E-mail marketing for begyndere - Det skal du tage stilling til, inden du springer ud i det

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. E-mail marketing er en virkelig effektiv kanal, hvor du kan høste klejner. Hvis altså du griber det rigtigt an. Er du ikke allerede i gang med e-mail marketing, bør du derfor sætte skuden i vandet med det samme.

 

Du skal dog holde lidt igen med speederen. Der er nemlig mange overvejelser og beslutninger, du skal tage, før du ser dollars i kasseapparatet. Jeg har her samlet de vigtigste punkter, du skal tage stilling til, når du er helt grøn inden for e-mail marketing.

 

Jeg kommer ind på:

  • Leadgenerering – hvem skal du egentlig sende e-mails til?
    • Smarte værktøjer til leadgenerering.
    • Lead magnets, der får dine leads til at stå i kø for at tilmelde sig.
  • Systemvalg – en af de vigtigste overvejelser, inden du går i gang.
    • Overvejelser, du skal gøre dig, når du vælger system.
    • Forskellige systemer til forskellige behov.
  • Marketing automations – dit redskab til at sætte dine e-mails på autopilot.
    • Marketing automation flows til webshops.
    • Marketing automation flows til virksomheder med serviceydelser.
    • Den løftede pegefinger – husk disse valg, når du skal vælge system.
  • Kampagnemails – tag en løbende dialog med dine leads.
    • Frekvens – hvor ofte skal du sende kampagnemails?
    • Sådan skriver du dine kampagnemails.

 

Derfor skal du benytte e-mail marketing

Nu spørger du sikkert: ”Hvorfor skal jeg overhovedet benytte mig af e-mail marketing?” Det kan jeg heldigvis svare kort på.

 

Fordi du kan generere en allerhelvedes masse konverteringer på det. Det er ikke bare noget, jeg finder på. Der er flere undersøgelser, som netop viser, at e-mail marketing er den bedste kanal, når det kommer til ROI.

 

E-mail marketing for begyndere - Få en ROI på op til 4.400% med e-mail marketing

Kilde: Campaign Monitor

 

Ifølge Campaign Monitor får du en ROI på ikke mindre end 4.400 %. For hver krone, du investerer i e-mail marketing, får du altså 44 kroner igen. Det er da noget, du gerne vil have del i, ikke?

 

Jeg behøver vist ikke at sige mere for at overbevise dig om, at e-mail marketing er en RIGTIG god idé. Lad os derfor komme i gang med det samme.

 

Leadgenerering – hvem skal du egentlig sende e-mails til?

Når du har besluttet dig for at begive dig ud i e-mail marketing, er der noget meget essentielt, du har brug for. Det er selvfølgelig leads. Uden leads har du ikke nogen, der kan modtage dine e-mails. Du skal derfor finde ud af, hvordan du kan indsamle leads. Det er her, leadgenerering kommer ind i billedet.

 

Jeg giver dig i dette afsnit nogle tips til, hvilke værktøjer du kan benytte til leadgenerering og eksempler på forskellige lead magnets.

 

Sæt i gang!

 

Smarte værktøjer til leadgenerering

Når du skal i gang med leadgenerering, findes der flere forskellige værktøjer, du kan benytte til formålet. Det kan både være værktøjer, du kan bruge på din egen hjemmeside eller på eksterne platforme.

 

Sleeknote

Sleeknote er et tilmeldingsværktøj, du kan bruge på din hjemmeside eller webshop. Det er et pop-op-vindue, der kommer frem på din hjemmeside efter et bestemt tidsrum. I pop-op-vinduet kan dine besøgende tilmelde sig dit nyhedsbrev.

 

E-mail marketing for begyndere - Sleeknote er et yderst effektivt værktøj til leadgenerering

Eksempel på, hvordan vi hos TEXTA benytter Sleeknote til leadgenerering.

 

Det er forholdsvis enkelt at sætte op og for den sags skyld at bruge. Derudover er det en yderst effektiv måde at indsamle leads på. Sleeknote er derfor et rigtig godt sted at starte, når du skal indsamle leads.

 

Facebook Lead Ads

Facebook Lead Ads er en anden måde at indsamle leads på. Indsamlingen foregår selvfølgelig via Facebook. Der betyder, at der ikke skal foretages nogen omdirigering eller snørklede genveje for at lokke det potentielle lead ind på din hjemmeside. Det hele foregår på den samme platform – altså Facebook.

 

Facebook Lead Ads fungerer ved, at du opsætter en annonce. Er den tilstrækkelig interessant og relevant for en person, vil vedkommende klikke på den.

 

Derefter bliver vedkommende præsenteret for en tilmeldingsformular, mens han eller hun fortsat er på Facebook. Nu kan vedkommende nemt og bekvemt udfylde formularen. Ofte vil formularen endda være udfyldt automatisk baseret på oplysningerne fra vedkommendes profil. Nemmere bliver det næsten ikke.

 

E-mail marketing for begyndere - Facebook Lead Ads som et værktøj til leadgenerering

Eksempel på, hvordan vi hos TEXTA benytter os af Facebook Lead Ads.

 

En anden fordel ved Facebook Lead Ads er, at du kan opstille målgrupper, som din annonce skal eksponeres til. Det øger sandsynligheden for, at du rent faktisk får vist din annonce til de mennesker, som din markedsføring henvender sig til. Altså får du flere relevante leads i kassen.

 

LinkedIn Lead Gen Forms

LinkedIn tilbyder et lignende leadgenereringsværktøj. Det hedder LinkedIn Lead Gen Forms. I grove træk fungerer det egentlig på samme måde som Facebook Lead Ads. Du laver en annonce. Folk ser den. De klikker på den. Voila! Der kommer en tilmeldingsformular op på siden, hvor de hurtigt kan tilmelde sig.

 

Der er dog en betydelig forskel på prisen, når det gælder annoncer på Facebook og LinkedIn. LinkedIn er noget dyrere.

 

Derudover er LinkedIn en anden type platform. For at få succes med LinkedIn Lead Gen Forms skal du have et produkt eller en ydelse, hvor det giver mening at indsamle leads via LinkedIn. Det kan især være brugbart, hvis du er en B2B-virksomhed.

 

Lead magnets, der får dine leads til at stå i kø for at tilmelde sig

Når du har med leadgenerering at gøre, er det ofte en fordel med en lead magnet. En lead magnet er det, som dit lead får ud af at dele sine oplysninger med dig. De giver nemlig ikke deres oplysninger ud gratis. Gør det derfor attraktivt for dine potentielle leads at tilmelde sig ved at benytte en lead magnet.

 

Hvad, du skal tilbyde i bytte for oplysninger, afhænger som regel af, hvilken type virksomhed du har.

 

E-mail marketing for begyndere - Eksempler på lead magnets til webshops og servicevirksomheder

Eksempler på lead magnets til servicevirksomhed og webshops.

 

De to lister er ikke komplette. Der er mange andre lead magnets, som du med fordel kan benytte dig af. Det vigtigste er, at du finder den lead magnet, der er værdifuld for dine leads. Det er nemlig det, der får dem til at tilmelde sig.

 

Nu har jeg gennemgået nogle konkrete eksempler på, hvilke værktøjer og lead magnets du kan benytte til leadgenerering. Vil du blive endnu klogere på leadgenerering, har min kollega Kathrine skrevet et rigtig godt blogindlæg om emnet. Bliv endnu klogere på leadgenerering her.

 

Systemvalg – en af de vigtigste overvejelser, inden du går i gang

Når du skal i gang med e-mail marketing, skal du vælge et e-mail marketing-system. Det er det system, du skal bruge til at opsætte dine e-mails.

 

Der findes et hav af forskellige systemer, du kan bruge til e-mail marketing. Det er derfor vigtigt, at du gør dig en del overvejelser, inden du tager det første og det bedste, du finder på Google.

 

Overvejelser, du skal gøre dig, når du vælger system

Først og fremmest skal du tage højde for, hvilken type virksomhed du har. Her veksler vi mellem e-commerce og serviceydelser.

 

Er det e-commerce, er det en fordel, at webshoppen kan snakke sammen med dit system. På den måde kan du nemlig trække på data fra din webshop, som du kan bruge i dine e-mails. Det kan være i forhold til adfærd på din webshop, som tricker forskellige typer e-mails.

 

Tilbyder du i stedet serviceydelser, er der ikke lige så høje krav til dit valg af system. Her er du mindre afhængig af, at din hjemmeside og dit system taler det samme sprog.

 

Når du skal vælge et system, skal du også tage højde for, hvad det er, du ønsker at bruge systemet til. Skal du bare sende kampagnemails i ny og næ, eller er der behov for et større setup med automatiske e-mail flows? Skal der være indbygget CRM? Har du brug for lead scoring? Det er blot nogle af de få ting, du skal tage stilling til.

 

Derudover er der selvfølgelig også budgettet, du skal tage hensyn til. Prisen for et system afhænger ofte af, hvor mange leads du har i systemet. Der kan derfor være behov for at opgradere senere hen, i takt med at du får indsamlet flere leads. Det er selvfølgelig noget, du skal tage med i dine overvejelser.

 

Det er dog vigtigt at pointere, at det er funktionerne, der er altafgørende for dit valg af system. Hvis du ikke kan bruge systemet til det, du har i tankerne, er det ikke det rigtige system for dig.

 

Forskellige systemer til forskellige behov

Der er mange forskellige systemer at vælge imellem. Jeg giver dig derfor her et lille udpluk af nogle af de systemer, vi anbefaler til vores kunder.

 

E-mail marketing-systemer kan typisk opdeles i, om de er systemafhængige eller systemuafhængige. Nu bliver det en smule teknisk, men hæng på.

 

Når et system er systemafhængigt, betyder det, at e-mail marketing-systemet kun kan tale sammen med specifikke hjemmesidesystemer. Det pågældende e-mail marketing-system kan derfor kun bruges af virksomheder, der benytter de hjemmesidesystemer, som kan snakke sammen med systemet.

 

Når et system er systemuafhængigt, er der ikke krav til, at e-mail marketing-systemet skal kobles sammen med specifikke hjemmesidesystemer. Der kan indsættes en tracking-kode på hjemmesiden, der sørger for, at de nødvendige data bliver distribueret mellem hjemmesidesystemet og e-mail marketing-systemet.

 

Er du med mig endnu? Sådan!

 

Jeg har samlet en oversigt over nogle af de e-mail marketing-systemer, vi benytter. Her kan du få et hurtigt overblik over, hvilke systemer der som udgangspunkt er systemafhængige og systemuafhængige.

 

E-mail marketing for begyndere - Eksempler på forskellige e-mail marketing-systemer

Eksempler på e-mail marketing-systemer der er henholdsvis systemafhængige og systemuafhængige.

 

Tilbyder du serviceydelser, vil det som hovedregel være oplagt at vælge et af de systemuafhængige e-mail marketing-systemer.

 

Er det e-commerce, vil det som hovedregel være de systemafhængige e-mail marketing-systemer, du skal have fat i. Her har du nemlig en meget bedre mulighed for at udnytte, at dit e-mail marketing-system og dit hjemmesidesystem taler det helt samme sprog. Du øger derfor dine muligheder med e-mail marketing, når du benytter systemafhængige systemer til e-commerce.

 

Har du brug for mindre løsninger, kan MailChimp også være en brugbar løsning, selvom det handler om e-commerce.

 

Ved e-commerce skal du være meget opmærksom på at vælge et e-mail marketing-system, der netop understøtter dit hjemmesidesystem. Har du for eksempel en Zitcom-hjemmeside, vil vi anbefale, at du benytter Heyloyalty.

 

Test – Vælg det rigtige e-mail marketing-system

Du kan med fordel tage vores test, hvor du kan finde ud af, hvilket e-mail marketing-system vi vil anbefale dig.

 

Psst, der er kun to spørgsmål i testen. Du kan derfor hurtigt få vores anbefalinger.

 

Er du e-commerce, eller tilbyder du serviceydelser?

 

Marketing automations – dit redskab til at sætte dine e-mails på autopilot

Når du skal i gang med e-mail marketing, skal du overveje, hvad det egentlig er, du vil bruge det til. Marketing automations er en oplagt mulighed inden for e-mail marketing. Her kan du nemlig opsætte flows, der kører helt automatisk.

 

Du sparer både tid og penge, da du kun skal skrive disse e-mails én gang. Det er derfor helt sikkert en chance, du skal gribe, hvis det giver mening for din forretning.

 

Der er flere forskellige typer marketing automation flows, du kan benytte dig af. Det afhænger igen af, hvad det er for en type virksomhed, du har, og hvem du sælger til.

 

Marketing automation flows til webshops

Har du en webshop, er der flere flows, du kan bruge.

 

Velkomstflow

Først og fremmest er der velkomstflowet. Det er det flow, der starter, når et lead tilmelder sig dit nyhedsbrev. Hvor komplekst det skal være, afhænger af, hvad det er, du sælger. Ofte kan en fin løsning være et flow på tre til seks e-mails.

 

  1. Først og fremmest skal dit lead have sin lead magnet i den første e-mail i velkomstflowet. Er det for eksempel en rabatkode, skal den være inkluderet her. Derudover skal der selvfølgelig være en CTA-knap eller lignende, der leder tilbage til webshoppen. Du kan med fordel vise produkter i den første e-mail for at give inspiration til, hvad rabatkoden kan bruges til.
  2. Efter en uge eller deromkring sendes en ny e-mail, der beskriver, hvad det er, din webshop tilbyder af gode sager. Det kan også strække sig over et par e-mails, hvor du viser forskellige produktkategorier.
  3. Efter yderligere en uge sendes en ny e-mail, hvor du viser nogle af de mest populære produkter på webshoppen. Derudover kan du slå ned på nogle af virksomhedens USP’er. Det kan være alt fra fri fragt og god service til mængderabatter og høj kvalitet.

 

Det er blot et simpelt eksempel på, hvordan et velkomstflow kan se ud. Der er flere forskellige løsninger. Det vigtigste er, at du formår at tage dit lead i hånden og bringe vedkommende tættere på et køb.

 

Tabt kurv-flow

Et tabt kurv-flow er egentlig rimelig simpelt. Ofte behøver det egentlig kun bestå af en enkelt e-mail. Et tabt kurv-flow bliver tricket, når et lead har placeret et eller flere produkter i kurven på din webshop. Vedkommende har dog ikke gennemført købet.

 

Du kan for eksempel vælge, at e-mailen bliver sendt, alt fra seks timer til et døgn efter at vedkommende har forladt en fuld kurv. Dit lead vil så efter et antal timer få en e-mail. Det kan for eksempel være noget i stil med: ”Dorte, du har glemt noget i din kurv”.

 

Det er et meget simpelt flow, der alligevel kan sætte fut i konverteringerne. Det er derfor værd at overveje, når du har en webshop. Nu skal du høre hvorfor:

 

E-mail marketing for begyndere - De mange fordele ved at benytte en tabt kurv-mail

Kilde: Loyalitetsbureauet

 

Win back buyer-flow

Et win back buyer-flow er også forholdsvis simpelt. Det er henvendt til leads, som tidligere har købt noget på din webshop. Flowet starter, når der er gået en rum tid, hvor vedkommende ikke har købt noget.

 

Det kan for eksempel være, at flowet består af to e-mails. Den første e-mail bliver sendt efter 60 dage. Er der stadig ikke købt noget efter 120 dage, sendes der en ny e-mail. Det er en smart og effektiv måde at få kunderne til at vende tilbage til biksen.

 

I disse e-mails er der flere ting, du kan inkludere. Det kan være nye produkter på shoppen eller populære produkter. Her er det også en fordel at fokusere på USP’er.

 

Marketing automation flows til virksomheder med serviceydelser

Flows til virksomheder med serviceydelser er et bredere område. Du kan selvfølgelig benytte et velkomstflow til at starte med.

 

På mange måder kan det tage udgangspunkt i de samme ting som hos en webshop. Du skal bare tage udgangspunkt i dine services. Du kan blandt andet dykke ned i, hvad det er for et udbytte, en potentiel kunde vil få. Derudover kan der også være mere fokus på at informere og uddanne dine leads.

 

Når det kommer til virksomheder med serviceydelser, er der generelt mange forskellige muligheder. Det kan derfor ikke på samme måde sættes i kasser, som det typisk kan i forbindelse med webshops. Det vil derfor være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke automatiske flows det giver mening at opsætte.

 

Det kan dog for virksomheder med serviceydelser være oplagt at benytte lead scoring. Her giver du dine leads point efter deres adfærd. Det kan for eksempel være, når de åbner din e-mail, klikker på links eller noget helt andet.

 

Når et lead når en bestemt score, kan du starte et nyt flow, der i stedet har fokus på, at det pågældende lead virker mere interesseret og er mere købeparat. Det kan også være, at vedkommende nu er klar til, at du ringer ham eller hende op.

 

Vil du som en servicevirksomhed have mest muligt ud af dine automatiske flows, kan det helt sikkert anbefales at benytte lead scoring.

 

Den løftede pegefinger – husk disse valg, når du skal vælge system

Vi vender lige tilbage til systemvalg for en kort stund. Har du planer om at benytte dig af nogle af ovenstående marketing automations, skal du sørge for at vælge et e-mail marketing-system, der netop kan det.

 

Det er derfor vigtigt, at du blandt andet gør dig disse overvejelser om marketing automations, inden du vælger et e-mail marketing-system.

 

Kampagnemails – tag en løbende dialog med dine leads

Selvom det er smart at benytte marketing automations, kan det være en fordel at kombinere det med kampagnemails. Kampagnemails er e-mails, du typisk skriver én gang, men også kun sender én gang. Du genbruger derfor ikke kampagnemails på samme måde som automatiske flows. De er nemlig ofte tidsrelevante.

 

Vi bevæger os nu videre til nogle af de store spørgsmål, der opstår i forbindelse med kampagnemails.

 

Frekvens – hvor ofte skal du sende kampagnemails?

Et af de spørgsmål, vi ofte blive stillet her hos TEXTA, er, hvor mange kampagnemails man skal sende. Jeg må desværre skuffe dig med, at der ikke findes et facit, du kan sætte to streger under. Det afhænger nemlig både af antallet af leads, og hvilken branche du er i. Derudover kan det også afhænge af tidspunktet på året.

 

Har du mange leads, har du mulighed for at lave segmenter. Det betyder, at du kan sende flere kampagnemails ud, men til forskellige segmenter.

 

Når du skal sende kampagnemails ud, er det vigtigt, at de er relevante for modtageren. Det er her, din branche kommer ind i billedet. Der kan nemlig være stor forskel på fra branche til branche, hvor relevant det er at sende mange kontra knap så mange e-mails ud. Her findes der desværre heller ikke en hovedregel, du kan gå efter.

 

Der er mange, der vælger at have et fast sendetidspunkt for deres kampagnemails. Det kan for eksempel være hver torsdag. Det kan være en ganske fin løsning for nogle. Det kan dog være, at det i nogle perioder er oplagt at sende flere kampagnemails.

 

Ved at tage et kig ned i din kasse med data kan du måske finde frem til, at der er rigtig mange, der køber dine rejser fire uger før påske. Så er det selvfølgelig oplagt at sende flere kampagnemails op til denne periode, så dine rejsetilbud er top of mind.

 

Det korte og lidt kedelige svar er, at du skal sende det antal kampagnemails, der giver mening, når det gælder dine leads.

 

Der kan ved nogle e-mail marketing-systemer være en begrænsning på, hvor mange e-mails du må sende. Overvej derfor også frekvensen af dine kampagnemails, inden du vælger system.

 

Sådan skriver du dine kampagnemails

Når du skal skrive dine kampagnemails, er det alfa og omega, at du skaber relevant og værdiskabende indhold. Ellers får du ikke særlig meget ud af dine e-mails. Det gælder også dine e-mails i dine automatiske flows.

 

Der er flere måder, du kan gribe produktionen af dine kampagnemails an på. Du skal starte med at have et formål med kampagnemailen. Hvad er det, du vil have ud af at sende lige præcis den her e-mail? Det kan for eksempel være, at du vil øge salget af sofaer.

 

Når du skal skrive din kampagnemail, er det vigtigt at fokusere på, hvad det er, dit lead får ud af at købe en sofa hos dig. Det kaldes også for udbytte. Det fungerer typisk rigtig godt, når du taler til behov, og hvordan du kan løse disse behov med dine produkter og ydelser.

 

Vender vi tilbage til sofaeksemplet kan det være behovet for et sted, hvor hele familien kan sidde og nyde fredagsfilmen sammen. Løsningen er en lækker, blød sofa, hvor der er plads til alle.

 

Det er vigtigt, at du inkluderer CTA’er i dine kampagnemails. Det skal være nemt for dit lead at finde ud af, hvordan vedkommende skrider til handling. Med CTA’er de rigtige steder øger du chancen for, at dine leads rent faktisk skrider til handling og køber din sofa.

 

Når du skal lave kampagnemails, er det vigtigt, at de bliver åbnet. I hvert fald hvis du skal have nogen forhåbninger om at opnå formålet med e-mailen. E-mail marketing handler derfor i høj grad også om at arbejde med emnelinjer.

 

Emnelinjen skal fange opmærksomheden i indbakken. Det kan derfor betale sig at lægge lidt kærlighed i din emnelinje. Det er især godt, hvis du fremprovokerer en følelse i emnelinjen.

 

Det er vigtigt, at du er i stand til at skrive konverterende e-mails, når du skal i gang med e-mail marketing. Det kan kræve lidt øvelse at skrive gode kampagnemails.

 

Du kan med fordel læse mit blogindlæg Nyhedsbrev 101 – 7 tips til at skrive knivskarpe nyhedsbreve, hvis du vil blive endnu klogere på, hvordan du mestrer at skrive knaldgode e-mails.

 

Et sammenkog af alt det, du skal tage stilling til inden for e-mail marketing

Pyha. Vi er nu nået til vejs ende. Er du stadig med mig, kan du nu bryste dig af, at du er ved at være godt klædt på til at springe ud i e-mail marketing. Sådan!

 

Jeg slutter lige af med et lille sammenkog af, hvad du skal huske at tage stilling til:

  • Overvej, hvordan du kan indsamle leads.
    • Benyt Sleeknote, Facebook Lead Ads, LinkedIn Lead Gen Forms eller andre værktøjer.
    • Brug lead magnets til at lokke dine leads ud af busken.
  • Overvej nøje, hvilke funktioner du har brug for ved et e-mail marketing-system, inden du vælger.
    • Tag højde for, hvilket hjemmesidesystem du benytter, og om du har en webshop eller tilbyder serviceydelser.
    • Vær opmærksom på, at der findes systemafhængige og systemuafhængige e-mail marketing-systemer.
    • Vælg det system, der passer til dit behov.
  • Overvej, hvordan du vil benytte dig af marketing automations.
    • Automatiske flows kan spare dig for tid og penge.
    • Brug velkomstflows, tabt kurv-flows og win back buyer-flows til webshops.
    • Brug velkomstflows og tilpassede og relevante flows til virksomheder med serviceydelser.
    • Husk at vælge et system, der kan leve op til dine planer med marketing automations.
  • Overvej at kombinere automatiske flows med kampagnemails.
    • Vurdér ud fra dine leads, din branche og tidspunkt på året, hvor mange kampagnemails du skal sende.
    • Skriv relevante kampagnemails, hvor indholdet skaber værdi for dine leads.

 

Læs mere

 

Senior Content Specialist

Line Hansen Gade

Line arbejder som Senior Content Specialist. Hun er samtidig vores ekspert inden for e-mail og permission-marketing.

Log in with your credentials

Forgot your details?