er det også vigtigt, at du har alle kanaler med i baghovedet, når du producerer indhold.

Det er samtidigt også alfa og omega, at din e-mail-marketingstrategi tager udgangspunkt i din samlede strategis formål. Hvad er dine KPI’er? Hvad vil du gerne åbne? Og det er også vigtigt, at du får klarlagt, hvordan dette skal gøres.

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.