Mail #137 (B2B): Organic Search (SEO) i den tidlige kunderejse
Hej med dig
Havde du en god fridag i går? Måske endda også i dag? Vi valgte at flytte gårsdagens udsendelse til i dag, så det arbejdende folk kunne læse med. Til dig, der har fri: Vi læses ved på mandag.
I sidste uge talte vi lidt om marketing og kommunikation i pre-funnel. Altså den helt, helt tidlige del af kunderejsen. Før rejsen faktisk er begyndt. Ja, før der er nogen, der har tænkt på den sk*de rejse. Og en af de måder, du kan komme langt og tidligt ud, er via Organic Search/SEO.
For i rigtig mange B2B-nicher er der ikke ret mange søgeord efter det, du har på hylderne og tilbyder. Og volumen på de ord, der er, er ofte ret lav. Sidst, men ikke mindst er der ovenikøbet hård konkurrence om at blive vist og hørt.
Det er forholder sig dig ofte anderledes, hvis du tør at søge op og ud af tragten og sætte dig på søgeord, som har en relation til dine produkter, men som er så langt væk fra et køb, at dine konkurrenter ikke gider at bruge krudt på det. Det er der mange brands, som har gjort med succes i B2B.
Dinero har en stor ordbog inden for regnskab/økonomi.
Hydrema har et opslagsværk inden for byg og anlæg.
Ja, vi har i Texta sågar en mini-wiki inden for marketing, kommunikation og branding. Og det fortæller vi lidt om hvorfor i dag.

Tal til dine kunder, før de bliver kunder
Okay. Hvad er idéen med at have en ordbog/mini-wiki som de tre dygtige virksomheder (tøhø), vi har fremhævet ovenfor?
Der er en håndfuld grunde til, at det giver rigtig god mening:
- I B2B kan det være svært for alvor at få luft under vingerne på Paid og Organic Search. Simpelthen grundet lav volumen og høj konkurrence. Ved at lave et opslagsværk med søgeord, der er langt fra et køb, får du mere at arbejde i Search-regi.
- Det er et oplagt ben i din pre-funnel-strategi. Læs vores afsnit fra sidste uge for at forstå, hvorfor det er en god idé.
- Lykkes du med at få bygget et koncept, som tiltrækker organisk trafik, giver du også Meta, LinkedIn og Google (betalt annoncering) mere at arbejde med i dine remarketing og Custom Audiences-spor.
- Det kan være en genial og billig måde at få opbygget et audience til dit nyhedsbrev i stedet for (kun) at køre Lead Ads på Meta eller LinkedIn.
- Og så har vi slet ikke snakket branding-effekten. Altså der er jo en grund til, at folk joker med, at du kan finde alt på Heste-Nettet. Vil du ikke gerne være din branches pendant til Danmarks digitale vidensmetropol? Uden alt det trælse, selvfølgelig. Thought leadership og alt det der.
Makes sense? Der er både trafik, leads og potentielle kunder på højkant. Og en masse touchpoints og kendskab oven i hatten.
Men hvordan gør du så? Du kan få vores opskrift på opbygningen af vores wiki-koncept her, som hver måned trækker cirka 3.000 organiske besøgende forbi vores hjemmeside:
- Brug tid og kræfter på at få lavet en ordentlig og dækkende keyword mapping. Kortlæg alle de søgeord, som har en rød tråd og en eller anden form relation til det, du laver/sælger.
- Tag stilling til, hvor langt du vil bredde dig ud rent indholdsmæssigt. Hvad giver mening? Vi har valgt at gå ret bredt ud, men der kan være gode argumenter for og imod hhv. at snævre ind og gå bredt.
- Gå i gang med at producere content. De første indlæg, vi lavede, blev lavet af et menneske, som stod for at definere struktur, opbygning og indhold. Efterfølgende har vi brugt AI til at lave 10-20 indlæg pr. måned med afsæt i den skabelon.
- Udgiv løbende i puljer. Lad være med at publicere 200 stykker indhold på én gang og så aldrig igen. Det lugter meget af AI-spam. Vi udgiver mellem 10 og 20 stykker content pr. måned á 500-1.000 ord, hvilket er rigeligt, for the most part, i den tidlige kunderejse.
- Evaluér og prioritér. De indlæg, der er vigtigere end andre, kan du med fordel content upgrade med gated content, custom slide-ins, video eller lign. Og husk for Guds skyld interne links.
Med den opskrift har du et godt udgangspunkt for at bygge et talerør til dine kunder, lang tid før de bliver kunder. Ligesom det også gerne skulle smitte positivt af på dine annoncer på Google, Meta og LinkedIn, når du får mere trafik, engagement og ting, du kan tracke på.
Det var alt, vi havde i denne omgang. Nyd fredagen. Eller mandagen og resten af din uge.
Vi ses i din indbakke næste uge.
Med venlig hilsen
Team Texta