Hej med dig

Først og fremmest: Tak til de af jer, der bød ind som sommerferie-vikarer her på #RespektForDinIndbakke i sidste uge. Puha. Vi er overvældede over, at så mange har meldt sig til tjeneste. Vi skal nok svare jer allesammen. Promise.

Så du ikke mailen i sidste uge? Så overvej at grave den frem fra arkivet. Vi leder nemlig efter vikar-afsendere her på kanalen til de tunge sommeruger. Har du noget klogt at sige eller en skæv, sjov vinkel på stort eller småt inden for marketing, kommunikation eller branding, vil vi gerne høre fra dig.

Nå. Der er lidt mere sommerferie på programmet i denne uge, hvor vi igen har samlet både dig, der læser med på B2B og B2C. Vi har nemlig lavet en liste over bøger og podcasts, som ryger i vores kufferter/downloadet til Spotify, når vi trækker stikket. Og den får du selvfølgelig fingrene i.

Kan du ikke helt slippe dit fag på ferien?

Guilty as charged. Og ja, det er selvfølgelig vigtigt at koble af, komme væk og slappe af. We know. Men sommerferien er også et oplagt tidspunkt til at få udvidet din faglige horisont og læse de bøger/lytte til de podcasts, der ikke er tid til at prioritere i en travl hverdag. Så skulle du have en ledig stund i løbet af sommerugerne, har du hermed lidt inspiration til, hvad du skal læse/lytte til:

#1 “Playing to Win” af A. G. Lafley og Roger L. Martin

Står der “strategi” på din to do-liste efter sommerferien? Eller vil du bare gerne være stærkere på din strategi-faglighed? Så skal du læse “Playing to Win”, som giver dig et framework og en masse redskaber, du kan bruge.

#2 “How Brands Grow” af Byron Sharp

Byron Sharp er en legende i marketingbranchen. Og med en god grund. “How Brands Grow” er et mesterværk og en af de bøger, man bare skal læse, især i tider som nu med AI, content fatigue og stigende klikpriser. Et stærkt brand er mere værd end nogensinde.

#3 “Jytte fra Marketing” (eller opfølgeren) af Morten Münster

Ja, den skulle selvfølgelig med. Er du en af de to marketers herhjemme, som ikke har hørt om klassikeren med Jytte (og os allesammen), ja, så se at få den læst. Den er sjov. Den er lærerig. Og du får svært ved at slippe den, når du først er gået i gang. Så er det jo heldigt, at der også er en opfølger.

#4 “The Challenger Sale” af Matthew Dixon og Brent Adamson

Er det en fejl, at vi smider en bog om salg med på en marketing-liste? Næ. Egentlig ikke. Vi skal jo forstå vores kære kollegaer, og hvor blæret ville det ikke lige være, hvis du kom tilbage fra ferie og kunne være med til at bygge et nyt, kommercielt framework? Ret blæret.

#5 “Influence: The Psychology of Persuasion” af Robert Cialdini

Endnu en klassiker, som har nogle år på bagen efterhånden. Men den holder sig ufattelig godt og understreger, at vi, selv i denne fagre nye verden, stadig sælger til mennesker. Bogen her burde stå på dit marketing-pensum.

#6 “Everybody Writes” af Ann Handley

Ann Handley skriver absurd godt. Og hun kan give dig nogle værktøjer, så du også kan skrive absurd godt. Uanset om du er copywriter eller ej, får du noget med dig fra “Everybody writes”, som dine modtagere/læsere vil takke dig for.

#7 “Hacking Growth” af Morgan Brown and Sean Ellis

Vækst, vækst, vækst … men hvordan gør man? “Hacking Growth” er en god bog med konkrete værktøjer og metodikker ift. at opbygge et mindset og en arbejdsgang, som giver de bedste forudsætninger for at bygge noget langsigtet, noget sundt og noget stort.

#8 “This Is Marketing” af Seth Godin

Seth Godin har lavet rigtig meget godt indhold og er værd at lytte til/følge. “This is Marketing” er en af hans absolut bedste værker og giver en god, grundlæggende indsigt i vores egen branche. På godt og ondt.

#9 “Hello $Firstname” af Rasmus Houlind og Frans Riemersma

Vi runder af med lidt danske anbefalinger. Er du interesseret i personalisering, har Rasmus Houlind og Frans Riemersma begået en ganske glimrende bog om emnet, der rummer meget mere end den måde, de fleste arbejder med personalisering af indhold og kommunikation i dag.

#10 “E-mailmarketing: Grundbog fra A-Z” af Peter Kragh Lauritsen

Ja. Undskyld. Men vi skal selvfølelig anbefale vores egen lille forfatter her i Texta. Nemlig Peter Kragh Lauritsen, som har skrevet en virkelig god grundbog om e-mailmarketing. Ja, vi er biased. Ja, han bad os om at have den med på listen. Men ja, den er faktisk ret god.

Hov. Det var godt nok kun bøger. Vi lovede jo også podcasts. Det skal du selvfølgelig have med. Vi har heeeeelt tilbage i #afsnit 14 lavet anbefalinger af podcasts til dig, der arbejder med e-commerce. Den holder stadig ret godt, så her er lidt at gå i gang med.

Arbejder du med B2B, havde vi lidt blandede forslag i afsnit #113 med nogle gode podcast-formater, blogs og gode mennesker på LinkedIn. Så værsgo’. Lidt bonusanbefalinger med oven i hatten.

 

Har vi glemt noget eller nogen? Har du en bog, vi skal tage med os ud i verden? Så smid os et svar på mailen her. Det ville vi kun blive glade for.

Vi ses i din indbakke næste uge.

Med venlig hilsen
Team Texta

Udgivet
Bliv ringet op